Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

ING

“We winnen twee keer: we krijgen een dienstverlening met duidelijke SLA's én een gunstige tarifering.”

Els Van den Bossche

Head of Face Channel

 
 

Uitdaging

  • Beantwoorden aan mobiliteit van de klant
  • Klant begeleiden naar online bankieren
 
 

Oplossingen

  • Zetels en kantoren worden Integrated Hotspots
 
 

Voordelen

  • Geen belasting van bestaande vaste ING-netwerk
  • Voortrekkersrol in mobiel bankieren
 
 

ING zet de toon in mobiel bankieren dankzij de hotspotondersteuning van Telenet

ING België wil bankieren makkelijker maken. “Direct waar mogelijk, advies waar nodig” is daarbij het motto. De hoofdgebouwen en het kantorennetwerk worden publieke Telenet-hotspots. Bezoekers, klanten en medewerkers klikken er steeds gretiger naar hun digitale bank.

ING België daagt de banksector uit met zijn snelle ‘face & click’-strategie: als eerste bank in ons land biedt ING verkoop via een mobiele app aan. Bovendien beschikt de bank over bijna 40 producten online en integreert ze een Telenet-hotspot in het verbouwde kantorennetwerk. Els Van den Bossche is als ‘Head of Face Channel’ verantwoordelijk voor het retailnetwerk: “Ons ‘face & click’-model is een combinatie van onlinediensten via MyING.be, Home’Bank en onze website ing.be, met circa 770 kantoren die dicht bij de klant staan en aangepast advies met mobiele adviseurs aanbieden. In de kantoren legt onze Virtual Wall een rechtstreekse link met mobile banking. Klanten scannen de QR-codes op de glazen muur in en krijgen zo toegang tot onze producten en diensten op hun smartphone. Een callcenter ondersteunt online bankieren met het gespecialiseerde advies.”

 

De kantoren van de bank worden in die strategie connectiviteitshubs. Senior Program Manager ITS Peter De Bruyne: “We weten dat onze klanten willen bankieren via hun eigen toestel. Dat kon thuis al, maar met de groeiende mobiliteit van onze klanten willen we dezelfde ervaring aanbieden in de kantoren. Ongeveer 77% van onze klanten gebruikt Self’Bank of E-W@ll, we beantwoorden dus aan de verwachtingen.”

Integrated Hotspot-service in alle kantoren

ING nam de beslissing om alle gebouwen en kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië uit te bouwen als een hotspot. In de hoofdzetels zijn de basisstations aangesloten op een nieuw netwerk, volledig gescheiden van de bestaande infrastructuur. Daarmee is er garantie qua veiligheid en vermijdt de ITafdeling bijkomende belasting van het eigen netwerk. “Bovendien kunnen veiligheidsaspecten geregeld worden op niveau van de applicaties, zodat zich geen probleem van data security stelt”, aldus nog Peter De Bruyne. Met de Integrated Hotspot-service van Telenet, waarbij bezoekers, klanten en medewerkers binnen de hoofdzetels en kantoren van de bank over een publieke, veilige en draadloze internetverbinding beschikken, wint ING twee keer. Enerzijds kan de bank vanuit IT-perspectief beschikken over een dienstverlening met duidelijke SLA’s, die volledig onder verantwoordelijkheid van Telenet valt, anderzijds kan hij rekenen op de gunstigste tarifering in functie van de bezetting.

“Het gebruik van de hotspots groeit snel. We tellen momenteel al meer dan 3.000 actieve gebruikers, goed voor meer dan 65.000 surfsessies per maand.”

Peter De Bruyne

Senior Program Manager ITS, ING Bank België

Snelle groei van surfsessies in hoofdzetels

Ook ING-medewerkers kunnen de WiFihotspots gebruiken. In de hoofdzetels van de bank surfen de zowat 3.500 medewerkers zonder beperkingen met hun eigen toestel. Daarvoor werden de zetels omgevormd tot complete hotspots, van parkeergarage tot dakverdieping. “Het gebruik groeit snel. We tellen momenteel zo’n 65.000 surfsessies per maand, inclusief de sessies van bezoekers die – als ze geen Telenetklant zijn - via vouchers kunnen inloggen”, zegt Peter De Bruyne. “Uiteraard kunnen onze medewerkers ook via alle andere publieke Telenet-hotspots hun eigen virtuele INGdesktop oproepen of toegang krijgen tot hun e-mailaccount en agenda of andere applicaties.”

Opleiding in mobiel bankieren

“Zo zetten we dankzij de hotspotondersteuning van Telenet meteen de toon in mobiel bankieren”, stelt Els Van den Bossche. Binnen die ambitie is de draadloze internettoegang van het ING-personeel zelf, via de geïntegreerde hotspots, noodzakelijk: “We willen de daad bij het woord voegen, zodat onze medewerkers in de kantoren vanuit hun eigen ervaring meteen ook goed geplaatst zijn om hun klanten te begeleiden indien nodig. Bovendien startten we intern ook een specifiek opleidingsprogramma voor alle medewerkers op.”

 
 

Over ING België

ING België trekt de kaart van de directe bank en maakt van het internet een volwaardig verkoopskanaal. ING lanceert steeds meer onlineproducten, ‘eenvoudige’ producten die de klant thuis via het internet of via de mobile app MyING.be (beschikbaar op iOS en Androïd) kan bekijken en bestellen.

 

ING België combineert een sterk kantorennet met een duidelijk onlineaanbod. Het kantorennet bedient heel België en blijft essentieel in het scheppen van een nauwe relatie met de klant. ING biedt daarnaast ook meer rechtstreekse kanalen aan, die klanten gebruiken voor hun courante zaken, zoals Mobile Banking (MyING.be) Self’Bank, Home’Bank en de site ing.be.