Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Plantiful.be maakt online planten kopen zoveel eenvoudiger

E-marketeers Mathias Vissers en Ellen Boeckx bieden met Plantiful.be vrijwel als enige op de Belgische markt een online totaalconcept van kamerplanten mét bijpassende designpot. De cactussen en vetplantjes worden handmatig geselecteerd bij een lokale kweker en komen in onberispelijke staat bij u aan – wat niet evident is.

 
 

Bloemen en planten worden vandaag nog niet massaal online verhandeld. “Reden te meer voor ons om zowel particulieren als bedrijven een breed online aanbod voor te schotelen”, vertelt medeoprichter Mathias. “We merkten dat mensen vaak nadat ze een plant gekocht hebben, nog moeten zoeken naar de juiste pot om die mee te combineren. Omdat die zoektocht vaak een struikelblok is, integreerden we dat meteen mee in ons concept.”

 

In het begin fotografeerden ze eigenhandig elke mogelijke plant-potcombinatie waaruit klanten kunnen kiezen. Een omvangrijk werk, gezien de grote variaties in het assortiment. Mathias en Ellen besloten al snel om over te schakelen naar de software van Floraphoto die speciaal ontwikkeld werd voor de plantensector. Die software plaatst de planten digitaal in verschillende potten, waardoor ze in amper minuten tijd verschillende combinaties kunnen maken. Dat zonder uren fotograferen en nabewerken.

Kwaliteit voor en na levering

Die gewonnen tijd komt goed van pas bij de leveringen. “De plantjes onbeschadigd geleverd krijgen, bleek geen sinecure”, bekent Mathias. “We wilden onze klanten immers de mooiste plantjes van de beste kwaliteit aanbieden, zonder tussenstop in een tuincentrum of groothandel.” Daarom kozen Mathias en Ellen bewust voor een lokale kweker om de hoek. Ze gaan er dagelijks langs om de bestelde plantjes op te halen en verzendklaar te maken. “Belangrijk voor ons is dat de plantjes zo min mogelijk tijd in de doos doorbrengen en onbeschadigd blijven tijdens het verzenden.”

Door onszelf in de stoel van de klant te plaatsen bij het uittesten, kwamen we tot de beste oplossingen.

 
 

Uit kleinschalig eigen onderzoek bleek dat tot wel 80% van de bestellingen bij andere online plantenshops niet heelhuids toekwam. “Dat wilden we beter doen”, vertelt Mathias enthousiast. “Door vooraf plantjes naar onszelf te versturen in alle mogelijke verpakkingen van verschillende leveranciers, kwamen we uiteindelijk uit bij goed beschermende plastic cups. Maar we blijven continu zoeken naar nog betere en duurzamere alternatieven.”

Overduidelijk tevreden klanten

Het resultaat? “Op anderhalf jaar tijd kunnen we het aantal plantjes dat toch beschadigd aankwam op één hand tellen. Waar het uitzonderlijk over een ongezond plantje ging, brachten we de kweker op de hoogte en leverden we meteen een nieuw plantje”, vertelt Mathias trots. “We doen er alles aan om onze klanten tevreden te stellen. En dat laten ze ons ook weten!”

 

Bij elke levering steken Mathias en Ellen een kaartje met de vraag om een review op de website te plaatsen. Bij een volgende bestelling krijgt de klant dan 10% korting. “Mede daardoor ontvangen we vaak mailtjes en online reviews van klanten. We krijgen heel wat toffe reacties, waaruit we alleen maar kunnen leren om het nóg beter te doen.”

 
 

Inspiratie

  • Foubert pakt uit met stille ijskar dankzij klantenfeedback

    Crèmerie Foubert uit Sint-Niklaas lanceert de ene digitale innovatie na de andere: van een live tracking app tot de stille ijskar.

    lees meer
  • Antiquair Aurore Morisse: "Antiek van 300 jaar oud herleeft op sociale media"

    Antiquités Walesa informeert over antiek via sociale media als Facebook, Instagram en YouTube. Zo trekt ze nieuwe klanten aan.

    lees meer
  • Opticien Dupont: "Mijn brillen passen in uw zetel? Geen probleem!"

    Optiek Dupont werkt met de tool Brilonline om klanten online brillen te laten passen. Ontdek wat het de zelfstandige opticien oplevert.

    lees meer