Hoofd PC-Support
In de kraaknette Brouwerij Haacht te Boortmeerbeek, in Vlaams-Brabant, rolt jaarlijks ongeveer 1,2 miljoen hectoliter bieren en frisdranken uit de verpakkingsstraat de vrachtwagens in. Alleen de digitale bedrijfsgegevens rollen nog sneller. Dit gebeurt via het interne glasvezelnetwerk, dat via het Telenet iFiber-glasvezelinternet voor de communicatie met het zakennetwerk van de brouwerij zorgt.
Het moét ook wel snel, want het zakennetwerk van een van de grootste onafhankelijke en familiale Belgische brouwershuizen is erg uitgebreid. “We verzorgen in totaal een netwerk van ongeveer 6000 horeca-uitbatingen,” aldus Hoofd PC-Support Patrick van der Kelen, “en we organiseren ons volledig intern om dit netwerk in goede conditie te houden. Commerciële vertegenwoordigers, architecten, de promoteam- en horecatechniekers, ze staan allemaal paraat om in te grijpen waar nodig. Op die manier behouden we een goed zicht op de stand van zaken in onze verkoopspunten.”
De horecatechniekers werken vanop afstand via PDA, waarop ze hun instructies ontvangen en feedback geven naar de centrale AS400 computer in Haacht. “We winnen heel wat tijd die we anders investeerden in papieren administratie, en we maken minder fouten,” zegt Patrick van der Kelen. Werken op afstand is overigens ingeburgerd bij de Vlaams-Brabantse brouwer. De 60 horecavertegenwoordigers melden zich ’s morgens aan in een van de vestigingen in Boortmeerbeek, Aalter, Borgerhout, Zonhoven of Jambes, en rapporteren via een VPNconnectie over de iFiberverbinding over de verkoopspunten die ze dekken. Ze kunnen zich ook updaten inzake de recentste informatie: bestellingen, huurachterstanden,…
Telenet installeerde al in 2001 tegelijk de iFiberconnectie (aanvankelijk 256 Kbps, vandaag 10 Mbps synchroon) en de Direct Access/Business Telephony met ISDN-30 PRA oplossing. Later kwam daar nog de digitale DVoB (Digital Voice over Broadband) oplossing bij. “We vinden dat het alleen maar voordelen heeft om één partner te hebben voor zowel data- als spraakverkeer,” legt Patrick van der Kelen uit. De vier Belgische en de Nederlandse vestiging bevinden zich binnen één telefonieconcept met 130 lijnen, waardoor de communicatie aanzienlijk vlotter en voordeliger verloopt.
“We werken al acht jaar samen met Telenet en we hadden nog nooit een probleem,” aldus Patrick van der Kelen. “Eén keer viel de iFiberconnectie door ons toedoen uit en meteen kregen we een bericht van Telenet dat er iets niet in de haak zat met onze glasvezel. We worden goed opgevolgd vanuit Mechelen en we worden tijdig verwittigd wanneer er werken of onderbrekingen plaatsvinden, meestal ‘s nachts. De samenwerking loopt al acht jaar vlekkeloos, mag ik wel stellen.”
“We werken al acht jaar samen met Telenet en we hadden nog nooit een probleem,” aldus Patrick van der Kelen. “Eén keer viel de iFiberconnectie door ons toedoen uit en meteen kregen we een bericht van Telenet dat er iets niet in de haak zat met onze glasvezel. We worden goed opgevolgd vanuit Mechelen en we worden tijdig verwittigd wanneer er werken of onderbrekingen plaatsvinden, meestal ‘s nachts. De samenwerking loopt al acht jaar vlekkeloos, mag ik wel stellen.”