Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

HICT

“ We kunnen onze klanten een oplossing voorstellen die we zelf gebruiken. ”

Jan Demey

Managing Director

 
 

Uitdaging

  • Kennis centraliseren en altijd en overal toegankelijk maken
  • Vlotter communiceren en samenwerken
  • Moderne oplossing die past binnen de bedrijfscultuur
 
 

Oplossingen

  • Sharepoint in de cloud
  • CloudOffice
  • Corporate Fibernet
 
 

Voordelen

  • Telenet als single point of contact
  • Flexibele, altijd beschikbare oplossing
  • Te gebruiken als business case
  • Beheersbaar kostenplaatje
 
 

Consultancybedrijf hict gebruikt eigen cloudoplossing als business case

hict biedt management- en IT-consultancy aan de gezondheidssector. Kennis is haar belangrijkste asset. Om die zo goed mogelijk beschikbaar te stellen, zette het bedrijf met Sharepoint en CloudOffice de stap naar de cloud. “Een betere business case kunnen we ons niet inbeelden”, aldus Managing Director Jan Demey.

‘Optimising health care’ luidt het credo van hict. “Ons streefdoel is onze klanten zo efficiënt mogelijk met zorg te laten omgaan”, steekt Jan Demey van wal. “We verkopen geen tools, soft- of hardware, maar geven advies. We zijn een kennisbedrijf. Die kennis veilig stockeren en vlot beschikbaar maken is dus cruciaal voor ons.”

“ Hoe minder de gebruikers merken van de beveiligingsoplossingen, hoe meer tevreden wij zijn!”

Sebastian Vermeersch

Consultant

Sharepoint als veredelde fileserver

Tot voor kort gebruikte hict Sharepoint op een dedicated server. Consultant Sebastian Vermeersch legt uit waarom een nieuwe oplossing zich opdrong: “We gebruikten Sharepoint eigenlijk als veredelde fileserver. De structuren en workflows waren niet meer up-to-date. Dat leidde ertoe dat te veel kennis in e-mails vervat zat of lokaal opgeslagen werd.”


“Bovendien ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van zo’n dedicated server”, gaat Sebastian verder. “En bij KMO’s, zoals wij er een zijn, blijven investeringen in de nieuwste versie dan vaak uit omwille van de prijs.” De nieuwe oplossing moest dan ook maximaal als tool gebruikt kunnen worden. “Zo weinig mogelijk onderhoud, flexibel zoals onze manier van werken en met een beheersbaar kostenplaatje.”

Kennis beter delen

De nieuwe oplossing moest verschillende behoeftes inlossen: “Naast basistools als e-mail en tekstverwerking, waren we vooral op zoek naar een tool om onze kennis te bewaren, te delen, te structureren en beschikbaar te stellen.” Een grote uitdaging, volgens Sebastian: “We hebben veel soorten expertise, werken vaak op locatie en onze teams wisselen naargelang de projecten. De nieuwe oplossing moet samenwerken aanmoedigen: onze consultants en externe experten moeten documenten kunnen delen, vlot kunnen communiceren en altijd toegang hebben tot de meest recente versie, vanop om het even welke locatie.”

Projectmatige stap voorwaarts

hict bleef bij Sharepoint, maar stapte over naar de cloud en stemde het platform maximaal af op de manier van werken. Jan: “Onze Sharepoint is een echte ‘hict-Sharepoint’ geworden. Onze projectstructuur op basis van PRINCE2 zit nu mee in het nieuwe systeem. Het raamwerk van een project is direct beschikbaar voor iedereen, altijd en overal.” Sebastian bevestigt: “We kunnen nu heel gemakkelijk nagaan of alle projectstappen doorlopen zijn. Kwaliteit wordt zo inherent aan het proces en zit gewaarborgd in het systeem.”

 

Sharepoint werd niet alleen het zenuwcentrum voor projecten, ook de interne communicatie verloopt via het systeem. “De informele communicatie verloopt inderdaad vlotter”, weet Jan. “Via het geïntegreerde intranet delen we interessante artikels, weetjes, foto’s van evenementen, noem maar op.” “Het is minder opdringerig dan e-mail én het groepsgevoel blijft bestaan, ook al werken we thuis of op locatie. Sharepoint is onze virtuele koffiemachine”, vult Sebastian aan.

Hybride totaaloplossing

Samen met de migratie naar de cloud stapte hict ook over naar CloudOffice van Telenet. Sebastian: “We zijn van een puur licentiemodel naar een hybride totaaloplossing gegaan. In ons Office 365-pakket zijn ook lokale licenties inbegrepen. Die combinatie was voor ons psychologisch belangrijk. We moeten ook offline kunnen werken, bijvoorbeeld bij een klant waar we om veiligheidsredenen niet op het netwerk kunnen.”

Vlotte samenwerking

Sebastian heeft niets dan lof over de samenwerking met Telenet: “Omdat we ook voor onze internetverbinding Corporate Fibernet bij Telenet zitten, hebben we in geval van storingen een single point of contact. Telenet blijft ons enige aanspreekpunt, ook al werken we met Microsoft-producten.”

 

Telenet begeleidde hict ook actief bij de migratie. “Bij een migratie is het belangrijk dat mensen geen hinder ondervinden. Omdat wij de functionele kant voor onze rekening namen en Telenet het technische deel, was een feilloze samenwerking noodzakelijk. Alles is prima verlopen, Telenet speelde zijn rol achter de schermen perfect.”

Interessante business case

Met de migratie beschikt hict niet alleen over een hedendaagse en flexibele oplossing, maar ook over een interessante business case. Jan: “Als we onze klanten nu een dergelijke oplossing voorstellen, spreken we uit eigen ervaring. Het systeem opzetten, configureren, integreren in het bedrijf, de samenwerking met de telecomprovider… onze eigen oplossing is onze beste business case.”

 
 

Over hict

hict biedt consultancy aan zorgverstrekkers, leveranciers van zorgverstrekkers en overheidsdiensten binnen de gezondheidszorg. Multidisciplinaire teams garanderen de implementatie van het voorgestelde advies en helpen klanten met de veranderingstrajecten. Het bedrijf uit Brugge telt een 20-tal vaste medewerkers en kan een beroep doen op een netwerk van zo’n 80 externe experten.