Telenet.be

Webmail

Contact

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Eigentijds netwerk voor administratief centrum in Beveren

“Op ons hypermoderne netwerk werken bijna 700 mensen”

Een gloednieuw administratief centrum voor het gemeentepersoneel en de medewerkers van politie en OCMW: dat was de uitdaging die Beveren aanging. En daar kwam heel wat bij kijken. Zo moest de Oost-Vlaamse gemeente een netwerk installeren voor het personeel op kantoor én voor de telewerkers.

“Onze vorige gebouwen waren te krap geworden en lagen te verspreid van elkaar”, verduidelijkt Dany Van Goethem, diensthoofd ICT en informatica. “Daarom koos de gemeente voor een nieuw administratief centrum. Zowel het gemeentepersoneel als de medewerkers van de politie en het OCMW verhuisden ernaartoe – in totaal bijna 700 mensen. Dat vroeg om een hypermodern, efficiënt netwerk. Én een professionele partner.”

Zo’n complexe infrastructuur vergt een professionele partner

 
 

Telenet schuift aan bij het ontwerp

Zo begon de zoektocht die Beveren uiteindelijk naar Telenet Group leidde. “We zijn al vrij snel rond de tafel gaan zitten om het concept van ons netwerk uit te tekenen. Een van onze eisen was een gemeenschappelijke infrastructuur voor de drie personeelsgroepen. Gescheiden door virtuele, beschermde LANs voor extra veiligheid”, licht Dany toe. In het administratief centrum maakt iedereen intussen gebruik van een gedeeld datacenter met back-up. Ook de koeling, de stroomtoevoer en de noodgenerator worden gedeeld.

Dany en zijn collega’s streefden tegelijk naar meer connectiviteit. In het hele gebouw zorgen wifi-antennes voor een uitstekende internetverbinding. En dat vanaf het moment dat je door de toegangsdeuren stapt. “Dankzij een network access controller herkent ons netwerk alle toestellen van onze personeelsleden. Wanneer zij hier aankomen, maken hun laptops, tablets en smartphones automatisch verbinding met het netwerk. Zo is iedereen altijd en overal geconnecteerd. Er is geen gedoe meer met kabels en draden – iets waarover alle medewerkers laaiend enthousiast zijn”, gaat Dany verder.

Zodra onze medewerkers aankomen, zijn hun toestellen verbonden

 
 

Corona zorgt voor plotse wending

Tijdens de constructie van het nieuwe administratief centrum brak Covid-19 uit. Heel wat personeelsleden gingen telewerken. En dat had zijn impact op het ontwerp van Dany’s team en Telenet Group.

“Ja, corona heeft wel voor extra peper gezorgd”, lacht Dany. “Plots moest iedereen van huis uit verbinding maken met ons netwerk. Daarom besloten we om te investeren in VPN en een gigabitverbinding. Dat bleek achteraf een enorme meerwaarde, want telewerk is een blijver geworden. Mensen zullen ook in de toekomst regelmatig vanuit huis werken. Dankzij VPN en onze grote bandbreedte doen ze dat zonder hinder.”

Ook de burger profiteert mee

De eigentijdse infrastructuur van het administratief centrum legt niet enkel de medewerkers van de gemeente in de watten. Ook de burgers van Beveren profiteren mee. Een onlineagenda en een ticketsysteem maken een einde aan lange wachtrijen. En als er toch nog even gewacht moet worden, is er nog altijd… internet.

“Dankzij Telenet Group stapten we mee in Wifi4EU. Via dat EU-project kregen we vouchers waarmee we een wifinetwerk opzetten voor onze burgers. Wie ons administratief centrum nu bezoekt, kan zich anoniem aanmelden met zijn eigen toestel. Je surft hier dus gratis zonder dat je je gegevens moet achterlaten”, legt Dany uit.

Iedere burger surft hier gratis en anoniem via ons publieke wifinetwerk

 
 

Uitgebreide service na installatie

Botsen Dany en zijn team op een technisch probleem of een verbeterpunt? Dan is Telenet Group snel ter plaatse. “De service na installatie is uitstekend. We hebben onze vaste aanspreekpunten, waardoor de communicatie heel vlot loopt. Dat is nodig, want ons netwerk is enorm uitgebreid. Behalve de toestellen van onze medewerkers zijn er nog vijftien technieken op aangesloten. Via het netwerk monitoren we de camera’s, toegangscontrole, zonnewering, zonnepanelen, koeling en verwarming van het gebouw. Ook onze tijdsregistratie en zelfs de extra schermen en de geluidsinstallaties in onze vergaderzalen zijn geconnecteerd met het netwerk. Een sterk staaltje technologie, dus”, concludeert Dany.

 
 

logo beveren

 

Beveren, een gemeente om ‘u’ tegen te zeggen

Noem Beveren gerust bescheiden. Want hoewel het de titel ‘gemeente’ draagt, beschikt Beveren over een immens grondgebied. Met een doorsnede van maar liefst 25 kilometer moet het enkel Gent en Antwerpen voor zich dulden.

 

Op die oppervlakte valt er heel wat te beleven: van een innovatieve petrochemiesector tot een bruisende haven. Om dat allemaal in goede banen te leiden, beschikt de gemeente over een grote groep gemotiveerde medewerkers. En die zitten verspreid over het hele grondgebied. Soms net iets té verspreid… Daarom pootte Beveren een gloednieuw administratief centrum neer. Bijna 700 medewerkers van de gemeente, de politie en het OCMW vonden er hun nieuwe werkplek. Van daaruit helpen zij de burgers.

 

www.beveren.be

beveren logo
 
 

Inspiratie

  • Interview met hr-expert Kris Legroe over anders werken

    Telenet hr-topman Kris Legroe over hoe bedrijven hybride werken en de uitdagingen ervan het beste aanpakken.

    lees meer
  • 4 uitdagingen voor de mobile fleetmanager

    Fleetmanagers beheren dagelijks de mobiele behoeften van tientallen, honderden of zelfs duizenden medewerkers. We zetten hun belangrijkste uitdagingen op een rij.

    lees meer
  • Dierengezondheidszorg Vlaanderen

    “We waren vooral onder de indruk van de garanties die Telenet durft geven.”

    lees meer