Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
Wat is een PTR-record (Pointer Records)?

Wat is een ptr-record?

Een PTR-record (Pointer Record) koppelt een IP-adres aan een hostnaam. Een PTR-record wordt hierdoor soms ook Reverse DNS Record genoemd.

Een PTR-record kan enkel aangemaakt worden op de nameservers beheerd door de eigenaar van het IP-adres, en is enkel van toepassing voor vaste IP-adressen. Telenet kan dus enkel maar PTR-records aanmaken voor vaste IP-adressen die in de IP-range van Telenet zitten. U kunt ook maar één Reverse Record per IP laten aanmaken.

Een PTR-record ziet er bijv. als volgt uit:

12.196.255.85.in-addr.arpa. IN PTR webmail.hostedexchange.be.

Wat is mogelijk?

  • PTR-record met verschillend IP adres naar dezelfde hostnaam
    12.196.255.85.in.addr.arpa IN PTR webmail.hostedexchange.be
  • én in combinatie met een tweede PTR
    122.195.253.84.in.addr.arpa IN PTR webmail.hostedexchange.be

Wat is niet mogelijk?

  • PTR-record met hetzelfde IP naar een verschillende hostnaam
    12.196.255.85.in.addr.arpa IN PTR webmail.hostedexchange.be
  • én in combinatie met een tweede PTR
    12.196.255.85.in.addr.arpa IN PTR mail.mijnmailserver.be
 
 

Waarvoor worden PTR records gebruikt?

Een PTR-record wordt meestal aangemaakt voor mailservers. Het merendeel van de ontvangende mailservers controleren de verzendende mailserver (SMTP server) op authenticiteit. De ontvangende mailserver controleert of het IP-adres waarmee de verzendende mailserver verstuurt wel degelijk overeenstemt met de naam waarmee deze server zich aanmeldt.

Er wordt dus een ’Reverse DNS’ gedaan op het IP-adres van de verzendende server. Wanneer deze namen overeenstemmen, is er een grotere waarschijnlijkheid dat de ontvangen e-mail geen SPAM is. Na deze controle door de server, kan de e-mail nog steeds door de antispam modules als een spam e-mail aanzien worden maar niet omwille van een fout PTR-record, maar omdat de inhoud van de e-mail spam gerelateerd is.

 
 

Hoe aanvragen?

U kunt bij Telenet enkel PTR-records aanvragen voor een (mail)server(s) met een vast IP-adres uit de IP-ranges van Telenet.

U kunt het aanmaken van een PTR-record aanvragen bij onze supportdienst door:

Geef volgende gegevens mee in uw aanvraag:

  • de naam van de (mail)server die u gebruikt voor het versturen van e-mail
  • het vast extern (WAN) IP-adres van die (mail)server
 
 

Relevant voor jou

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel uw vraag op 015 33 22 66

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel uw vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een business partner

Kom langs