Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Waarom België achterop hinkt met IP-telefonie

 
 
 
 

Hoewel ISDN op z’n laatste benen loopt, is het in België vooralsnog wachten op de échte doorbraak van IP-telefonie. Rob Kurver, Benelux Voice Analist, schetst de historiek en legt uit waarom België achterophinkt ten opzichte van z’n buurlanden.

Nu ook fabrikanten van telefooncentrales hun focus van ISDN naar IP verleggen, is het slechts een kwestie van tijd voor ISDN volledig verdwijnt. Benelux Voice Analist Rob Kurver bevestigt die trend: “ISDN zal tussen nu en tien jaar niet meer bestaan.”

Enorme verschillen binnen Europa

In sommige landen is de evolutie naar IP-telefonie al heel lang aan de gang. Rob: “Wereldwijd loopt Australië voorop, gevolgd door de Verenigde Staten en Europa. Al moet ik bij Europa een serieuze kanttekening maken. De verschillen tussen de landen onderling zijn enorm. Vergelijken we bijvoorbeeld België met buurland Nederland. Procentueel heeft Nederland de hoogste penetratie binnen Europa – 1,1 miljoen gebruikerslicenties – terwijl België met minder dan 100.000 licenties flink achterop hinkt.”

Verschillende redenen

Rob ziet verschillende redenen: “Gezien de late liberalisering van de telecommarkt, bestond het aanbod bijna uitsluitend uit ISDN. Als de historische telefonieprovider geen IP-telefonie aanbiedt, dan blijven installateurs telefooncentrales installeren en blijven bedrijven voor ISDN kiezen. Daar komt bij dat Belgische ondernemers niet gekend staan als early adopters, zij waren dus ook geen vragende partij. Die factoren zorgden ervoor dat de ISDN-markt in België artificieel lang bleef bestaan.”

“Door de late liberalisering van de telefoniemarkt, werd ISDN in België artificieel lang in stand gehouden.”

Rob Kurver, Benelux Voice Analist 

De inhaalbeweging is ingezet

Door de komst van operatoren als Telenet, die wel op IP inzetten, kwam ISDN steeds meer onder druk te staan. Rob: “We zien dat België aan een inhaalbeweging bezig is. De jarenlange krimp van de ISDN-markt verplicht elke telecomprovider intern van traditionele telefonie op IP over te schakelen. Dat zorgt trouwens ook voor een mentaliteitsverandering bij de ondernemers: ze komen tot het besef dat IP-telefonie goed werkt en kosten kan besparen, waardoor ze hun twijfels laten varen.”

Unieke klantenvoordelen

In tegenstelling tot andere operatoren, zet Telenet Business al sinds 2004 in op IP als onderliggend protocol voor bedrijfstelefonie. Dat vertaalt zich in enkele unieke klantenvoordelen, zoals lagere abonnements- en gesprekskosten. Ontdek alles over IP-telefonie en onze aanpak in de gratis whitepaper ‘Bedrijfstelefonie in een stroomversnelling’.

Bekijk ook

  • Een terugblik op een succesvolle editie van Infosecurity

    Op woensdag 22 en donderdag 23 maart vond Infosecurity plaats. We blikken terug op een succesvolle editie.

    lees meer
  • Rossel zet zijn ‘mediamorfose’ in alle veiligheid voort

    Rossel is een hoofdrolspeler in de mediawereld. “We willen alle platformen gebruiken om informatie te verspreiden”

    lees meer
  • Corporate Fibernet: glasvezelsnelheid voor een kmo-budget

    Op 1 april lanceerden we Corporate Fibernet met de hoogste down- en uploadsnelheid op de markt via coax.

    lees meer