De beste ondernemersideeën komen uit problemen waar mensen mee worstelen. Dat deze businesswijsheid klopt als een bus, ervaarden de oprichters bij de start van Rada-HR. Ze waren zelf managers in de uitzendsector en vonden toch het een en ander anders kon.
“We zagen onvoldoende engagement tussen uitzendkantoren en de bedrijven die hun klanten waren”, zegt Anciaux. De verbinding tussen bedrijven en uitzendsector kon beter. Met de start-up Rada-HR positioneren ze zich nu als een betere verbinding. Het softwareplatform dat ze zelf ontwikkelden vergemakkelijkt sinds de zomer van 2017 de communicatie tussen bedrijven en uitzendkantoren.
Persoonlijke service blijft ook bij dit online verhaal essentieel. Rada-HR overlegt ter plaatse bij klanten, brengt hun personeelsbehoefte in kaart en is altijd bereikbaar via telefoon en mail. “We zijn niet alleen een online platform, we werken ook liefst zo veel mogelijk online. Onze collega’s op de baan, hebben een laptop met touchscreen bij zich. Zo kan het contract meteen getekend worden. Hierdoor worden vacatures ook onmiddellijk ingegeven en verspreid. Nog diezelfde dag staan ze open bij partners-uitzendkantoren en op jobboards.”
Goede tools en netwerken zijn hierbij onmisbaar. “Bij de oprichting van ons bedrijf vergeleken we providers op basis van 2 criteria: het gebruiksgemak en de oplossingen in de cloud. Voor ons was FreePhone Business van Telenet daarom ook de beste oplossing én budgetvriendelijk.”
“We zijn niet altijd op kantoor, maar willen wel permanentie naar onze klanten. Dat lukt nu. We zijn altijd bereikbaar via ons algemene nummer. Enkel dit telefoonnummer hoeven we te communiceren.
Leuk is dat onze klanten meteen terechtkomen bij de persoon of afdeling die ze wensen te spreken dankzij het keuzemenu. En zijn we zelf niet op kantoor, dan wordt de vaste lijn doorgeschakeld naar een gsm. Verder heeft iedereen zijn of haar eigen telefoonnummer en kunnen we vlot intern doorschakelen naar gsm of telefoon.”
“Wat nog handig is: het antwoordapparaat neemt het automatisch over na de kantooruren en tijdens pauzes. Het tijdschema dat hiervoor zorgt, stelden we één keer in… en passen we gemakkelijk aan op ons overzichtelijk dashboard. De berichten die ingesproken worden, krijg ik via mail binnen. Afhankelijk van hoe het mij uitkomt, beluister ik het op mijn computer of via gsm.”
Ook andere zaken zijn vlot aan te passen in deze cloud oplossing: het wachtmuziekje, nieuwe medewerkers, hoe doorschakelen… “Ik was er meteen mee weg”, besluit Franky. “Het platform is overzichtelijk. En we hebben een uitgebreide uitleg gekregen wanneer ze onze telefoons kwamen installeren. Twijfel ik toch aan iets, dan kan ik altijd bellen. Ik ervaar een enorm gebruiksgemak, net wat ook wij onze klanten bieden.”
Franky Anciaux
Managing Director bij Rada-HR
Het softwarebedrijf Rada-HR uit Gent lanceerde in juli 2017 een platform dat bedrijven in staat stelt om hun tijdelijke en vaste vacatures gemakkelijker te communiceren naar een groep uitzendkantoren. Tegelijkertijd wordt de vacature ook online gedeeld. “We gaan een engagement aan om deze vacatures ook in te vullen via de uitzendkantoren die bij ons zijn aangesloten”, zegt de managing director.