Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Nationaal Crisiscentrum staat voor
grote uitdaging

“Zoeken naar evenwicht tussen snelle en correcte informatie”

Wanneer een noodsituatie dreigt, staat het team van het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) klaar om de juiste maatregelen te nemen en correcte communicatie de wereld in te sturen. Naast traditionele media moet het Crisiscentrum nu ook rekening houden met alle nieuwe technologieën. “We moeten de meest betrouwbare informatiepartner zijn, maar we hebben geen monopolie op wat er allemaal verspreid wordt”, zegt Directeur-Generaal Bart Raeymaekers.

 
 

U staat in voor de veiligheid van het land, maar na de terreuraanslagen kwam er heel wat kritiek op ons veiligheids- en hulpverleningsapparaat. Intussen is er hard gewerkt aan meer en betere beveiliging. Maar in welke mate zijn we nu veiliger? 

 

Bart Raeymaekers: “Belangrijk om te duiden is dat het Nationaal Crisiscentrum coördineert, en dus niet in de plaats treedt van zijn partners in de Belgische veiligheidsinfrastructuur. De klok rond volgt het NCCN op wat er in ons land gebeurt. Elk groot evenement, demonstratie, noodsituatie, EU-top, … alles wat kan uitgroeien tot een nationale crisis wordt gemonitord. Zodra dat dreigt te gebeuren, zitten we klaar om de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen en het crisisbeheer te coördineren. Niet enkel terrorisme, maar ook zware bedrijfsbranden, overstromingen en andere natuurfenomenen vallen onder ons takenpakket.”

 

“Ondanks al die voorbereiding en veiligheidsmaatregelen kunnen we er niet omheen dat er voor geen enkele noodsituatie een nulrisico kan zijn. Vanuit het Nationaal Crisiscentrum zijn bijkomende diensten opgezet. Zo is er bijvoorbeeld BelPIU dat alle internationale passagiersgegevens analyseert of het CBRN-expertisecentrum waar alle voorbereidingen rond chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten gecentraliseerd zitten.”

Niet enkel terrorisme, maar ook zware bedrijfsbranden, overstromingen en andere natuurfenomenen vallen onder ons takenpakket.

 
 

Van cyberaanval tot klimaatverandering

Welke fenomenen ziet u in de toekomst als mogelijk ernstige bedreigingen?

 

“Tien jaar geleden was de kans op een cyberaanval of een hybride dreiging (dreiging via verschillende middelen zoals bv. economisch, cyber, militair, desinformatie, …, red.) zeer klein. Vandaag moeten we hier echt wel rekening mee houden. Daarom is er dus ons CBRN-expertisecentrum en werken we samen met onze partners aan specifieke maatregelen en noodplannen. Daarnaast vragen de gevolgen van de klimaatverandering ook onze aandacht.”

 

Bij een noodsituatie moeten jullie – naast hulpverlening coördineren – ook de burgers informeren.

 

“Wie getroffen is of kan worden, moet snel en efficiënt gealarmeerd worden. Elke noodsituatie heeft een aangepaste strategie nodig en we zullen ons nooit beperken tot slechts één medium. Met BE-Alert zijn we momenteel een voorloper in vergelijking met een pak andere landen, omdat het systeem meerdere technologische kanalen bundelt in één uniform alarmeringsplatform. Dankzij BE-Alert voldoen we nu al aan de Europese verplichting van 2022 die stelt dat we in een risicozone zoveel mogelijk aanwezigen moeten kunnen bereiken. Maar we moeten ook blijven inzetten op sensibilisering zodat het grote publiek weet hoe het in noodsituaties het best handelt.”

 

“Door de opkomst van sociale media zijn wij als overheid niet langer de enige informatiebron. Seconden na het uitbreken van een noodsituatie staan er al foto’s en video’s online. Maar we zullen er wel altijd op inzetten om de meest betrouwbare bron te blijven. Het is voor ons de uitdaging om het evenwicht te vinden tussen snelheid en correct informeren.”

Domoticasystemen inzetten

Zou de ontwikkeling van een 5G-netwerk bijdragen tot een vlottere communicatie?

 

“De komst van 5G kan een hele waaier aan mogelijkheden creëren die opportuniteiten bieden voor crisisbeheer. Denk maar aan domoticasystemen die kunnen communiceren met alarmberichten. Het zou dan zomaar kunnen dat een bericht om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te schakelen in een bepaald gebied binnenloopt en dat alles bij jou thuis automatisch afgesloten en uitgeschakeld wordt. Maar zoals met alle nieuwe technologieën moeten we ons ook bewust zijn van de mogelijke risico’s.”

 

Het alarmeringsplatform BE-Alert en de App112 tellen zo’n 600.000 gebruikers. Tegelijk sleepte BE-Alert recent een E-Gov Award in de wacht.

 

“We zijn tevreden over de huidige cijfers, die dagelijks aangroeien. We blijven inzetten op infocampagnes zoals tijdens de festivalzomer of bij noodweer. Het valt op dat wanneer een risico actueel dreigt te worden, burgers zich bewust worden van de tools die beschikbaar zijn. Bovendien is BE-Alert ook in staat om wie niet ingeschreven is een alarmeringsbericht te sturen via zijn gsm-toestel. Dat kan op het terrein een enorm verschil maken en het is iets waar we echt fier op mogen zijn.”

 
 
Yonex center logo

“App112 BE maakt verschil op verscheidene vlakken”

De applicatie App112 BE doet veel meer dan u in verbinding brengen met hulpverleners. “De app brengt u net als een telefoontje naar de noodcentrale in contact met de operatoren, maar onder de motorkap zit een veel accurater systeem dat op verscheidene vlakken een verschil kan maken”, vertelt Stefan Van den Nieuwenhuysen van ontwikkelaar Telenet Business.

 

Wie de app downloadt, kan er al zijn of haar persoonlijke en medische informatie in opslaan. “Die info kan een operator zien bij een noodsituatie. Hij kan de ambulanciers dan onmiddellijk briefen”, klinkt het. Daarnaast heeft de app een gps-functie die elke 30 seconden uw exacte locatie doorgeeft.

 

“Voor doven en slechthorenden is een chatfunctie ingebouwd, die ook nuttig is tijdens een situatie waarbij u geen geluid mag of kan maken, zoals een homejacking. Elke letter die u intikt, wordt simultaan weergegeven bij de noodcentrale. U hoeft zelfs niet op ‘verzenden’ te duwen zoals bij een sms.” De chatfunctie bevat tevens een vertaalfunctie voor een groot aantal courante talen.

 

Hulpdiensten kunnen de app zelf inschakelen. “Wie zijn been breekt in een uitgestrekt natuurgebied, kent zijn exacte locatie niet”, zegt Van den Nieuwenhuysen. “Op dat moment kunnen hulpverleners een geluidssignaal activeren op het toestel zodat ze sneller bij de persoon in nood geraken. Het lijken allemaal kleine zaken, maar de praktijk heeft al vele malen bewezen dat elke seconde in een noodsituatie echt telt.”

 

Download hier de App112 BE.

 

Yonex center logo