Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Badminton Yonex Center draait
100% automatisch

“Dankzij doorgedreven automatisatie kan ik me op mijn werk focussen”

Zin om te badmintonnen om 2u ‘s nachts? Dan reserveert u gewoon een veld bij het Yonex Center. De technologie van Telenet Business zorgt dag en nacht voor sportplezier in de 24 uur op 24 geopende en onbemande badmintonhal in Aartselaar. Ondernemer Rik Moens kan zich ondertussen volledig op zijn zaak focussen.

 
 

Voor wie soms badmintont in een multifunctionele sporthal is het Yonex Center een verademing. De wanden en plafonds absorberen het geluid en zijn donkergrijs voor een goed contrast. De vloerverwarming zorgt voor een zachte windstille verwarming. De velden op een verende houten vloer zijn felgroen zonder een wirwar van lijnen en de verlichting hangt naast in plaats van boven het veld. Voor de badmintonspeler is dit het paradijs. Daarom trainen de nationale ploeg, de topsportschool en 300 badmintonners regelmatig in de volledig onbemande sporthal.

Sporthal zonder personeel

Opmerkelijk: in het state-of-the-art badmintoncentrum werkt geen personeel. Toch gaat de deur open, het licht aan en staat de drank fris. Een ingenieus informaticasysteem met netwerkkabels, server en software zorgt voor de volledige uitbating, inclusief reserveringen, toegangscontrole, verlichting op het gereserveerde veld, bewaking en branddetectie.

“Wij verdelen al jaren badmintonmateriaal van Yonex en zijn hierin marktleider”, zegt zaakvoerder Rik Moens van Distri Sport, oprichter van het Yonex Center. “Een paar jaar geleden rijpte het idee om een groter demonstratiecentrum te openen, dat we vervolgens ook wilden openstellen voor het grote publiek. Het enige probleem? Vijf badmintonvelden brengen te weinig op om er een betaald personeelslid te laten werken en wij hebben geen tijd om een sporthal te runnen.”

Doorgedreven automatisatie

De oplossing was te vinden in een doorgedreven automatisatie… en specialisten die deze droom konden realiseren.

Telenet Business dokterde een technologische oplossing uit die ons volledig ontzorgt.

 
 

“Wij hadden onze wensen, maar wisten niet hoe we die konden waarmaken”, zegt Rik. “Gelukkig konden we samenzitten met Telenet Business (tot voor kort onder de naam Nextel). Zij dokterden een technologische oplossing uit die ons volledig ontzorgde. ‘s Morgens checken we even de zaal en maken we de kleedkamers proper. Twee keer per week komt de schoonmaakploeg langs. Dat dit het enige is wat we nog moeten doen, maakt me wel blij. Het zorgt ervoor dat ik me op mijn werk kan focussen.”

Het domoticasysteem achter deze eenvoud is behoorlijk complex. Mensen reserveren via het Resengo-systeem, bekend van restaurantreserveringen. Dat systeem communiceert met het platform gebouwd door Telenet Business. Dit platform mailt een code naar de badmintonspeler die reserveerde. Het zorgt ervoor dat deze het gebouw binnen kan met de code, dat de verlichting van de bar aangaat van zodra de voordeur opengaat, dat de verlichting boven het gereserveerde veld aangaat en dooft volgens de gereserveerde tijd, en dat de bar en kleedkamers volledig donker zijn als alle spelers het pand verlaten.

One-stop shopervaring

“Ik wilde een one-stop shop”, zegt Rik. “Dit vind ik als klant het gemakkelijkste. Ik weet wie ik kan aanspreken. En ik ken de mensen die een probleem kunnen verhelpen.”

 

“Telenet Business deed een aantal voorstellen waarover ik kon nadenken. Proactief stelden ze ook voor om bewaking en branddetectie met meldkamer aan het systeem te koppelen”, weet Rik. “Dat vind ik nu fantastisch. 360°-camera’s binnen en buiten geven me continu een zicht op de zaal en parking. Ik kan van eender waar op mijn smartphone de activiteit in onze zaal volgen. En we kunnen terugspoelen om bijvoorbeeld te checken wie de zwarte strepen op de sportvloer maakte. Zo kunnen we hem of haar vragen om volgende keer gepast schoeisel mee te brengen.”

 

“Het installeren van dit systeem ging verrassend vlot”, vindt Rik. “Ook de kinderziekten werden meteen aangepakt. We hoefden maar te bellen en de mensen die de installatie hadden verzorgd, stonden al aan de deur. Ook vandaag worden we steeds en vriendelijk geholpen, zonder hoge kosten. Daar zorgt ons supportcontract voor. Wanneer we een vraag mailen, krijgen we meteen een bevestiging dat onze vraag genoteerd is en dat ze actie ondernemen.”

Sporthal als marketinginstrument

Voor Distri Sport is de hal de beste marketing. “Wij nodigen onze klanten hier uit, geven opleidingen en laten hen het nieuwste materiaal uittesten in deze topsportomgeving. Er is geen zuchtje wind in de zaal dankzij de vloerverwarming. Door de donkergrijze wanden en plafonds is de shuttle uitstekend te zien. Omdat de verlichting naast de baan hangt, zal je ook nooit verblind worden door het licht. ”

Telenet Business als partner

“Het is een plezier om volledig ontzorgd te worden door Telenet Business”, zegt Rik. “Zij handelden proactief en zorgden voor een zorgeloze installatie. Vandaag weten we wie te bellen bij problemen. Ze reageren altijd heel vriendelijk, zoeken uit hoe ze het probleem kunnen oplossen en sturen een ploeg ter plaatse indien nodig. Ik ben blij dat het zo goed loopt.”
“Het Yonex Center was een uitdagend project voor ons als integrator. Er waren verschillende partners bij betrokken er was zowel hard- als software nodig en alle componenten en partners moesten perfect op elkaar afgestemd worden”, zegt Luk Gerrits, Business Director Safety & Security Telenet Business. “We hebben goed geluisterd en de behoeften gedetailleerd in kaart gebracht. Van hieruit hebben we de beste oplossing op maat gebouwd."

Uitdagingen

  • Een volledig onbemand en geautomatiseerd sportcentrum
  • Continue beveiliging, bewaking en opvolging van problemen
  • De brandveiligheid waarborgen en meldingen instant opvolgen

Oplossingen

  • Software die onlinereservaties koppelt met toegangscontrole en verlichting
  • Toegangscontrole met badges, vingerafdrukherkenning en codes
  • Camera’s binnen en buiten die verdachte bewegingen registreren en in verbinding staan met de meldkamer

Voordelen

  • 24 uur op 24 toegang dankzij de softwarelink met het online reserveringssysteem
  • Geen personeelskosten
  • De camerabeelden zijn live te bekijken via een mobiele applicatie
 
 

Meer inspiratie

 
 
 
 
Yonex center logo

Over Yonex Center

Het Yonex Center is de demoruimte en volautomatische sporthal van Distri Sport International nv, marktleider in het verdelen van Yonex-badmintonmateriaal in de Benelux. Herman Moens richtte het bedrijf op in 1972 om het materiaal te verdelen waarmee hij in de Jaren 70 en 80 maar liefst 35 keer Belgisch kampioen werd. In 1997 nam zijn zoon Rik (52) de zaak over.

Het bedrijf verruimde zijn gamma naar golf- en tennismateriaal van Yonex en sportmateriaal van andere buitenlandse merken. Zo groeide Distri Sport tot 3 miljoen euro omzet dit jaar. Er werken vandaag 11 mensen.

www.yonexcenter.be

Yonex center logo