Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

“Ik scoor beter op
sociale media na gratis advies”

 
 

“Ik ben een specialist in borstvoeding, maar niet in sociale media.” Vroedvrouw Elke Notebaert kampt met hetzelfde probleem als veel zelfstandigen. Al haar tijd en energie investeert de vroedvrouw in haar expertise en groepspraktijk. Hoe groeide ze dan toch op sociale media?

Elke Notebaert (36) was nog geen 15 toen ze wist wat ze wilde worden: vroedvrouw. Niet omdat ze baby’s op de wereld wilde zetten of ze deze wondertjes zo schattig vindt. Nee, wel om voor de mama’s te zorgen. “Ik wilde en wil mama’s positief stimuleren, hen in hun kracht zetten.”

“Dat doen we vandaag. We steunen en helpen hen tijdens de zwangerschap, bij de bevalling en nadien. Hierbij plaats ik de vrouw die voor me zit centraal. Ik leg geen eigen meningen op. Mama’s moeten zelf kiezen waarbij ze zich het beste voelen.”

 

Haar unieke visie levert Elke een sterk groeiende groepspraktijk in de ruime regio rond Boortmeerbeek op. In 2017 scoorde ze de titel ‘Vroedvrouw van het jaar’. Datzelfde jaar begeleidden zij en haar team 681 baby’s en mama’s.

“We brengen mama’s in contact met elkaar”

Haar verhaal is er een van pure passie, gedrevenheid en sterke groei. In 2007 was Elke zelfstandig vroedvrouw in bijberoep. In 2010 maakte ze er haar hoofdberoep van en in 2015 richtte ze de groepspraktijk De Wolk op, samen met Melissa Kemps.

Door haar enthousiasme, de workaholic die ze is en de sterkte van het team dat ze uitbouwt kan de vroedvrouwenpraktijk De Wolk onmogelijk klein blijven. Ze ledigen namelijk perfect de grootste noden van jonge mama’s aan advies, begeleiding en sociaal contact.

“Vandaag werken we met 7 vroedvrouwen”, zegt Elke. “Dit team vullen we aan met een psycholoog, een kinderdiëtist, een kinesist en een dans- en bewegingstherapeut. Allen delen we dezelfde visie en geven hetzelfde advies. Door deze all-round aanpak verkleinen we de stap naar de psycholoog of diëtist die mama’s soms nodig hebben.”

 

It takes a village to raise a child”, weet ze, wat een Afrikaans gezegde is waarmee bedoeld wordt dat ook mensen uit de directe omgeving kinderen mee opvoeden. “Maar net omdat we individualistischer leven en vrouwen vaak alleen thuis blijven na de bevalling, valt de omgeving weg. Dit doorbreken we door onze workshops, zoals babymassage en Croque Maman. We voorzien thee, croque monsieurs en een ruimte waarin mama’s elkaar leren kennen, verhalen delen en een fijne tijd hebben.”

“Onze doelgroep zit op Facebook en Instagram”

Ook online weet Elke hoe ze de nood aan sociaal contact en het delen van ervaringen beter invult. “Als bedrijf moet je zijn waar je klanten zijn. En waar zitten mama’s die alleen met hun baby thuis zijn? Op Facebook en Instagram. Het zijn voor hen een ideale kanalen om met elkaar te babbelen, foto’s en gevoelens uitwisselen. Deze media zijn zo’n belangrijke link naar de buitenwereld voor wie plots veel uren binnen de eigen muren moet blijven.”

“Voor mij vervult Instagram steeds meer de rol die Facebook ooit speelde. Maar ik wist niet hoe ik verhalen deelde, welke hashtags te gebruiken, hoe mijn locatie taggen,… Nu lukt dit perfect door het advies van Liesbeth.”

“Cursussen op Facebook meteen uitverkocht”

Katalysator in de online activiteit van De Wolk was inderdaad het bezoek van experte Liesbeth Keuninckx. Zij adviseerde Elke 2 uur gratis in het kader van De Digitale Versnelling, wat het project van Telenet Business is om zelfstandigen en kleine ondernemers te helpen met al hun digitale uitdagingen.

De groepspraktijk begon meer foto’s online te plaatsen, artikels te delen en cursussen als evenement in Facebook aan te maken. “Dit werkt ongelooflijk”, zegt Elke. “Telkens als we er cursussen op zetten, zitten die meteen vol.”

 

“Liesbeth vertelde me dat je online meer moet doen dan vertellen wat je doet. Je moet er echt zijn voor je volgers mensen. Je oogst pas feedback en likes wanneer je je publiek centraal zet. Wat willen zij weten? Welke artikels zijn interessant voor hen? Welke verhalen en quotes steken mama’s een hart onder de riem?”

Elke leerde dat er veel meer mogelijk is met Facebook. Zo is het, bijvoorbeeld, mogelijk om een actieknop toe te voegen bovenaan op de Facebook-homepage, een ‘Nu bellen’, knop. En in de zijkolom links werd een ‘Send me mail’-link toegevoegd waarmee iemand zich meteen op de nieuwsbrief van De Wolk inschrijft.

“Je moet het mensen zo gemakkelijk mogelijk maken. Aan het aantal vrouwen die ons belt en zich inschrijft op de nieuwsbrief zien we dat het werkt. Heel tof!”

“Fantastisch advies van toffe experte”

Om af te sluiten, deelt Elke graag de tip die Liesbeth gaf om efficiënter berichten te posten. “Je kan berichten op voorhand inplannen. In Facebook zelf geef je aan wanneer welk bericht mag verschijnen. Hierdoor verschijnen er regelmatig posts van De Wolk, ook al ben ik op vakantie. Toch kost het me maar 4 uur om de 14 dagen.”

 

“De tips die ik van Liesbeth kreeg, waren fantastisch. Ook was ik blij verrast met de leuke service van De Digitale Versnelling. Het is heel fijn om in deze tijden gratis advies en tips te krijgen. Volledig vrijblijvend én zonder kleine lettertjes.

Ook interesse? Boek snel uw gratis afspraak

Volg ons nu ook op  Facebook!

Bekijk ook

  • Bel met een glimlach

    Klanten die meteen geholpen worden aan de telefoon, klagen minder en kopen meer.

    lees meer
  • G & D Solutions

    Klanten moesten vaak 3 keer terugbellen. Vandaag krijgen ze ons wel meteen aan de lijn.

    lees meer
 
 
 
 

Vroedvrouwenpraktijk De Wolk

Vroedvrouwenpraktijk De Wolk is actief in grote delen van de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg . Ons dynamisch team begeleidt zwangere koppels en kersverse ouders. We zetten jullie op weg voor een fijne zwangerschap en kraamperiode. Hierbij bieden we deskundig advies, steun en zorg voor en na de bevallig. Onze specialisaties zijn prenatale voorbereiding, yoga en borstvoedingsbegeleiding.

vroedvrouwenpraktijkdewolk.be