Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Glenn van ’t Friethuis verovert thuismarkt langs digitale weg

Hij durfde het businessmodel van de frituur op zijn kop te zetten en waagde zich met zijn thuisleveringen op het terrein van de pizza- en kebabkoeriers. Niet aarzelend, maar volle gas vooruit, met een park van elf wagentjes, de Frithuismobies – en een uitgekiende digitale marketing. Nu is Glenn Goovaerts van ‘t Friethuis klaar om zijn concept verder uit te rollen, over heel Vlaanderen zelfs. “Waarom niet? Ze kennen me toch al, van Limburg tot de kust”.

Friturist worden: een jongensdroom?

“Als zestienjarige kwam ik regelmatig binnen in een frituurtje in Diegem en ik dacht toen al: ‘Ooit neem ik deze zaak over’. Zes jaar later was het zover en deed ik de eigenaar een voorstel. Ik hield nadien een aantal andere frituren op andere locaties open, om in 2008 met deze frituur in Kampenhout te starten. Ik ben een autodidact, heb geen hogere studies gedaan, maar onderneem graag. Ik denk onophoudelijk aan nieuwe manieren om mijn zaak verder uit te bouwen. Het concept dat er nu staat, werkt duidelijk. Met een investeerder onder de arm, zou ik het snel als franchise op andere plaatsen kunnen introduceren.”

Hoe werkt je concept?

“Velen denken dat de komst Corona me aanspoorde om te diversifiëren richting thuisleveringen, al speelde ik al een jaar eerder al met dat idee. De lockdown kwam als geroepen om alles in praktijk te testen. De eerste dag van de lockdown kregen we 14 bestellingen binnen op één minuut. Onze server crashte en onze vier hybride wagentjes konden de leveringen nauwelijks afwerken, maar voor mij was het een teken dat we de juiste beslissing hadden genomen. De daaropvolgende maanden breidde ons wagenpark stelselmatig uit en voerden we bestellingen in tijdsblokken in, om wachttijden te vermijden. Intussen hoor ik van frituurketelleveranciers dat ze van Limburg tot West-Vlaanderen praten over dat frituurtje in Kampenhout, dat intussen elf hybride wagentjes heeft rondrijden.”

De grootste sterkte?

“We begeven ons met de thuisleveringen op een markt die tot nu toe door de pizza- en kebabzaken werd geclaimd. We doen dat trouwens met een opvallend ruime kaart, want naast friet en snacks staat bijvoorbeeld ook pasta en glutenvrij, en zelfs veggie en vegan op het menu. Dat laatste doen er nog niet zoveel, want het vraagt om aparte frietketels. Het slaat aan: onze omzet draait nu naar schatting voor 60% op thuisleveringen. We handelen drie leveringen per vijf minuten af, of 36 per uur. Toch wel uniek voor een frituur.”

Digitaal gaan: een zegen?

“Voor ons wel ja. We zijn sinds 2018 online en houden alles in eigen hand: een zelf ontwikkelde website, een digitaal kassasysteem op maat, een touchscreen boven de frietketels zodat we in real time de binnenkomende bestellingen voor afhaal en levering kunnen opvolgen. Om onze klantenbinding te versterken, houden we onze Facebookpagina levendig door bijvoorbeeld ludieke foto challenges, mét prijzenpot. Die hebben veel succes en leiden al snel een eigen leven. Zo bouw je een echte community van fans op. Het voordeel van alles zelf te hebben ontwikkeld, is dat je dit concept vrij eenvoudig in franchise kan steken: je copy/paste alles naar een andere locatie en je kan starten.”

Welke tip(s) zou je willen geven aan andere ondernemers?

“Blijf proberen, durf te experimenteren, ook als je klein moet beginnen: mijn startkapitaal destijds was amper 18.600 euro. Ik heb constant nieuwe ideeën, ik kom tijd te kort om ze uit te werken. Ik schrijf ze in boekjes, of noteer ze in mijn gsm. Als je niet gokt, kan je niet winnen. Al blijft het altijd spannend, want garanties zijn er niet. Ik merk ook dat als je de sprong waagt, van het een het ander komt. Je komt snel terecht in een netwerk van andere ondernemende mensen, dat werkt altijd inspirerend.”

 
 

Benieuwd naar meer Digitale Durvers?

 
 
 
 

Benieuwd naar meer Digitale Durvers?