Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

“Jonge ondernemer maakt oude Sneeuwballen weer populair”

 
 

Sneeuwt het wel of niet? Dat maakt op zich niet uit. Sinds Tanguy Serraes de Gentse lekkernij Sneeuwballen nieuw leven inblies, worden we elke herfst en winterperiode getrakteerd op een heerlijk winters snoepje.

Lange tijd zag het er niet goed uit voor ‘de praline van de werkman’ zoals de schuimige Sneeuwballen met chocolade- en bloem-jasje sinds 1913 genoemd worden. Producent Confisserie Larmuseau was honderd jaar later op sterven na dood in 2013.

 

Tanguy Serraes (26) rook en proefde zijn kans. Als toenmalig student Bedrijfsmanagement zette hij liever projecten op dan dat hij lessen volgde.

“Ik moest mezelf naar de klas slepen om er naar oude succesverhalen te luisteren”, zegt Tanguy. “Toen mijn vader me een krantenartikel toonde waarin Johnny Larmuseau een overnemer zocht voor zijn Sneeuwballen ging de bal aan het rollen. Mijn vrienden en ik hadden nooit van het ambachtelijke, typisch Gentse product gehoord, hoewel we rasechte Gentenaars zijn. Ik reed met de scooter naar een verkooppunt en kocht een portie. Toen ik ze in mijn mond stak, was ik instant verliefd.”

Tanguy investeert geld van voetbalcarrière

Tanguy trok verder de boer op met een paar dozen onder de arm. “Ik liet bakkers, chocolatiers en chefs proeven”, vertelt hij. “De reacties waren lovend, maar het product vaak onbekend. Het was onder de vorige eigenaar, Johnny Larmuseau, klein gebleven.”

De jonge ondernemer trok zijn stoute schoenen aan en belde aan bij de toen 68-jarige man. Tanguy onderhande de overname en investeerde in september 2013 al het geld dat hij met zijn voetbalcarrière in 4de nationale had verdiend in de oude Confiserie Larmuseau. Hij leende geld bij en verliet zonder diploma de hogeschool.

“De eerste maanden produceerde ik zelf, samen met de Johnny Larmuseau. Hij leerde me het geheime recept. Tot op vandaag meng ik ‘s avonds de basis die de dag nadien door mijn productiemedewerker wordt opgeklopt met boter en vanille. Niemand mag weten wat en hoeveel ingrediënten ik er in draai. Enkel wanneer er iets met me gebeurt, vinden ze het gepatenteerde recept in de kluis.”

Foodfotografie scoort goed op Instagram

Maar Tanguy wilde meer dan zelf produceren voor een kleine markt. Met hard werken en een jonge kijk op de zaken slaagde hij er in het vergeten product de 21ste eeuw binnen te loodsen. Hij zette een moderne website met webshop op, scoorde artikels in de media en deelde vrolijke berichten en foto’s op sociale media.

“Vandaag is mijn product 95% marketing. Mensen het product laten proeven, is hierbij essentieel. Net zoals communiceren via onze twee sociale media.”

Het bedrijf kan en wil niet aanwezig zijn op elk sociaal medium. Het focust op Instagram en Facebook waar foodfotografie goed scoort. “Op Instagram is voeding de tweede populairste categorie, na mode. En het netwerk groeit zeer snel. Facebook als grootste sociale netwerk mogen we niet negeren. Ons doel is om mensen te bewegen sneeuwballen te kopen. En dat werkt, zien we via het trackingsysteem. We zien hoe mensen via berichten, foto’s en likes tot in onze webshop komen. We monitoren wie ze zijn en welke marketingacties effect hebben.”

We detecteren hoe klanten online winkelen

Hotjar is een andere interessante tool die soms ingezet wordt op de webshop. “Zo weten we hoe bezoekers winkelen op onze site. Hoe bewegen ze met de muis? Waar klikken ze op? Wat triggert klanten? Als deze tool, bijvoorbeeld, ziet dat er met de muis naar de sluitknop wordt bewogen, verschijnt er automatisch een pop-up die 10% korting geeft op onmiddellijke aankopen. Het zijn kleine trucjes om de verkoop te stimuleren. We testen ze uit met try and error.”

 

Rond internet en telefonie willen Tanguy en de vennoot die zich onlangs inkocht een stap voorwaarts zetten. “Ik koos voor Telenet omdat ik er thuis en in mijn tweede onderneming, de ijszaak Talamini, tevreden over ben. Telenet bundelt deze drie adressen in dezelfde factuur, wat gemakkelijk is. Bovendien ben ik een sportliefhebber. Ik vind het dan ook fantastisch om op zondag voetbal op Play Sports te kijken wanneer ik kleine zaken afwerk in mijn bedrijf.”

Telenet maakt het me gemakkelijk. Mijn twee ondernemingen en privé staan op één factuur.

Tanguy Serraes

Ambitieus groeit het bedrijf verder. In september en oktober werd er 35% meer verkocht dan dezelfde maanden vorig jaar. Ook nu in de topmaand december verwacht de zaakvoerder meer.

De 9 medewerkers draaien een omzet van een half miljoen euro. “De omzet moet zeker maal 10 kunnen”, klinkt Tanguy ambitieus. “Onze Snowballs of Boules de neige zijn gemaakt om ook in het buitenland een succes te worden.”

 
 
 
 

Confiserie Larmuseau

Wanneer Tanguy Serraes (26) in 2013 de Confiserie Larmuseau koopt is het Gentse bedrijf op sterven na dood. De toenmalige student weet het streekproduct Sneeuwballen te moderniseren. Doel is de huidige omzet van een half miljoen euro te vertienvoudigen mét succes in het buitenland.

confiserielarmuseau.com