Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
Hoe kan ik mijn domeinnaam verhuizen naar Telenet?

Hoe kan ik een transfer starten?

Afhankelijk van welke domeinnaamextensie u wilt transfereren, is er een ander stappenproces van toepassing. Hieronder vindt u een omschrijving van de transferprocedure voor de verschillende extensies.

Belangrijk: de nieuwe agent moet de transferprocedure in gang zetten.

 
 

1. .be domeinnaam

  • Nadat wij uw betaling hebben ontvangen, wordt de transferprocedure opgestart. Afhankelijk van de gekozen betaalmethode (per credit card, bankkaart of overschrijving) zal de transfer bijna onmiddellijk of pas na enkele dagen opgestart worden.
  • Controleer via WHOIS op http://www.dns.be of het e-mailadres van de eigenaar van het domein nog geldig is.*
  • Wanneer het e-mailadres correct is, doet u de aanvraag via onze website.
  • Telenet start de transferprocedure op.
  • DNS België stuurt de huidige eigenaar een e-mail met daarin een transfercode en een beveiligde link.
  • Via deze link kan de eigenaar de code ingeven waarna de procedure verder loopt.
  • Er hoeft verder niets meer bevestigd te worden bij DNS België of bij Telenet.
 
 

2. .eu domeinnaam

  • Een .eu transfer verloopt op dezelfde manier als een .be transfer.
  • De WHOIS databank vindt u terug op http://www.eurid.eu.
 
 

3. .nl domeinnaam

  • Via deze link vraagt u de transfer aan van uw .nl domein.
  • U vraagt bij uw huidige agent het Token op voor uw domeinnaam. Uw huidige agent/registrar is de enige die deze key kan bezorgen.
  • Nadat wij het Token hebben ontvangen, starten we de transferprocedure.
  • Wenst u de domeinhoudergegevens te bekijken, dan kan dat via http://www.sidn.nl.
 
 

4. Generieke domeinextensies (com, net, org, …)

De transfer van generieke extensies gebeurt door middel van een autorisatiecode.

  • Alvorens de verhuis kan gestart worden, vraagt u bij uw huidige agent/registrar een autorisatiecode aan. Deze code wordt soms ook wel eens ’EPP-key’ genoemd. De praktijk leert ons dat de registrar niet altijd wil meewerken om deze code aan te leveren, niettegenstaande hij verplicht is. Uw huidige registrar is de enige die deze key kan bezorgen. Zonder deze autorisatiecode kunnen wij geen verhuis starten.
  • Controleer ook of er een ‘transfer-lock’ actief is op uw domeinnaam. Indien dat zo is moet u eerst die transfer-lock bij uw huidige registrar laten deblokkeren.
  • Nadat u de autorisatiecode ontvangen hebt, stuurt u die door naar onze supportmedewerkers zodat zij de transfer kunnen opstarten.
  • Nadien stuurt onze registrar Ascio, een e-mail naar de huidige registrant (eigenaar). Deze e-mail moet bevestigd worden door op de voorziene beveiligde link te klikken en dan te bevestigen. Indien het e-mailadres niet langer geldig is, kunt u best uw huidige registrar vragen om uw e-mailadres aan te passen (administratief contact en/of registrant).
  • Nadat de transfer is goedgekeurd, wordt de transfer verder afgehandeld door de registrar en ontvangt u van Telenet een e-mail wanneer de transfer voltooid is. Het is mogelijk dat u ook van de vorige agent of registrar nog een e-mail ontvangt met de vraag om ook aan hen te bevestigen.
  • U kunt vanaf nu de domeinnaam beheren en instellen via https://mycloud.telenet.be
 
 

5. Domeinnamen met een andere tld of extensie

De transferprocedure verloopt hier iets complexer.

  • Voor de meeste domeinextensies moet u bij uw huidige agent/registrar een autorisatiecode, soms ook wel ’EPP-key’ genaamd, aanvragen alvorens de verhuis kan gestart worden. Dit zorgt wel eens voor problemen als de registrar niet wil meewerken (wat hij overigens wel verplicht is te doen, maar de praktijk leert ons dat dit niet altijd het geval is). Uw huidige registrar is de enige die deze key kan bezorgen. Zonder deze autorisatiecode kunnen wij geen verhuis starten.
  • Controleer ook of er een ‘transfer-lock’ actief is op uw domeinnaam. Indien dat zo is moet u eerst die transfer-lock bij uw huidige registrar laten deblokkeren.
  • Nadat u de autorisatiecode ontvangen hebt, stuurt u die door naar onze supportmedewerkers zodat zij de transfer kunnen opstarten.
  • Nadien stuurt onze registrar, Ascio, een e-mail naar de huidige registrant (eigenaar). Deze e-mail moet bevestigd worden door op de voorziene beveiligde link te klikken en dan te bevestigen. Indien het e-mailadres niet langer geldig is, kunt u best uw huidige registrar vragen om uw e-mailadres aan te passen (administratief contact en/of registrant).
  • Nadat de transfer is goedgekeurd, wordt de transfer verder afgehandeld door de registrar en ontvangt u van Telenet een e-mail wanneer de transfer voltooid is. Het is mogelijk dat u ook van de vorige agent of registrar nog een e-mail ontvangt met de vraag om ook aan hen te bevestigen.
  • U kunt vanaf nu de domeinnaam beheren en instellen via https://mycloud.telenet.be
 
 

* Wat doet u als het e-mailadres niet meer geldig is?

  • De domeineigenaar contacteert de huidige agent en vraagt om het e-mailadres van de eigenaar te wijzigen naar een werkend adres.
  • De manier waarop die wijziging moet aangevraagd worden, hangt af van de agent. U doet dit best via e-mail en eventueel ook schriftelijk via fax of brief. Zo hebt u een bewijsstuk dat u die aanpassing hebt gevraagd.
    Dit is handig als de agent de wijziging niet doet of weigert uit te voeren. Met dit schriftelijk bewijs kunt u dan verdere stappen ondernemen om uw domeinnaam toch te kunnen verhuizen.
  • Sinds december 2016 is er een nieuwe regeling actief voor generieke domeinextensies (com, net, org,…, vlaanderen, brussels,…). Die regeling stelt dat een wijziging van het e-mailadres van de eigenaar van het domein (registrant), een trade (ownerchange of eigenaarswijziging) is. Bij deze procedure wordt er een e-mail gestuurd naar het e-mailadres van de huidige eigenaar en de nieuwe eigenaar. Beide moeten deze aanpassing bevestigen. Wanneer het huidige e-mailadres niet meer actief is, kan de wijziging ook via documenten bevestigd worden. Dus als u bij het aanvragen van een transfer het e-mailadres wenst te wijzigen kan u best eerst een “Trade of Ownerchange” aanvragen. U levert de autorisatiecode aan voor de overdracht en wij dienen de aanvraag in met de nieuwe eigenaarsgegevens. Daarna volgt dan de e-mailprocedure (of documenten) om de eigenaarsgegevens te wijzigen en uw domein te verhuizen naar Telenet.
 
 

Relevant voor u

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel uw vraag op 015 33 22 66

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel uw vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een business partner

Kom langs