Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Bel met een glimlach

 
 
 
 

Klanten die meteen geholpen worden aan de telefoon, klagen minder en kopen meer. Zeker wanneer ze een leuke stem horen die luistert. Hoe belt ook u klantvriendelijker?


7 tips om beter te bellen:

Tip 1. Laat maximaal 3 maal rinkelen

Klanten wachten niet graag. Neem de hoorn dan ook zo snel mogelijk op. De telefoon drie tot vijf keer laten rinkelen, is prima. Niet meer dan drie is ideaal.

Tip 2. Glimlach terwijl u spreekt

Het meest simpele trucje om een betere indruk te maken op de persoon aan de andere kant van de lijn? Glimlach. De klant voelt direct uw positieve toon. Hierdoor wordt hij of zij zelf ook positiever.

Tip 3. Sta of zit recht

Andere trucjes om beter te klinken? Zet u recht overeind. Of nog beter, sta recht tijdens een telefoongesprek. Zonder enige moeite klinkt uw stem positiever en levendiger.

Tip 4. Vertraag uw spreektempo

Praat u snel? Temper dan uw spreektempo. Ideaal is om dezelfde snelheid aan te nemen als de persoon die u belt. Zo laat u automatisch ook uw gesprekspartner uitspreken. Hij of zij voelt zich hierdoor beter begrepen.

Tip 5. Verbind uw klant niet door

Uw klanten tonen zich meer tevreden wanneer ze meteen de juiste persoon aan de lijn krijgen. Zo blijkt 82% van de bellers tevreden tot zeer tevreden over de geboden service wanneer ze niet worden doorverbonden tijdens het gesprek. Wordt de klant één keer doorverbonden? Dan zakt dat percentage al naar 60%, volgens Salesquest. Na tweemaal doorverbinden is nog slechts 27% tevreden.

Tip 6. Leg uit ‘waarom’

Zomaar antwoorden dat iemand niet beschikbaar is, is uit den boze. Leg uit waarom, bijvoorbeeld: “Hij heeft een andere lijn” of “Zij is in meeting”. Maak vervolgens een concrete terugbelafspraak. Wanneer collega’s agenda’s delen, is dit gemakkelijk in te plannen.

Tip 7. Bel dezelfde dag terug

Bel nog dezelfde dag terug wanneer u een oproep hebt gemist. Dit verwachten mensen.

 

U mag het zichzelf ook gemakkelijker maken. Laat u helpen door Freephone Business. Uw klanten hoeven maar één vast nummer te bellen en worden meteen doorverbonden met de juiste persoon.

Volg ons op Facebook en LinkedIn!

Bekijk ook

  • Ondernemers bereikten samen 5,7 miljoen klanten.

    In december zetteTelenet Business 200 ondernemers gratis in de kijker met de actie

    lees meer
  • 5 voordelen van digitaal factureren

    Stuurt u nog facturen per post naar uw klanten? Dit kan efficiënter.

    lees meer
  • REDIRECT - Mis deze 6 IT-trends voor zelfstandigen en kleine ondernemers niet in 2018

    De evoluties op het vlak van IT gaan ook in 2018 razendsnel. Welke IT-trends mag u niet missen dit jaar?

    lees meer