Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Bram zet elektrische deelscooters op de kaart

mobiliteitsvraagstuk digitaal én groen oplossen? Scooty doet het!

Snel, milieuvriendelijk en praktisch: de elektrische deelscooter heeft nogal wat troeven in huis om uit te groeien tot een volwaardig stedelijk mobiliteitsalternatief. Scooty lanceerde in 2016 de eerste deelscooters in België. Vandaag snorren er in Brussel en Antwerpen al zowat 300 rond.

 
 

“Het idee om in Brussel iets met elektrische scooters te doen, is eind 2015 op café ontstaan”, blikt Bram Vandeperre terug. “De eindeloze files in de hoofdstad, de milieuproblematiek én de opkomst van andere deelprojecten in steden zoals Parijs of Berlijn overtuigden ons van het idee dat er ook bij ons ruimte moest zijn voor een vernieuwend initiatief.” Een halfjaar later stampte Bram met twee vrienden Scooty uit de grond.

Voorlopig is Scooty nog uniek met zijn elektrische deelscooters. Maar ooit komen er kapers op de kust, en dan kan ons communitygevoel wellicht het verschil maken.”

- Bram Vandeperre

 
 

Hoe ga je aan de slag als digitale durver?

Bram: “Ons bedrijfje was groen, innovatief én hoogtechnologisch. Dat klinkt sexy, maar die medaille heeft een keerzijde. Zo vonden we maar heel moeilijk een verzekeraar die bereid was om met ons in zee te gaan. Ook puur technologisch was de opstart een ware beproeving: de scooters communiceren met een Russische satelliet en alle data worden doorgegeven via een app, maar in de beginmaanden gebeurde het regelmatig dat een toestel gewoon blokkeerde tijdens het rijden. Achteraf bekeken hadden we veel te weinig geld opgehaald om zo’n kapitaalintensief bedrijf te kunnen opstarten, de eerste maanden waren dus echt wel hels”, klinkt het. “Elke dag was het knokken om onze rekeningen te kunnen betalen, en de stress was torenhoog. Ook dat is dus ondernemen.”

Hoe bedien je een scooter … met een app?

Wie gebruik wil maken van Scooty, moet zich eerst online registreren en een kopie van zijn identiteitskaart doorgeven, om fraude en diefstal tegen te gaan. Eens die procedure afgerond, krijgt u toegang tot de app en kan u op de kaart opzoeken waar in de buurt zich ergens een elektrische scooter bevindt. Met de app kan u de scooter ontgrendelen en starten, en krijgt u ook toegang tot de topkoffer, waarin zich een helm bevindt. Voor een ritje betaalt u 25 cent per minuut.

Welk alternatief biedt Scooty voor de auto?

“Binnenkort hopen we ook een soort maandabonnement te kunnen aanbieden, waardoor u een vast aantal minuten per maand gebruik kan maken van een elektrische scooter. Daardoor zou Scooty echt kunnen uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor andere vervoersmodi in de stad.”

 

Drie jaar na de opstart is Scooty stilaan op kruissnelheid gekomen. In Brussel rijden er vandaag al zo’n honderd elektrische scooters rond, in Antwerpen zijn dat er zelfs al tweehonderd. “Daar dekken we nu bijna het volledige gebied binnen de Singel”, geeft Bram aan. “We maken ons stek dat we in Brussel dit jaar nog de dekkingsgraad veel verbeteren.”

Communitygevoel aanwakkeren

“Onze gebruikers zijn doorgaans mensen die echt geloven in een andere en duurzame mobiliteitsaanpak. Om dat communitygevoel een boost te geven en tegelijk nieuwe klanten te lokken, zijn we onlangs gestart met Humans of Scooty, naar het voorbeeld van het razend populaire Humans of New York. Daarvoor vragen we klanten een foto te nemen op of bij hun elektrische scooter, met daarbij een korte uitleg waarom zij Scooty gebruiken of bijzonder handig vinden. Die foto’s worden dan gepost en gedeeld op Instagram of Facebook, waardoor onze klanten op termijn ambassadeurs van het bedrijf worden.”

“Dit is natuurlijk een langetermijnstrategie, maar ik geloof veel meer in zo’n aanpak dan in agressieve campagnes op korte termijn. Voorlopig zijn we in België nog uniek, maar ooit komen er ongetwijfeld nieuwe kapers op de kust en dan kan het communitygevoel wellicht het verschil maken.”

Wilt u zelf een mobiliteitsvraagstuk oplossen met een digitale innovatie? Bekijk hoe Scooty dit vandaag al doet .

De drie lessen van Bram

  1. Wil u echt ondernemen, laat u dan niet ontmoedigen door het financiële aspect. Hebt u echt een goed idee en wil u er heel graag voor gaan, dan vindt u finaal wel een investeerder.
  2. Probeer van bij de start van uw bedrijf het grotere plaatje te zien: denk verder en ruimer dan de dagelijkse problemen waar iedere starter vroeg of laat mee af te rekenen krijgt.
  3. Duurzaamheid is anno 2019 een extra troef: voor een start-up met een sterk duurzame focus gaan er vandaag heel wat extra deuren open.
 
 
 
 

Inspiratie

  • Ongeval toont ondernemer gat in de markt

    Na een vreselijk auto-ongeval belandde Henk Beyaert in een rolstoel. Toch stampte hij met Move All The Way een bloeiende zaak uit de grond.

    lees meer
  • PARC-app brengt jonge ouders samen

    Sabine Minutillo en Ellen Schoenaerts lanceerden PARC, een app voor jonge ouders. Op sociale media heeft PARC intussen een fanclub die gratis reclame maakt voor de app.

    lees meer
  • Online netwerk helpt buren om in contact te blijven

    Jennick Scheerlinck lanceerde de app Hoplr, waarmee we er ook virtueel kunnen zijn voor onze buren. Dat maakt het buurtnetwerk zeer relevant, zeker nu. Hoe werkt het?

    lees meer