Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Gemeente Bornem

“Telefoongesprekken tussen onze gemeentediensten zijn nu interne gesprekken. We bellen vrijwel gratis.”

Hugo De Pauw

Stafmedewerker ICT

 
 

Uitdaging

  • Kostenvriendelijke oplossing voor internet en telefonie installeren
 
 

Oplossingen

  • Dataverkeer via intern glasvezelnetwerk
  • Telenet iFiber (huurlijn naar het internet via glasvezel van 2 Mbps)
  • Telenet Digital Voice (ISDN over glasvezel)
  • VoIP over intern glasvezelnetwerk tussen verschillende gemeentesites
 
 

Voordelen

  • Kostenbesparing
  • Continuïteit tussen alle gemeentediensten
  • Uitstekende service
  • Nauwelijks downtime in zeven jaar samenwerking
 
 

Bornem centraliseert het internet- en telefonieverkeer van al zijn gemeentediensten

Centralisering van internet- en telefonieverkeer zorgt voor continuïteit tussen alle gemeentediensten

Telenet staat al zeven jaar lang in voor het internet- en telefonieverkeer van de gemeente Bornem. De samenwerking verloopt vlekkeloos. Begin 2007 startte de volledige centralisering van internet en telefonie, wat leidt tot kostenvriendelijkere communicatie tussen de verschillende gemeentesites.

Overtuigende prijs/ kwaliteitverhouding

Bij een overheidsprocedure voor telefonie, internet en data in 2000 won Telenet het vertrouwen van de gemeente Bornem. “We hebben in de eerste plaats voor Telenet gekozen omdat ze ons tegen een voordelig tarief een uiterst performante en technisch zeer stabiele oplossing op glasvezel garandeerden,” zegt Hugo De Pauw, Stafmedewerker ICT. “De redundantie van het Telenetglasvezelnetwerk zorgt voor een hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid,” gaat hij verder. “Bovendien ligt het gemeentehuis van Bornem dicht bij de IPbackbone van Telenet. Op die manier kon er een aansluiting gemaakt worden met beperkte graafwerken en herbestratingskosten.”

Gemeentediensten verbonden tot één virtueel huis

Bij aanvang van de samenwerking hadden het gemeentehuis, OCMW en Cultureel Centrum een aansluiting op de Telenet IP-backbone. De gemeente beschikte ook over een VPNoplossing (Virtueel Privaat Netwerk) op maat van gemeentes en OCMW’s. Dit datanetwerk, waarvoor de residentiële internetverbindingen van Telenet gebruikt werden, maakte snelle en efficiënte communicatie mogelijk tussen de verschillende afdelingen. “De centralisering van het internet- en telefonieverkeer startte in 2007. Door middel van een glasvezelverbinding tussen de gemeentesites creëren we één virtueel huis. De verschillende Telenetabonnementen werden opgezegd en vervangen door één PRA-verbinding waarover alle diensten voor telefonie en internet lopen,” vertelt Hugo De Pauw. Voor de interne telefonieverbinding gebruikt de gemeente haar eigen glasvezelnetwerk, dat voortaan ook dienst doet als intern datanetwerk. Die glasvezelverbinding maakt Voice over IP (VoIP) mogelijk tussen de gemeentesites. “Alle telefoongesprekken worden dus interne gesprekken, wat bijzonder gunstige gevolgen heeft voor het prijskaartje – het is vrijwel gratis,” aldus De Pauw.

 

In het gemeentehuis werd Telenet Digital Voice geïnstalleerd, via een ISDN-lijn rechtstreeks verbonden met het glasvezelnetwerk van Telenet. Dit zorgt voor telefonie van een bijzonder hoge kwaliteit. Ten slotte hebben alle medewerkers toegang tot internet via een Telenet iFiber van 2 Mbps, met een huurlijn eveneens aangesloten op de Telenet IP-backbone.

Perfecte synergie tussen beide organisaties

Het contract tussen Telenet en de gemeente Bornem werd intussen al tweemaal verlengd. “Onze jarenlange samenwerking met Telenet verloopt probleemloos,” verklaart Hugo De Pauw. “In zeven jaar tijd deed zich nog geen enkele kritieke storing voor. Telenet is een gedroomde partner voor ons: ze hebben ons geholpen met de centralisering van ons internet- en telefonieverkeer en door onze jarenlange samenwerking kunnen we steeds rekenen op de beste prijs/ kwaliteitverhouding,” besluit hij.

 
 
 
 

Over de gemeente Bornem

De gemeente Bornem werkt aan een harmonische samenleving door middel van duurzame, kwaliteitsvolle diensten. De gemeente telt ongeveer 200 medewerkers, verspreid over 9 verschillende sites: het gemeentehuis van Bornem, het Landhuis, het OCMW, het Cultureel Centrum, de Kinderopvang, het Strijkatelier, het Dienstencentrum, de Technische Dienst en de Sportdienst.