Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

ICT-topvrouwen Dewi Van De Vyver en Martine Tempels

“We zoeken een nieuw evenwicht in dit anders werken”

Ja, ook de twee topvrouwen in ICT, Dewi Van De Vyver en Martine Tempels, werken anders vandaag. Digitaal en van thuis uit leiden ze hun team en netwerken ze. Daarenboven proberen ze om van het kantoor de fysieke ontmoetingsplek te maken waaraan mensen nood hebben. “We zoeken een nieuw evenwicht.”

Het gebeurt nooit dat er twee vrouwen met een stem in de ICT-wereld tegelijkertijd in mijn Teams-venster opduiken, behalve voor dit interview voor Markant magazine. Martine Tempels is executive vice-president bij Telenet Business. Dewi Van De Vyver is CEO van de scale-up Flow Pilots. Martine was ICT Woman of the Year in 2012. Dewi draagt de titel sinds begin 2020.

 

“Ik weet nog goed dat ik Martine na haar keynote aansprak op de receptie van het ICT Woman of the year-event”, vertelt Dewi. “Ik had haar graag horen vertellen hoe ze kinderen grootbracht in combinatie met haar professioneel doel. Ik had toen twee kleine kinderen en werd verscheurd tussen het moederschap en de zin om voor mezelf en mijn ambities te gaan.”

 

Het eerlijke antwoord van Martine deed haar deugd. “Ik vertelde haar dat de combinatie inderdaad zwaar was”, zegt Martine. “Dat ik met de telefoon aan mijn oor leefde, regelmatig in de Verenigde Staten vertoefde, voor één dag naar Londen vloog… en ik vaak aan het einde van de dag niet aan mijn kinderen kon vertellen waar ik gewerkt had. Ik wist het niet meer.”

Kantoor wordt dé sociale ontmoetingsplek

Na de eerste ontmoeting houden Martine en Dewi contact. Door de jaren heen ontmoeten ze elkaar op events. “Deze spontane ontmoetingen zijn door corona weggevallen”, ervaart Martine. “Ikzelf kan het opvangen met mijn netwerk. Ik weet wie ik moet bellen. Maar een pas-afgestudeerde zonder netwerk? Ik zie het bij mijn zoon die tijdens de lockdown stage begon te lopen bij Telenet. ‘Mama, ik zit daar helemaal alleen’, zei hij me. Ook al moest hij gewoon desk research doen, hij geraakte niet opgestart. Hij leerde geen mensen kennen. Dit is absoluut niet wat jongeren nodig hebben.”

Kantoren dienen om de connectie tussen mensen te bevorderen. We bouwen nu de kantoren van Telenet om tot sociale ontmoetingsplekken. "

Martine Tempels, executive vice-president bij Telenet Business

 
 

In deze coronaperiode wordt de functie van een kantoor heel helder. “We zien dat je niet naar kantoor moet komen om achter je scherm te kruipen met een hoofdtelefoon op je hoofd”, ervaart Martine. “Nee, dit kan je beter thuis doen. Wel kunnen kantoren dienen om de connectie tussen mensen te bevorderen. Daarom zijn we nu de kantoren van Telenet aan het ombouwen tot sociale ontmoetingsplekken.”

Autorijden is tijdverspilling

Ook Dewi merkt dat sociale activiteiten essentieel zijn in deze digitale tijden. “Ons team van dertig mensen werkte standaard al van thuis uit. Wel kwam iedereen een tweetal dagen naar kantoor om elkaar te zien, een koffie te drinken en van gedachten te wisselen. Op vrijdag hadden we teamactiviteiten, workshops, aten we taart en organiseerden we soms een drink. Deze momenten van verbinding zijn essentieel voor een team, en misten we tijdens de lockdown. Daarom komen we sinds juni af ten toe weer fysiek bij elkaar.”

Momenten van verbinding zijn essentieel voor een team. Omdat we ze misten tijdens de lockdown, komen we af ten toe weer fysiek bij elkaar. "

Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots

 
 

Zelf leiden Martine en Dewi hun business meestal van thuis uit. “Ik wissel nu videocalls af met fysieke afspraken”, zegt Dewi. “Daarbij is er iets bizar. Vroeger belde ik voortdurend uit de wagen. Nu we allemaal videobellen, is dat moeilijker. Ik ervaar autorijden nu meer als tijdverspilling.”

