Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Digitaal platform verkoopt rechtstreeks van producent aan consument

Linked Farm brengt boeren en consumenten samen

Nadat ze 10 jaar voor een multinationaal bedrijf had gewerkt, zette Laurence Claerhout haar schouders onder een webshop en internetplatform voor korteketen-landbouwproducten. “Ons digitaal model biedt boeren én consumenten een aantal duidelijke voordelen.”

 
 

Alsmaar meer mensen gaan op zoek naar gezonde voeding die geen industriële stempel draagt. Tegelijk staat het inkomen van heel wat landbouwers zwaar onder druk, omdat ze maar een fractie krijgen van wat de consument betaalt. “Korteketen-landbouw kan minstens een deel van het antwoord op die dubbele problematiek bieden”, vindt Laurence Claerhout.

 

Daarom stampte ze Linked Farm uit de grond. Dat is een regionaal internetplatform van boerderijen met een gecentraliseerde webwinkel, waarin de landbouwers hun producten rechtstreeks aan consumenten uit hun eigen regio verkopen.

Sociale media zijn een bijzonder belangrijk hulpmiddel om onderling kennis uit te wisselen, dicht bij de consument te staan en zoveel mogelijk aspecten van ons speciale verhaal met hem te delen.

- Laurence Claerhout

 
 

Welke voordelen biedt dit digitale model?

“Om te beginnen is er totaal geen verlies, doordat we onze producten vooraf verkopen. De boer oogst enkel wat de klant heeft besteld. Op die manier moet de landbouwer ook geen voorraad aanleggen, waardoor hij netto meer verdient”, vertelt Laurence.

 

“Globaal houdt de boer in ons systeem 80% over van de verkoopprijs die hij zelf heeft bepaald, en die doorgaans aansluit bij de supermarktprijs. De marge wordt dus heel anders verdeeld dan in het klassieke industriële voedselsysteem.”

 

“Daarnaast werken we heel lokaal, waardoor we vaak gesteund worden door gemeentebesturen. Zo krijgen onze projecten ook vaak heel snel de nodige bekendheid en kunnen we dus relatief vlot een lokale klantenbasis opbouwen.”

 

Een groot pluspunt is de kwaliteit van de producten. “Wie eenmaal geproefd heeft van een groente die vers geoogst is, doorgaans de dag voordien, grijpt niet zo snel meer terug naar producten die vaak al enkele weken onderweg zijn”, klinkt het. “De smaak primeert bij ons echt op het visuele aspect.”

Hoe werkt Linked Farm precies?

De consument moet echt rekening houden met de seizoenen en niet elke boer levert alle mogelijke producten aan. Daarom houdt Laurence bij de verdere opbouw van haar webshop zoveel mogelijk rekening met de verschillende productcategorieën. In functie daarvan gaat ze op zoek naar boeren die het assortiment zo breed mogelijk kunnen maken.

 

“Klanten kunnen tot woensdagavond online bestellen, waarna ik al die bestellingen doorstuur naar de boeren in het netwerk. Vervolgens oogsten ze en maken ze de bestellingen klaar. Op vrijdag haal ik alle bestellingen op in de regio Asse en lever ik alles netjes aan huis af. In andere regio’s nemen andere lokale ondernemers of duurzame transporteurs die rol over. Behoorlijk arbeidsintensief, dat klopt, maar consumenten verwachten dit nu eenmaal in een digitaal model.”

Hoe het contact zo nauw mogelijk houden?

Vandaag zitten er al ruim 100 boerderijen op het platform, van Aarschot over Asse tot Gent. Op termijn hoopt Laurence over heel België een netwerk van lokale leveranciers op te zetten, zodat de keten overal zo kort mogelijk blijft.

 

“We zijn een digitale coöperatieve, en proberen dus onderling zoveel mogelijk tips en knowhow uit te wisselen. Tegelijk merken we dat het, zeker in een volledig digitaal model, heel belangrijk is om het contact tussen de boeren en de eindklanten zo nauw mogelijk te houden. Voor beide doelstellingen zijn de sociale media een bijzonder belangrijk hulpmiddel”, merkt Laurence op.

 

“En wat meer is: mensen kopen bij ons wegens het speciale verhaal dat wij proberen neer te schrijven. Het is dan ook van belang om zoveel mogelijk aspecten van dat verhaal met hen te delen. Onze klanten willen weten waar hun producten vandaan komen en hoe die geproduceerd worden. Ook daarvoor vormen de sociale media een perfect instrument. Daarom ga ik geregeld bij onze boeren langs om daar Facebookfilmpjes op te nemen, post ik foto’s van specifieke producten op Instagram en stuur ik twee keer per week een nieuwsbrief uit.”

 

Droomt u zelf van een platform om fabrikant en consument samen te brengen?

Laat u inspireren door Linked Farm.

De 3 tips van Laurence

 

  1. Start bescheiden en test zelf uit wat wel en niet werkt. Het heeft geen zin om van bij het prille begin meteen heel zwaar te investeren in alle technologische toeters en bellen. Het digitale is geen doel, maar een middel.
  2. Investeer veel tijd in uw netwerk, offline én online. Zo verschijnt u vaak ook op de radar van mensen waar u zelf aanvankelijk helemaal niet aan dacht.
  3. Zorg voor voldoende financiële reserve. Hou er rekening mee dat u een jaar of zelfs langer weinig of geen inkomen zal hebben.

 

 
 
 
 

Inspiratie

  • Deel Een Koe verkoopt online rundsvlees

    David De Keyser is piloot én de drijvende kracht achter Deel Een Koe. Met dat volledig online bedrijf verkoopt hij natuurlijk en smaakvol rundvlees. Hoe pakt hij het aan?

    lees meer
  • App houdt voedsel uit de vuilnisbak

    Jonas Mallisse brengt met Too Good To Go klanten en voedingszaken samen. Zo redde hij al meer dan 30 miljoen maaltijden. Op welke kanalen zet hij online in?

    lees meer
  • Online netwerk helpt buren om in contact te blijven

    Jennick Scheerlinck lanceerde de app Hoplr, waarmee we er ook virtueel kunnen zijn voor onze buren. Dat maakt het buurtnetwerk zeer relevant, zeker nu. Hoe werkt het?

    lees meer