Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

“150 gram préparé
‘s nachts afhalen?
Gewoon doen!”

 
 

Bestellingen zelfs nog om 3 uur ‘s nachts afhalen? Moet kunnen, vindt slager Henk De Vlieger. Hij bedacht de afhaalfrigo. Dankzij die digitale oplossing is zijn winkel vandaag 24 op 24 open, mét gratis afhaling.

 
 

Dat klanten hem vroegen om elke dag van 7 tot 21 uur te openen, begreep Henk De Vlieger van Slagerij Henk in Mariakerke Gent wel. Maar hoe valt dat te combineren met een gezin?

Unieke oplossing

Als digitale durver vond Henk toch een oplossing, uniek in ons land en ver daarbuiten. “Als we nu eens klanten hun vlees online laten bestellen en de mogelijkheid bieden het af te halen wanneer het hen past?”, zegt Henk. “Midden in de nacht of ‘s morgens heel vroeg? Hierop bedacht ik de afhaalfrigo.”

 

Voortaan kan iedereen zijn hespenworst, préparé en stoofvlees eender wanneer via de website bestellen. De klant betaalt online en krijgt een code toegestuurd. Wanneer hij of zij deze code ingeeft op het klavier van de afhaalfrigo, opent het deurtje waarachter de bestelling gekoeld ligt te wachten.

Nieuwe digitale klanten

Na een klein jaar verwerkt de online dienst van Slagerij Henk 200 bestellingen per maand. “Sommige vaste klanten komen nog maar één keer per week in de winkel en bestellen 3 keer online. Tegelijkertijd heb ik al 15 nieuwe klanten die nooit in de winkel kwamen. Dit zijn puur digitale klanten”, telt Henk.

 

Als bijkomend voordeel vermindert de afhaalfrigo de druk in de slagerij. Het personeel maakt de online bestellingen op rustigere momenten. Tijdens piekmomenten is het dan weer minder druk dankzij de mensen die online bestelden, waardoor er weer ruimte komt voor nieuwe klanten.

Ook voor collega-slagers

Van idee tot realisatie kostte het Henk 5 jaar en 200.000 euro. De IT-ontwikkeling lukte met hulp van de programmeurs achter Slagersonline.be en een bedrijf dat machines bouwt. “Nu het klaar is, kunnen we andere middenstanders laten meegenieten van deze ontwikkeling”, zei Henk vervolgens tegen zijn vrouw.

 

En zo geschiedde. Hij lanceerde in november 2017 Meattime.be en commercialiseert de afhaalfrigo’s naar collega-slagers. “Binnenkort hebben al 13 slagers een afhaalfrigo naast hun deur staan. Tegelijkertijd verkoop ik het ook aan bakkers, vis- en kaaswinkels. Zo hoop ik binnen 5 jaar meer dan 100 frigo’s in België te hebben staan.”

 

In Nederland, waar e-commerce verder gevorderd is, verwacht hij een snellere groei. De commercialisatie vertrouwt hij er toe aan Versplatform.

 
 

Michel Delfosse
CEO Bel&Bo

Michel Delfosse: “Ook online kan ik vragen om mijn hesp dun te snijden. Dat is zo persoonlijk!”

“Ik dacht naar een slagerij te komen”, zegt Michel Delfosse, CEO van de Belgische kledingketen Bel&Bo. “Maar wat zie ik op de raam? 24/24, 7/7. Dat is straf, zeker omdat die mensen al zo hard werken.”

“Het unieke aan de oplossing van Henk is dat hij zijn savoir-fair en persoonlijke bediening op een digitale manier verlengt. Online kan ik ingeven of ik mijn schelleke hesp dik of dun gesneden wil. Dat is toch fantastisch! In elke zin van Henk hoor ik ‘mijn klant, mijn klant’. Hij onderneemt om het altijd maar beter te doen voor zijn klanten.”

“De man durft te digitaliseren én er zijn ziel in te leggen. Deze persoonlijke touch neem  ik weer mee naar mijn bedrijf. Henk inspireert me om het nog persoonlijker aan te pakken, mijn klanten beter te leren kennen en het Belgische in onze collectie nog meer te accentueren.”

 
 

Volg ons op Facebook en LinkedIn!

Bekijk ook

 
 
  • Antiquair Aurore Morisse: "Antiek van 300 jaar oud herleeft op sociale media"

    Antiquités Walesa informeert over antiek via sociale media als Facebook, Instagram en YouTube. Zo trekt ze nieuwe klanten aan.

    lees meer
  • Opticien Dupont: "Mijn brillen passen in uw zetel? Geen probleem!"

    Optiek Dupont werkt met de tool Brilonline om klanten online brillen te laten passen. Ontdek wat het de zelfstandige opticien oplevert.

    lees meer
  • Frituur Ferro: "Onze klanten bestellen hun frietje voortaan van thuis uit"

    Online bestellen kan bij Frituur Ferro dankzij One2Three. Overweegt u ook om te starten met online bestellen?

    lees meer