Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

De zusjes Uwayezu verkopen luxeproducten tweedehands op webshop Iconics

“We onderscheiden ons online met gepersonaliseerde verhalen”

Bent u op zoek naar een exclusieve Chanel-tas of een paar peperdure Louboutin-pumps, maar tegen een betaalbare prijs? Bezoek dan eens iconics.eu, een piepjonge webshop van twee Rwandees-Belgische tweelingzussen die ook internationaal niet onopgemerkt blijft.

 
 

Het begon met een speedybag van Louis Vuitton en twee paar schoenen van Louboutin en Yves-Saint-Laurent. “Die had ik zelf ook tweedehands gekocht”, blikt Rosine Uwayezu terug. “Vervolgens heb ik een Facebook-pagina aangemaakt, waarop ik die items te koop aanbood. Algauw werd ik benaderd door dames die heel graag hetzelfde wilden doen.”

 

Het idee dat er in die luxe-artikelen wel brood zat, ontstond bij Rosine toen ze enkele jaren geleden als jobstudente bijkluste in Knokke. “Ik zag daar regelmatig dames in bijzonder exclusieve en heel vaak wisselende outfits voorbij paraderen. Ik vroeg me af hoe vaak die luxespullen eigenlijk uit hun kast kwamen. Samen met mijn tweelingzus wou ik als tussenpersoon fungeren tussen enerzijds dames die regelmatig amper gedragen luxekledij of peperdure accessoires willen verkopen en anderzijds vrouwen die van dat soort spullen dromen, maar het zich niet kunnen veroorloven.”

 

De Rwandees-Belgische zusjes, die in 2005 met hun mama naar België kwamen, studeren nog. Maar hun jonge bedrijfje draait zo goed dat ze er stilaan van kunnen leven. “Het wordt almaar lastiger om Iconics nog te combineren met onze studies, maar mama staat erop dat we eerst ons diploma behalen.”

Hoe zit het businessmodel van Iconics ineen?

“We bieden enkel stukken aan die nog helemaal niet gedragen zijn of die tweedehands zijn maar nog in bijzonder goede staat verkeren. Potentiële verkopers zoeken we persoonlijk op om de aangeboden kledij, schoenen of accessoires te bekijken, te fotograferen en er een waarde op te kleven. Komen we tot een deal dan krijgen wij die spullen 3 maanden in consignatie. Worden ze, met een fikse korting uiteraard, verkocht dan nemen wij daar een commissie op.”

 

“Soms gaat het om echt zeldzame stukken, die nog amper in de winkel te vinden zijn. In andere gevallen verkopen we kledij die wel nog moeiteloos in de handel te verkrijgen is, maar dan veel duurder.”

 

We bepalen de prijs in samenspraak met onze klanten, en daarbij spelen allerlei factoren een rol: hoe uniek is het stuk? Is het al dan niet nog in perfecte staat? Is het een hype of eerder een klassiek stuk?” De kortingen kunnen oplopen tot 30 of zelfs 40%.

We lokken vooral nieuwe klanten via de stories die we op Instagram en Facebook publiceren. Daarin steken we telkens een stukje van onze persoonlijkheid.

 
 

Cruciaal: persoonlijkheid in de online stories

Vandaag biedt Iconics – pas in januari 2017 opgericht – al ruim 400 artikelen aan. Het merendeel van de klanten is afkomstig uit het buitenland. Van de VS over Rusland en Canada tot Japan.

 

Meestal vinden onze klanten ons via Instagram. We hebben al zowat 3.700 volgers op dat kanaal. Dat is nog niet overdreven veel, maar hun specifieke profielen sluiten heel goed aan bij onze niche. Daarnaast is Facebook belangrijk voor onze marketing.”

 

“We lokken vooral nieuwe klanten via de stories die we heel regelmatig op Instagram en Facebook publiceren. Daarin steken we telkens een stukje van onze persoonlijkheid. Dat maakt ons een beetje anders en unieker, iets wat mensen online zoeken.”

Op de koffie bij Facebook

De zusjes werden al enkele keren uitgenodigd door Facebook België, voor workshops rond online marketing. “We ontwikkelen nu ook een eigen app, wat het contact én de praktische afhandeling van deals een stuk eenvoudiger moet maken.”

 

“Want het gaat vaak om heel dure stukken en collector’s items. Vertrouwen is dus essentieel. We willen absoluut geen eBay van de luxe-industrie zijn. Wij staan er echt op om onze verkopers een beetje te leren kennen. Enkel zo kunnen we ook garant staan voor de kwaliteit en authenticiteit van de waar.”

Op zoek naar betaalbare luxe of digitale inspiratie?

 
 

De 3 tips van Rosine

  • 1. Hebt u een idee? Ga er dan gewoon voor. Durf iets te proberen.
  • 2. Steek uw eigen persoonlijkheid in uw verhaal en in uw business. Zo kan u zich online gemakkelijk onderscheiden, uw bedrijf krijgt een smoel.
  • 3. Leer netwerken, zeker als u nog relatief jong bent. Van uw netwerk leert u snel heel veel bij.
 
 

Inspiratie

  • “Mijn online meditatiesessies bieden enkel voordelen”

    Online leren mediteren via Facebook Live en Zoom? Waarom niet, dacht kinesiste Annemie De Cock. Ontdek hoe ze het doet en wat de voordelen zijn.

    lees meer
  • "Ik bied de lezer maatwerk, daarin zit mijn grootste toegevoegde waarde"

    Ellen Storms stuurt klanten van haar online boekenclub boeken op maat toe. Haar zaak promoten doet ze op Facebook en Instagram.

    lees meer
  • Bakkerij Heidi baat webshop met succes uit

    Bakkers Geert en Inge baten een fysieke winkel én webshop uit. Hun zaak is enorm gegroeid, en niet alleen op Facebook.

    lees meer