Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Digitale durver Ellen Storms gaat voor u op boekenjacht

“Ik bied de lezer maatwerk, daarin zit mijn grootste toegevoegde waarde”

Elke maand een eigenzinnig boekenaanbod in uw mailbox, op basis van een online aangemaakt profiel. Dat is het concept van Bookhunter, de eerste Belgische online-boekenclub, eind 2017 opgericht door boekenwurm Ellen Storms.

 
 

Wie zich bij Bookhunter aanmeldt, moet eerst enkele vragen beantwoorden. Wat zijn uw favoriete genres en welke auteurs leest u graag? Leest u liever in het Nederlands of in het Engels? Op basis van die info bepaalt Ellen uw persoonlijke profiel, en in functie daarvan zoekt ze geschikte boeken.

Op welke behoeften speelt Bookhunter in?

“Heel veel mensen willen meer boeken lezen, maar vinden daar te weinig tijd voor. Ik maak hen de keuze eenvoudiger en bespaar hen een tocht naar de boekhandel, waar het aanbod vaak heel generalistisch is”, vertelt Ellen.

 

“Daarnaast is er de factor keuzestress: u kan vandaag net zo goed online een boek bestellen, maar het aanbod is dan al helemaal eindeloos en boekbesprekingen spreken elkaar niet zelden tegen.”

Hoe pakt Ellen het aan?

“Ik suggereer mijn klanten drie boeken per maand, op basis van hun profiel”, aldus Ellen. “Voor twee daarvan schrijf ik zelf een korte, persoonlijke aanbeveling. De derde is een blind date. Ofwel kiezen ze dus zelf hun boek van de maand uit een heel beperkt lijstje, ofwel laten ze zich verrassen.”

Veel mensen willen meer boeken lezen, maar vinden daar te weinig tijd voor. Ik maak hen de keuze eenvoudiger en bespaar hen een tocht naar de boekhandel.

 
 

Populair als geschenk

“Toen ik een halfjaar bezig was, deed ik een online-bevraging bij al mijn klanten. Haast iedereen zou de formule bij vrienden of kennissen aanbevelen, maar tot mijn grote verrassing zagen de meeste respondenten het vooral als een geschenkidee. Ik moet me dus vooral focussen op extra triggers om klanten ertoe aan te zetten hun abonnement vaker te verlengen. En misschien moet ik mensen ook nog meer maatwerk aanbieden, zodat ze bijvoorbeeld niet altijd vasthangen aan slechts één boek per maand.”

 

Net in dat maatwerk ziet Ellen haar grootste toegevoegde waarde. “Ik probeer lezers ook boeken aan te bevelen die op dat moment niet overal in de winkels liggen.”

Werk gemaakt van online marketing

De voorbije zomermaanden volgde Ellen een opleiding om haar marketing via kanalen zoals Facebook, Instagram of Google te optimaliseren. En dat leverde haar interessante inzichten op.

 

“Een Facebook-campagne voor Bookhunter werpt vooral vruchten af in periodes waarin mensen geschenken zoeken. Naamsbekendheid krijgen via Facebook is één ding; mensen overtuigen om zich ook echt te abonneren, is nog iets anders. Maar dit lukte bijvoorbeeld wél heel goed via Facebook in de aanloop naar Moederdag. Klanten die via Google op mijn site belanden, kennen het bedrijf meestal al. De grootste uitdaging vandaag is dus Bookhunter voldoende breed in de markt zetten, naast meer naamsbekendheid verkrijgen.”

Samenwerken met influencers

Intussen leerde Ellen dat de samenwerking met bloggers die een groot aantal volgers op Instagram tellen, flink wat impact kan hebben. “Daarom focus ik me nu meer op interessante influencers die ik een abonnement kan aanbieden in ruil voor een stukje over het Bookhunter-concept.”

 

Tegelijk probeert ze zelf meer stukjes te posten op Instagram, om stilaan een vaste online community op te bouwen. “Ik werk vandaag nog halftijds, meer is niet langer haalbaar. Tegelijk wil ik het komende jaar nog meer tijd en wellicht ook geld in het bedrijf investeren, zodat ik zo snel mogelijk een versnelling hoger kan schakelen.”

U wil meer boeken lezen, maar hebt geen tijd? Of bent u op zoek naar digitale inspiratie?

 
 

De 3 tips van Ellen

  • 1. Probeer eruit te springen op de sociale media door uw posts zo persoonlijk en eigenzinnig mogelijk te maken.
  • 2. Probeer van uw klanten – online of offline – zo veel mogelijk feedback, ideetjes en reacties te krijgen. Dat is nuttige info voor de verdere uitbouw van uw bedrijf.
  • 3. Durf ambitieus genoeg te zijn zonder uw eigenheid te verliezen. Externe investeerders hebt u vaak echt nodig, maar ze mogen uw zaak niet overnemen.
 
 

Inspiratie

  • “Mijn online meditatiesessies bieden enkel voordelen”

    Online leren mediteren via Facebook Live en Zoom? Waarom niet, dacht kinesiste Annemie De Cock. Ontdek hoe ze het doet en wat de voordelen zijn.

    lees meer
  • "We onderscheiden ons online met gepersonaliseerde verhalen"

    Rosine Uwayezu en haar zus startten de webshop Iconics voor tweedehands luxe-artikelen.

    lees meer
  • Bakkerij Heidi baat webshop met succes uit

    Bakkers Geert en Inge baten een fysieke winkel én webshop uit. Hun zaak is enorm gegroeid, en niet alleen op Facebook.

    lees meer