Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Kinesiste Annemie focust op Facebook Live

“Mijn online meditatiesessies bieden enkel voordelen”

Al 3 jaar geleden bood kinesiste en digitale durver Annemie De Cock voor de allereerste keer een experimentele live-meditatiesessie aan via Facebook. Vandaag toont ze zich razend enthousiast over het potentieel ervan.

 
 

Annemie De Cock behandelt sinds vele jaren mensen met lichamelijke klachten veroorzaakt door stress. Stilaan groeide bij haar echter het besef dat ze vaak niet voldoende kon doen voor haar patiënten. “Ik behandel wel bepaalde lichamelijke symptomen, maar de basisoorzaak van hun stressklachten blijft vaak bestaan, waardoor ze niet zelden gewoon opnieuw hervallen. Ook die onderliggende reden wou ik aanpakken. Daarom heb ik onder meer een coaching-opleiding gevolgd en ben ik me gaan toeleggen op echte meditatie.”

 

“Vanuit ondernemersstandpunt bleek dit geen slechte zet: ik kon putten uit mijn bestaande klantenportefeuille en tegelijk mensen helpen die niet meteen met lichamelijke klachten kampten. Een groep die ik voordien nooit bereikte, maar die wel geïnteresseerd was in een therapie die hun weerbaarheid rond stress en spanning kon vergroten.”

Efficiënte meditatiesessies via Facebook Live

Annemie wou meditatiesessies aanbieden, maar dan op een efficiënte manier. “Eind 2015 kwam ik op het idee om sessies te organiseren via Facebook Live. Daarvoor heb ik toen wat promotie gemaakt via mijn eigen Facebook-pagina. Iedereen die interesse had, kon zich die eerste keer gratis inschrijven. Eind december 2015 volgden een twintigtal mensen mijn allereerste sessie online. Achteraf heb ik het filmpje daarvan ook op mijn eigen pagina gepost. Zo konden nog heel wat meer mensen kennismaken met m’n nieuwe initiatief.”

Ik behandel bepaalde lichamelijke symptomen, maar de basisoorzaak van hun stressklachten blijft vaak bestaan. Ook die onderliggende reden wou ik aanpakken.

 
 

Meditatie via internet: heel wat voordelen

“In de eerste plaats kan ik veel meer mensen bereiken. The sky is the limit, als het ware, en dit maakt het uiteraard ook commercieel bijzonder interessant. Tegelijk haal ik veel meer mensen over de streep: ze hoeven zich niet langer te verplaatsen, maar mediteren in alle rust in hun thuisomgeving door op een vooraf afgesproken tijdstip in te loggen. En voor wie het dan niet goed uitkomt, plaats ik het filmpje van elke sessie achteraf online.”

 

Ook voor Annemie zelf heeft de nieuwe aanpak veel voordelen: ze biedt de cursus aan vanachter haar laptop in haar eigen praktijk. En daar waar ze vroeger – om praktische redenen – telkens maar eenmaal per week een meditatiesessie op verplaatsing kon inlassen, geeft ze nu cursussen van 3 weken, met dagelijks een nieuwe sessie.

 

“Al wie ingeschreven is voor zo’n lessenreeks, komt in een besloten Facebook-groep terecht, waardoor er meteen ook een soort groepsgevoel ontstaat. De deelnemers kunnen dan na elke les ervaringen of bedenkingen met elkaar delen via die groep. Op Facebook is de drempel daarvoor veel lager. Nadien ontpoppen deelnemers zich vaak tot ambassadeurs van mijn lessen en brengen ze nieuwe klanten aan.”

Volop experimenteren om op te schalen

Op termijn hoopt Annemie haar meditatielessen, maar net zo goed andere vormen van coaching, uitsluitend online te kunnen aanbieden. “Vandaag bereik ik 20 tot 30 klanten per sessie, maar het potentieel is in mijn ogen echt oneindig veel groter. Daarvoor wil ik in eerste instantie aan mijn personal branding werken.”

 

“Tegelijk experimenteer ik met Zoom: een portaalsite die vooral gebruikt wordt voor online vergaderingen en conferenties. Opnieuw melden klanten zich gewoon aan via een meeting-ID. Zo bereik ik eveneens mensen zonder Facebook-profiel, wat nodig is om mijn online-aanpak op te schalen. Ook daar zie ik voorlopig enkel voordelen. Ik bereik nog meer mensen, die volledig in hun comfortzone kunnen blijven en me tegelijk heel vlot persoonlijk kunnen aanspreken.”

Het digitaal succes van Annemie zelf proeven?

 

 
 

De 3 tips van Annemie

  • 1. Een eenvoudige aanpak lukt ook en is vaak even efficiënt: u kan, zeker in het begin, perfect via de smartphone of computer filmpjes opnemen en verspreiden.
  • 2. Een online-aanpak is niet automatisch ‘schaalbaar’: u moet wel degelijk investeren in een doordacht sales- en marketingplan.
  • 3. Keep it simple!
 
 

Inspiratie

  • "Ik bied de lezer maatwerk, daarin zit mijn grootste toegevoegde waarde"

    Ellen Storms stuurt klanten van haar online boekenclub boeken op maat toe. Haar zaak promoten doet ze op Facebook en Instagram.

    lees meer
  • Bakkerij Heidi baat webshop met succes uit

    Bakkers Geert en Inge baten een fysieke winkel én webshop uit. Hun zaak is enorm gegroeid, en niet alleen op Facebook.

    lees meer
  • "We onderscheiden ons online met gepersonaliseerde verhalen"

    Rosine Uwayezu en haar zus startten de webshop Iconics voor tweedehands luxe-artikelen.

    lees meer