Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Stijn introduceert Hopr, de allereerste digitale concurrent voor de supermarktketens

Van digitale durf gesproken: Stijn Martens introduceert met Hopr de eerste 100% online supermarkt in België en zet zijn voet daarmee pal naast die van de traditionele grote supermarktketens. Nu nog in de Hasseltse regio, maar de ambities reiken verder. “Het business model klopt, lokale en internationale producenten kennen Hopr al en de eerste klanten reageren positief.”

Een websupermarkt waar je enkel online kan kopen, dat bestond nog niet in België. Hoe kwam je op het idee?

“In 2015 vroeg een collega me: ‘Wat is je droom?’ Ik had er toen al een loopbaan opzitten bij onder meer reclameagentschappen, Brussels Airlines en Mobile Vikings, en antwoordde ‘Een grote online winkel starten.’ E-commerce fascineerde me, ik zag tal van verbeterpunten, ik zocht naar de juiste niche om erin te ondernemen. Je inkopen online bestellen, dat kon al. Maar je moest ze nog in de winkel gaan halen. Dat leek me overbodig. Wat bol.com kon, wou ik in de supermarktsector introduceren. Maar dan met meer focus op klantenservice en een persoonlijke aanpak.”

Hoe verliep de concrete uitwerking, waar haalde je je inspiratie en voorbeelden?

“Als eenmansbedrijf was het een lange weg van ontdekken en constant bijleren. Ik bezocht voorbeelden in Polen en Nederland, liet me dankzij onder meer Start it @ KBC, Limburg Start-up en collega’s bij Telenet Business bijscholen, stond ’s nachts op om ideeën neer te kribbelen… Alles moest wijken voor mijn droom. De slimste zet? Dat was ervoor zorgen dat ik meteen digitaal aanwezig was. Ik maakte een website, met louter de wachtpagina ‘Hey de eerste online supermarkt van België komt eraan!’. Ik zorgde voor een eerste teasende aanwezigheid op alle social media kanalen. Gewaagd, want ik had nog niets, maar mijn verhaal sloeg aan. Al snel contacteerde een grote distributiefirma me, zo ging de bal aan het rollen.”

Gooide de corona crisis roet in het eten?

Aanvankelijk wou ik starten in maart 2020 – wat pal in de eerste lockdown bleek te vallen. Uiteindelijk is Hopr een jaar later gestart, wat achteraf een zegen bleek. Intussen hadden alle grote voedings- en drankenproducenten me gevonden, iedereen wilde samenwerken. Daarin merk je de kracht van de digitale kanalen. De markt vond mij, in plaats van andersom, het was alsof ze op mijn digitaal initiatief stonden te wachten. Intussen kwam er onder de elektrische bestelwagens een model op de markt dat me perfect leek. In april 2021 startte ik, intussen lever ik aan huis in een brede regio rond Hasselt. Wie vandaag bestelt, kiest uit drie tijdsblokken om morgen beleverd te worden, dat werkt prima.”

Welke learnings leverden die eerste maanden op?

“Mijn schrik dat ik een golf van negativisme over me zou krijgen, bleek ongegrond. Mensen vinden het David & Goliath verhaal best sympathiek. De gemiddelde bestelwaarde ligt hoger dan aanvankelijk gedacht, senioren blijken mijn belangrijkste doelgroep, 80% van mijn klanten koopt intussen wekelijks en is dus loyaal.”

Hoe moet het verder met Hopr?

“We hebben een momentum, iedereen in de B2B-markt spreekt over Hopr. De naamsbekendheid bij het publiek moet verbeteren, ik wil mijn aanbod verder uitbreiden, onder meer met meer lokale producenten. Extra investeringen moeten voor de noodzakelijke schaalvergroting zorgen. Wat dat laatste betreft liggen er al concrete plannen op tafel, maar daar kan ik nog weinig over zeggen – al was het maar om het verrassingseffect te behouden!”

Welke tip(s) zou je willen geven aan andere ondernemers?

“Zet de stap. Stop met broeden op een plan, maar durf te springen. Laat je niet fnuiken door de typisch Belgische, behoudsgezinde mentaliteit. Zorg wel dat je een berekend risico neemt, bepaal op voorhand tot hoever je wil gaan. Weet dat je altijd terug kan gaan naar de ‘reguliere’ arbeidsmarkt. Durf je persoonlijk verhaal te vertellen, je zal merken dat het inspirerend werkt.”

 
 

Benieuwd naar meer Digitale Durvers?

 
 
 
 

Benieuwd naar meer Digitale Durvers?