Nog zoeken naar nieuw evenwicht

Martine zegt het nieuwe evenwicht nog niet te hebben gevonden. “We zijn een bedrijf waar we heel close met elkaar zijn. In Mechelen liepen 2000 medewerkers rond. Ze kwamen elkaar ad hoc tegen, deden een praatje en leerden iets wat ze niet wisten. Het gaf een rijke bedrijfscultuur. Vandaag ben ik bezorgd over hoe we deze cultuur in stand kunnen houden.”

 

Zien de twee dames verschillen tussen hoe mannen en vrouwen uit hun team deze periode invullen? “Op mensen met jonge kinderen weegt deze periode het zwaarst. Werken of bellen met een wenend kind op de achtergrond geeft veel stress”, ziet het duo. De andere verschillen zijn klein omdat ze ervaren dat mannen en vrouwen de zorg en huishoudelijke taken tijdens deze periode eerlijk onder elkaar verdelen.

Concrete acties geven energie

Ondanks de uitdagende periode, stralen Martine en Dewi van de energie. Wat geeft hen die energie? “Ik haal vooral energie uit reacties van klanten. Zo deden onze b2b-salesmensen ‘How are you?’-calls. Wanneer ik merk dat klanten aangenaam verrast zijn over die aandacht en begrijpen dat we er niet alleen zijn om omzet te draaien, geeft het me een ‘We gaan ervoor’-energie. Ook nu we een oplossing hebben gevonden om de zwakkeren in de maatschappij betaalbaar internet te bezorgen, word ik blij, ook al wordt het operationeel een zware taak.”

Als klanten aangenaam begrijpen dat we er niet alleen zijn om omzet te draaien, geeft dat het me een ‘We gaan ervoor’-energie.”"

Martine Tempels, executive vice-president bij Telenet Business

 
 

Ook Dewi haalt energie uit concrete acties. “We wilden iets bijdragen aan de coronaperiode die misschien wel twee jaar zal duren”, zegt ze. “Daarom werd ik een actieve ambassadrice van het project DigitalForYouth dat 10.000 laptops onder kwetsbare jongeren verdeelde en nu 5.000 extra laptops zoekt. In ons eigen bedrijf bedachten we de tool MyTurn waarmee klanten kunnen checken of er plaats is in de winkels waar ze naartoe willen. Daarbij heb ik veel geleerd uit het pitchen van een eigen product, wat we nooit deden bij Flow Pilots.”

Digitaal netwerken heeft voordelen

Wat doet deze periode met Dewi en Martine, twee intensieve netwerkers? “Ik vind het een gemakkelijkere periode”, zegt Dewi. “Er zijn fantastische online initiatieven, bijvoorbeeld de Virtuele vrijdagen van Voka of de webinars van Start it @KBC. Daarop kan je connecteren met wie je wilt. Het voordeel is dat je gemakkelijk C-levels bereikt en ze vooraf hun akkoord geven voor een afspraak. Dat is gemakkelijker dan een fysiek netwerkevent waar het toch spannend is om op iemand toe te stappen. Tegelijkertijd zijn de gesprekken to-the-point en open.”

Op online events stap je gemakkelijker af op C-levels. Want ze gaven vooraf hun akkoord voor een afspraak."

Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots

 
 

Martine zou liever weer fysiek netwerken. “Ik denk aan de events waarop ik met vrouwen over onderwerpen sprak waarover ik nooit dacht te praten. Zulke onverwachte wendingen maak je online niet mee. Ik merk dat het online gaat over ‘wat je doet’, niet over ‘wie je bent’. Ik vraag me af of we echt ‘Zoombies’ worden zoals Bill Cornell, een psychotherapeut en auteur, onlangs waarschuwde. Laat ons hopen dat technologie vooral het menselijke kan versterken.”

 
 

Inspiratie

  • Begeleiding leidt tot succes met samenwerkingstools

    Mensen online laten samenwerken is meer dan een samenwerkingstool kiezen. Begeleiding verhoogt het succes.

    lees meer
  • Eén applicatie voor al uw communicatie

    Medewerkers werken mobiel, verspreid en flexibel. Ze communiceren via telefoon, mail, sms, videoconferencing... Welke applicatie maakt efficiënt samenwerken mogelijk?

    lees meer
  • UC&C brengt alle communicatietools samen

    Plaatsonafhankelijk en efficiënt werken met optimale bereikbaarheid is enkel mogelijk dankzij een handige communicatieaanpak. Ontdek hier hoe u dat in uw werking integreert.

    lees meer