Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Transport Maenhout

“ Voice over IP is niet alleen erg betrouwbaar, bellen naar onze buitenlandse vestigingen kost niets meer. ”

Steven Depuydt

IT Manager

 
 

Uitdaging

  • Vernieuwing van verouderde telefonie
  • Gepaste IT-ondersteuning van activiteiten
  • Internationale expansie ondersteunen met betrouwbaar IT-netwerk
 
 

Oplossingen

  • Aastra VoIP-telefonie
  • Optisch vezelnet
  • iFiber-connectie
  • Digital Voice ISDN-communicatie
  • Xpert SDSL over klassieke telefoonlijn
 
 

Voordelen

  • Aanzienlijke kostenbesparing op telefonie
  • Soepele internationale ondersteuning
  • Snellere klantenservice
  • Bedrijfszekere en makkelijk schaalbare IT-infrastructuur
 
 

Transport Maenhout: bellen zonder kosten van Oostende tot Ploiesti

Glasvezel brengt spraak en data naadloos bij elke Europese vestiging

Van Oostende tot Ploiesti, Roemenië, belt Transport Maenhout zonder kosten dankzij de Voice over IP-telefonie over het interne datanetwerk. Met Telenet en haar Expert Partner Telecom-IT loopt de internationale expansie van Transport Maenhout op wieltjes.

 

In 2006 kwam Transport Maenhout in handen van de Nederlandse Wim Bosman Groep. Voor de Benelux-specialist in distributie en internationale groepage uit Oostende was dit het startsein voor een hoge vlucht. “We werkten sindsdien hard aan de versteviging van onze IT-ruggengraat”, steekt IT Manager Steven Depuydt van wal. De eerste stap was de installatie van een telefonienetwerk over internet. Samen met Telenet Expert Partner Telecom-IT installeerde Depuydt een VoIP-telefooncentrale in de Oostendse hoofdzetel. In de jaren die volgden, breidde het VoIP-netwerk van de groep zich uit tot de drie vestigingen in België, drie in Nederland en één in Roemenië. De integratie in het internetnetwerk van de Parijse en Sint-Peterburgse vestigingen vormt het voorlopige sluitstuk. “Voice over IP over ons interne datanetwerk, ook internationaal, is niet alleen erg betrouwbaar, we besparen ook aanzienlijk op onze communicatiekosten. Bellen naar onze buitenlandse vestigingen kost niets meer. Omdat we één netwerk delen voor data en spraak, kunnen we een beroep doen op functionaliteiten die onze klantvriendelijkheid vergroten, zoals Automatic Call distribution. Een oproep uit Frankrijk bijvoorbeeld wordt zo meteen doorgerout naar een Franstalige medewerker.”

 

Ook het interne datanetwerk, waarop de VoIP-spraaktoepassing loopt, werd stevig aangepakt. Het bestaande serverpark staat vandaag gespreid over drie fysisch gescheiden computerzalen, die beantwoorden aan de modernste normen. De redundantie bestrijkt overigens niet alleen het serverpark en de routers, maar ook het interne netwerk, de elektriciteitsvoorzieningen en de glasvezelverbindingen.

Optische vezelnet draagt de bedrijfskritische informatiestromen

De glasvezelconnectie van Telenet is de ruggengraat van de IT-infrastructuur en verbindt de Belgische vestigingen van Oostende, Wommelgem en Genk. De Digital Voice-toepassing van Telenet brengt de sites van Oostende en Wommelgem superieure geluidskwaliteit en hoge bedrijfszekerheid via het optische vezelnet, terwijl de iFiberverbinding met een capaciteit van 4 Mbps voor een snelle en zekere internetverbinding zorgt. Het glasvezelnet werd geleidelijk uitgebouwd over de voorbije jaren. De Nederlandse vestigingen zijn op het netwerk aangesloten via IP-VPN-verbindingen over de IP-backbone van Telenet. “Gemiddeld zien we 2 Mbps aan dataverkeer - maar er is toch voldoende bandbreedte nodig om de data vlot te laten samengaan met spraak”, weet Steven Depuydt. “Bovendien is bijna al ons verkeer bedrijfskritisch. De mensen van Wommelgem bijvoorbeeld werken op een “thin client”: alle applicaties staan centraal op de server in Oostende en iedereen werkt meteen op de server, nooit lokaal. Met deze aanpak draagt het glasvezelnet onze volledige activiteit, meteen de reden waarom het redundant is uitgebouwd.”

Win-win voor bedrijf, chauffeur en klant

De business case die Telecom-IT en Telenet uitwerkten voor Transport Maenhout, was bij aanschaf niet alleen het best geprijsde voorstel, maar bovendien ook het meest klantgerichte. Steven Depuydt hecht veel belang aan het partnershipmodel: “Onze terugverdientijd is slechts 2 jaar en we kunnen rekenen op de beste ondersteuning voor heel ons netwerk. De bedrijfsprocessen raken stilaan allemaal geïntegreerd over het datanetwerk en Telecom-IT koppelt de telefoonnummers in het systeem aan de geëigende informatiesystemen. Zo werken we sneller en goedkoper samen met onze klanten.”

 

“Telenet is een specialist in connectiviteit. Met haar partner Telecom-IT kon ze ons een breed aanbod aan IT-diensten aanbieden. Samen ondersteunen ze vlot onze internationale groeiambities, zonder dure onderhoudscontracten, maar met snelle service bij problemen. De sterkte van deze combinatie is dat we in elk land van Europa waar we via de Bosman Groep aanwezig zijn, over een flexibele partner beschikken. Kortom: de prijs zit goed, de service zit goed, de flexibiliteit zit goed.”

 
 

Over Maenhout

Transport Maenhout uit Oostende is gespecialiseerd in distributie in de Benelux en in internationale groepage en logistiek. Met 100 vrachtwagens en 250 opleggers en een opslagcapaciteit van meer dan 100.000 m² is het een vooraanstaande speler in de Belgische logistieke dienstverlenings- en transportsector.