Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Digitaal voetbalfeest

verloopt vlekkeloos,

snel en betrouwbaar

 
 

Digitaal voetbalfeest

verloopt vlekkeloos,

snel en betrouwbaar

 
 
 
 

Voetbal wordt steeds meer een digitaal feest waarvoor wifi, glasvezel en betrouwbare servers met back-up de bouwstenen zijn. KV Mechelen geniet er meer dan ooit van. Zoals vele andere bedrijven heeft het zijn IT-infrastructuur verbeterd en de kosten geoptimaliseerd.

Terwijl het voetbalstadion in Mechelen kolkt van opwinding en de supporters hun club aanvuren, stuurt een honderdtal journalisten en fotografen artikels en foto’s zo snel mogelijk naar hun redactie. Ondertussen checken mannen, vrouwen en tieners in de tribune een beslissende fase op hun gsm, zenden ze een Hoera!-bericht de wereld in bij een goal, delen ze foto’s van elkaar op Facebook of schrijven ze geld over op hun KV Mechelen-betaalkaart. Voetbal... een digitaal feest.

Van vereffening naar Connected Stadion

KV Mechelen is als geen ander herrezen na de vereffening in seizoen 2002-2003. Sinds 2007 is het opnieuw een vaste waarde in het Belgische eersteklassevoetbal. Voortaan in een gloednieuw Connected Stadion.
“Sinds de vernieuwing en uitbreiding van ons AFAS Stadion van 13.000 naar 16.500 bezoekers klom het aantal abonnees met 22%, tot 9700. Commercieel is de club met 33% gegroeid, tot ongeveer 13 miljoen euro”, zegt Marc Faes, general manager van KV Mechelen. “Ons budget zal verder stijgen tot 18 à 19 miljoen euro, waarin de transferbedragen niet meetellen. Hiermee zullen we tot de top-6 van ons land behoren. En dat zonder kapitaal van buitenlandse investeerders.”

 

“Deze vernieuwing bood ons meteen de kans om ook op vlak van telecom een club met toekomst te zijn”, zegt Faes. “We legden een glasvezelkabel rondom het stadion (red. realisatie laatste fase binnen dit en 2 jaar), sloten alle gebouwen en lokalen hierop aan en lanceerden een eigen betaalkaart. Vandaag realiseren we de ticketverkoop volledig digitaal en voorzien we onze supporters van gratis wifi tot in het kleinste hoekje op de tribunes. Gelukkig konden we daarbij rekenen op onze hoofdsponsor Telenet. Die plaatste overal access points waarmee onze eigen mensen, fans en pers eender waar internettoegang hebben.”

Volledig elektronisch werken

Het bedrijf heeft 50 mensen in dienst, waarvan 35 technische staf en spelers. 10 medewerkers doen de administratie, boekhouding, marketing, ticketverkoop en andere taken. Een 300-tal vrijwilligers draaien mee op piekmomenten. “Voor zaken die niet onze core zijn, doen we een beroep op externen. Snelheid en betrouwbaarheid hierbij is belangrijk. We vinden het geweldig dat onze Telenet-partner onze problemen binnen de kortste keren oplost, ofwel van op afstand, of ze springen even binnen.”
Stabiel en snel internet zijn onmisbaar in dit groeiverhaal. De club belt met VoIP-telefoons met een telefooncentrale in de cloud, geïnstalleerd door Telenet Partner Optitech Telecom. Ze heeft een eigen server met veilige back-up, een firewall en sterke beveiliging van de eigen website en server.
“Omdat we volledig elektronisch werken, verzamelen we hier massa’s data van onze supporters, van zodra ze zich inschrijven om een ticket of abonnement te kopen, tot hun betalingen en aankopen van merchandising. ”

Eén telecompakket is kostenefficiënt

Hoewel de telecominfrastructuur een aanzienlijke investering is, slaagt de club er in om kostenefficiënter te werken.
Een voorbeeld? De vroegere 15 modems met 15 verschillende abonnementen werden vervangen door één pakket met aan elkaar gekoppelde routers, een centrale server en supersnel, betrouwbaar internet, altijd en overal. Parallel hebben de 50 gsm-toestellen King- en Kong-abonnementen met ruime datalimieten.
“We surfen efficiënter en goedkoper, dankzij Telenet Business”, vertelt Faes. “Telenet is meer dan onze hoofdsponsor. Ze zijn een heel sterke telecompartner. Ze onderhouden onze wifi-systemen, lossen problemen snel op en denken actief mee om onze digitale activiteiten te versterken.”
Zekerheid is hierbij cruciaal. Enkel wanneer de elektriciteitscabine zou uitvallen, zit de club in de problemen. “Deze zekerheid is een hele geruststelling en tegelijkertijd een reële nood.”

 

Zo is de laatste Belgische club die een Europese beker won helemaal klaar om opnieuw een grote rol te spelen in het Belgische voetbal. Meer dan ooit connected met de rest van de regio en het land.

De snelheid en betrouwbaarheid van Telenet Business is fantastisch voor ons. Problemen lossen ze binnen de kortste keren op, ook van op afstand.

Marc Faes
general manager
bij YR KV Mechelen

 
 
 
 

KV Mechelen

De geel-rode voetbalclub heet officieel de Yellow Red Koninklijke Voetbalclub Mechelen. Deze Belgische voetbalclub uit Mechelen werd opgericht in oktober 1904, met stamnummer 25. De club werd viermaal landskampioen. Het was de laatste Belgische club die een Europese beker won. Na financiële problemen in seizoen 2002-2003 kon de club gered worden, maar degradeerde naar de derde klasse. Sinds 2007 speelt KV Mechelen weer op het hoogste niveau.