Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

BMW Group Belux

“Onze applicaties in de cloud vragen een stabiele oplossing met voldoende flexibiliteit in bandbreedte.”

Yves Van Vaerenbergh

IT-Manager

 
 

Uitdaging

  • Betrouwbare e-mailcommunicatie opzetten voor de concessies
  • Snelle en betrouwbare toegang verlenen tot de BMW-applicaties voor alle 72 concessiehouders in België en Luxemburg
 
 

Oplossingen

  • IP-VPN-netwerk met redundante accesstechnologieën (coax, VDSL)
  • Virtualisatieplatform
  • Office 365 Exchange Online
  • Strenge Service Level Agreements
 
 

Voordelen

  • Altijd toegang tot applicaties in de private cloud
  • Altijd toegang tot e-mail in de public cloud
  • Flexibel aanpasbare bandbreedte
  • Toekomstgerichtheid
 
 

BMW Group Belux parkeert applicaties voor zelfstandige dealers in de cloud

BMW stelt zijn netwerk van zelfstandige concessiehouders een IP-VPNnetwerk van Telenet ter beschikking. Via dat netwerk gebruiken de dealers alle commerciële BMW-toepassingen in de ‘private cloud’. Bovendien organiseren ze via de ‘publieke cloud’ van Telenet vlekkeloos hun e-mailcommunicatie. Toch een kink in de kabel? Het call center en de technische supportteams van Carya Group, Telenet Business Expert, lossen het op.

“Het is een huisregel bij BMW dat alle contracten regelmatig in vraag worden gesteld en dat was ook zo voor onze managed IT service overeenkomst”, stelt IT Manager Yves Van Vaerenbergh van BMW Group Belux. “De aanbesteding die we onder meer aan Carya Group voorlegden, betrof de eerstelijnssupport voor telecom, de ondersteuning van onze eigen BMWtoepassingen en het computerpark en ERP-systeem van ons verdelersnetwerk in België en Luxemburg. We beoogden vooral een standaardisering van de IT- en communicatie-infrastructuur die onze concessiehouders gebruiken en een ‘single point of contact’ voor ondersteuning. Dat moet de time-to-market van onze applicaties verkorten.”

Uitrol van nauwelijks drie maand

Carya Group sprak Telenet aan en het gezamenlijke voorstel bleek een schot in de roos. Het communicatieluik hield in dat de 2.300 gebruikers van de 72 concessiehouders via een IP-VPN-netwerk toegang kregen tot de nieuwe private cloud van BMW in het virtuele serverpark van Telenet. De toegang tot deze private cloud wordt door BMW geregeld en is afgeschermd van de buitenwereld, zodat confidentiële gegevens veilig uitgewisseld kunnen worden. “Over hoeveel servers het gaat, is niet echt relevant vermits ze gevirtualiseerd werden”, aldus nog Yves Van Vaerenbergh. Een virtualisatielaag verbreekt dus de directe link tussen serversoftware en hardware. “Carya Group kan naadloos hun capaciteit voor ons uitbreiden. De serversoftware migreert meteen naar andere hardware, indien zich een probleem voordoet. Dat brengt de flexibiliteit en beschikbaarheid praktisch op 100%.”

 

Voor hun e-mailverkeer konden de concessiehouders rekenen op de ‘Exchange Online’ in de publieke cloud van Telenet, die niet exclusief voor BMW is voorbehouden. Ze delen de beschikbare ruimte met andere gebruikers van Exchange Online. In ruil betalen ze slechts voor het gebruik van de beschikbare resources en diensten, zoals in dit geval een e-mail- of kantoorautomatiseringsprogramma. “Het was een vrij complexe zaak om alle dealers op de juiste manier en op korte tijd te installeren. Gelukkig hadden wij al goede contacten met vrijwel alle concessies en de nodige kennis van het netwerk in huis”, onderstreept Cédric Bouckaert, partner bij Carya Group. “De migratie naar Office 365 Exchange Onl ine vergt een moderne pc-infrastructuur met de laatste nieuwe Office-applicatie en voor vele concessies betekende het dan ook een investering in nieuwe apparatuur. Maar in drie maand tijd was hun computerpark geüpgraded, werd elke concessie aangesloten op het nieuwe IPVPN- netwerk van Telenet en werden 2.600 mailboxen gemigreerd: een huzarenstuk.” Concessiehouders die opteerden voor een redundante aansluiting konden rekenen op een back-up van hun coaxverbinding via VDSL (koper).

“ Alles bleek bespreekbaar en steeds konden we rekenen op een oplossingsgericht team.”

Cédric Bouckaert

Partner Carya Group

Technische stabiliteit

Alle concessiehouders kunnen voor ondersteuning terecht bij de helpdesk van Carya Group. “We stelden een backto- back-overeenkomst met Telenet op, waardoor we onze klanten ook voor telecomproblemen dezelfde SLA’s kunnen bieden die ze voor onze andere diensten genieten. Er komen eigenlijk maar weinig tickets binnen, wat bewijst dat het platform erg stabiel is”, aldus Cédric Bouckaert. Voor IT Manager Van Vaerenbergh was de technische stabiliteit overigens een van de belangrijkste criteria voor de toekenning van het contract. “We plaatsen verschillende applicaties in de cloud en daarom moeten we over een stabiele oplossing beschikken, met voldoende flexibiliteit betreffende bandbreedte. We willen bijvoorbeeld in de verkooppunten de ‘digital signage’, de tv-schermen, aansturen met inhoud die we vanuit BMW wensen te promoten. We willen ook vermijden dat dealers verouderd promotiemateriaal gaan gebruiken, omdat ze geen toegang hebben tot de juiste documenten of applicaties.”

Een oplossingsgericht team

Ook de verwachtingen van de consument liggen hoog. Iedereen wil toegang tot het internet via WiFi op zijn mobiele toestel. Daarom stelt BMW diverse toepassingen open voor mobiele gebruikers. Voor Carya Group is het in deze omstandigheden van groot belang om gesteund te worden door een echte specialist in connectiviteit. “Telenet werkte constructief mee in elke stap van het proces. Eigenlijk waren ze al aan de slag gegaan voor we het contract toegezegd kregen, omdat we zo kostbare tijd konden winnen bij de uitrol van het VPN-netwerk naar de concessies”, onderstreept Cédric Bouckaert. “Alles bleek bespreekbaar en steeds konden we rekenen op een oplossingsgericht team. Voor ons als partner was dat een hele geruststelling.”

 
 

Over BMW Group Belux

BMW Group is het moederbedrijf van de gelijknamige auto’s, maar ook van Rolls-Royce Motor Cars, MINI en BMW Motorrad. BMW Belgium Luxemburg N.V. is verantwoordelijk voor de distributie van BMW-producten en -diensten in België en het Groothertogdom Luxemburg onder de commerciële benaming BMW Belux, gevestigd te Bornem.

www.bmw.be

Over Carya Group

Carya Group (Bornem) ontstond in 2006 en groeide snel uit tot een 40-tal enthousiaste IT-professionals met een bijzondere competentie in de autosector. Carya Group huldigt het principe van ‘one-stop shopping’, waarbij het een totaalpakket aanbiedt voor alle IT-vragen, gaande van ERP-ondersteuning tot het beheer van hardware en telecomdiensten.

www.caryagroup.eu