Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Gentse starter pioniert met huidverzorging op DNA-basis

"Ik creëer eigen content, want alleen sociale media volstaat niet"

Met haar zaak Nomige biedt bio-ingenieur Barbara Geusens volledig gepersonaliseerde huidverzorgingsproducten aan, die gebaseerd zijn op ons DNA en onze persoonlijke levensstijl. “Ik werk vandaag al op basis van enkele duizenden verschillende DNA-combinaties.”

Het idee om zeer gepersonaliseerde huidverzorgingsproducten te ontwikkelen, rijpte al tijdens het doctoraatsonderzoek van Barbara Geusens. “Ik had een diploma als bio-ingenieur op zak, met een specialisatie cel- en gentechnologie, en besloot daarna te doctoreren op de dienst Dermatologie van het UZ Gent. Toen merkte ik al dat er ruimte was voor meer gerichte en gepersonaliseerde huidverzorging. Maar de commerciële uitbouw daarvan is natuurlijk een heel ander paar mouwen. Daar had ik geen kaas van gegeten.”

Waarom niet fragmenten uit mijn infosessies in webinars gieten en die dan op YouTube of Instagram TV gooien? Zo bereik ik in één klap een veel groter publiek.

 
 

Dit veranderde na een korte passage bij het Omega Pharma van Marc Coucke, waar haar de finesses van marketing en sales werden bijgebracht. Begin 2016 zegde Barbara haar baan op en in oktober 2017 werd Nomige gelanceerd. Vraagt u haar naar het gat in de markt, dan volgt meteen een gloedvol betoog.

 

“Het aanbod aan cosmetische en verzorgende producten is de voorbije jaren zo overweldigend groot geworden dat de consument nog amper het bos door de bomen ziet. Het advies rond huidverzorging is niet zelden ook ronduit tegenstrijdig. Waarom dan niet teruggrijpen naar de essentie, uw DNA? Dat is heel objectief en bevat een schat aan informatie over uw huid. Bovendien verwachten consumenten vandaag steeds meer maatwerk en gepersonaliseerde producten.”

DNA-kit met speekselstaal

Barbara’s zaak werkt haast uitsluitend online. Klanten vullen eerst een vragenlijst in, vanuit de wetenschap dat uw persoonlijke levensstijl nu eenmaal flink wat impact heeft op uw huid. Daarna ontvangen ze een DNA-kit, om zelf een speekselstaal af te nemen aan de binnenkant van de wang.

 

“Een genetisch laboratorium analyseert al die stalen daarna op een aantal door mij geselecteerde biomarkers, die een rol spelen in het huidverouderingsproces”, legt Barbara uit. “Op basis van hun data maak ik een eigen analyse op. Enkele weken later krijgt de klant dan een setje met vier gepersonaliseerde verzorgingsproducten.”

 

“Dat aanbod kost 500 euro. De eerste keer betaalt u ook de DNA-analyse, latere bestellingen zijn dus een stukje goedkoper. Dit is een premiumproduct, daar moeten we niet flauw over doen. Maar stapt u vandaag de eerste de beste parfumerie binnen en vraagt u daar naar een generalistisch dagserum, dan zit u al snel in dezelfde prijsklasse.”

Belang van eigen content

Momenteel organiseert Barbara ook offline infosessies rond haar aanpak en producten. Maar in een ideale wereld wordt dit voor haar een puur online verhaal. “Alleen is de Belgische markt hier nog niet volledig rijp voor. Bovendien is een deel van mijn iets oudere doelgroep nog niet zo actief op het internet”, klinkt het.

 

“Nadat ik Nomige had opgestart, probeerde ik mijn innovatie meteen via de sociale media te verspreiden, maar dat alleen volstaat niet. Facebook is nog een behoorlijk actieve community die regelmatig wat deelt, maar Instagram is een stuk passiever en draait vooral om imago en perceptie. Ik creëer dus ook eigen content, onder meer blogposts, vanuit het idee: wat houdt mensen nu bezig? Als de winter voor de deur staat, kampen velen bijvoorbeeld met een droge huid. Binnenkort wil ik me ook aan videomarketing wagen. Waarom niet fragmenten uit mijn infosessies in webinars gieten en die dan op YouTube of Instagram TV gooien? Zo bereik ik in één klap een veel groter publiek. Op termijn hoop ik daarmee ook in het buitenland voet aan de grond te krijgen.”

 

Hamvraag daarbij: hoever kan je gaan in personalisatie als je je model ook nog logistiek en commercieel haalbaar wil houden? “Ik werk vandaag al op basis van enkele duizenden verschillende DNA-combinaties”, geeft Barbara aan. “De verdere commerciële uitbouw van dit model wordt dé grote uitdaging.”

Wil u Nomige en de huidverzorgingsproducten op DNA-maat zelf ontdekken? Bezoek de website van deze innovatieve onderneemster.

De 3 tips van Barbara

  1. Onderschat nooit het belang van een goed doordachte website. Laat u daarbij vooral ook goed begeleiden. Verkeerde keuzes in de architectuur ervan kunnen u achteraf, bij de verdere uitbouw van uw zaak, heel zuur opbreken.
  2. Overschat de impact van sociale media niet. De directe return staat niet altijd in verhouding tot de vele werkuren die u daarin investeert.
  3. Zorg altijd voor een plan B als u van bij het begin op een grote online-omzet mikt. Als starter moet u op een gegeven moment echt wel inkomsten genereren. Er is niets mis mee om in het beginstadium ook nog de klassieke verkoopkanalen aan te boren.

 

 
 
 
 

Inspiratie

  • App houdt voedsel uit de vuilnisbak

    Jonas Mallisse brengt met Too Good To Go klanten en voedingszaken samen. Zo redde hij al meer dan 30 miljoen maaltijden. Op welke kanalen zet hij online in?

    lees meer
  • Deel Een Koe verkoopt online rundsvlees

    David De Keyser is piloot én de drijvende kracht achter Deel Een Koe. Met dat volledig online bedrijf verkoopt hij natuurlijk en smaakvol rundvlees. Hoe pakt hij het aan?

    lees meer
  • PARC-app brengt jonge ouders samen

    Sabine Minutillo en Ellen Schoenaerts lanceerden PARC, een app voor jonge ouders. Op sociale media heeft PARC intussen een fanclub die gratis reclame maakt voor de app.

    lees meer