Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Geert, warme én digitale bakker

“Iedereen zit vandaag online, dat kan je ook als bakker niet meer negeren”

7.000 volgers op Facebook, 1.500 fans op Instagram: die moet u verdienen als dorpsbakkerij, elke dag opnieuw. Na een overname runnen Geert en Inge in Ternat al 23 jaar Bakkerij Heidi. De fysieke winkel is enkel nog open op vrijdag, zaterdag en zondag. En dat lukt wonderwel dankzij het succes van de webshop.

 

 
 

Ruim 7 jaar geleden al besloten Inge en Geert voluit de kaart te trekken van een eigen webshop. “We voelden toen al aan dat onlineverkoop stilaan een hoge vlucht begon te nemen, en we hebben hier altijd wel een beetje een pioniersmentaliteit gehad. Zo waren we ook de allereerste bakkerij in Vlaanderen die uitpakte met foto’s op taarten”, vertelt Inge.

Hoe werkt een online bakkerij precies?

Vandaag kan u bij Bakkerij Heidi tot uiterlijk 21 uur ’s avonds bestellen, om de volgende ochtend vanaf 7 uur af te halen. “Intussen werken we hier ’s nachts met vijf man personeel. De dagen dat de winkel niet open is, draaien wij uiteraard zelf wel lange dagen achter de schermen, om alles klaar te maken”, vertelt Inge.

 

De webshop wordt tot vandaag nog altijd zwaar gepromoot: alle klanten krijgen een mooie, opvallende flyer mee en 10% korting op hun eerste online bestelling. Ze krijgen het water in de mond van Geerts mooiste gebakjes op de televisieschermen in de winkel: "Bij KLIK zit digitale televisie standaard in het pakket. Mede daardoor koos ik destijds als een van de eersten voor deze all-in. Het past perfect bij mij, want ik hou alles graag eenvoudig."

Wat zijn de voordelen?

Die liefde voor eenvoud trekt Geert ook door in de webshop: klanten doen hun bestelling van thuis uit, in alle rust. Dat levert een onverwacht voordeel op: klanten die online bestellen, besteden gemiddeld een stuk meer. En ze komen anno 2019 ook van veel verder, omdat ze zeker zijn dat hun bestelling altijd netjes ligt te wachten.

 

“Dankzij de webshop kunnen wij ons werk veel beter verdelen en inplannen. We zitten nu gemiddeld aan 250 online bestellingen per week, maar moeten die niet langer allemaal telefonisch verwerken op momenten dat het ook in de winkel alle hens aan dek is.”

 

“Bovendien stonden vroeger onze drie togen steevast bomvol, en was het ons voornaamste streefdoel om die tegen ’s avonds zo leeg mogelijk te krijgen. Vandaag beschikken we achter in de zaak over twee koelcellen, tot de nok gevuld met gegarandeerd verkochte producten.”

We hebben hier altijd wel een beetje een pioniersmentaliteit gehad. Zo waren we ook de allereerste bakkerij in Vlaanderen die uitpakte met foto’s op taarten.

 
 

Webshop gigantisch succes

De webshop, die wordt aangeboden via het platform Bakkers Online, is dus een gigantisch succes. Volgens Bakkers Online is het zelfs een van de best draaiende online bakkerijen van België. Al heeft dat succes wel een keerzijde: ook voor het afhalen van online bestellingen moet u netjes aanschuiven. “Door plaatsgebrek is het onmogelijk geworden om de twee klantenstromen nog apart te organiseren”, geeft Inge aan.

 

Geert merkt tevens op dat de klant veeleisender wordt en geen half werk verdraagt. “De webshop moet echt heel professioneel overkomen en het volledige gamma aanbieden. Een klant heeft er niets aan als hij wel twee prachtige taarten online kan bestellen, maar vervolgens moet aanschuiven om ook nog een klein broodje te kopen.”

 

Daarnaast is professioneel en supersnel internet onmisbaar om Bakkerij Heidi vlot te laten draaien. "Niet alleen voor onze webshop, maar ook in de winkel is het cruciaal. Sinds kort verlopen Bancontact-betalingen via internet in plaats van GPRS. Ik merk dat ze nu zoveel sneller verwerkt worden, dus ik heb er nog geen spijt van gehad."

Antwoord in minder dan een uur

Toen Geert 8 jaar geleden op Facebook een eigen pagina voor de bakkerij aanmaakte, droomde hij stiekem van 1.000 volgers. Vandaag zijn dat er al ruim 7.000. “Daar zit geen grootse strategie achter. Ik plaats heel regelmatig een berichtje, een leuke foto of een filmpje van achter de schermen in de bakkerij. Ga dus zeker niet te statisch of puur verkoopgericht te werk en bied je publiek echt iets aan. Zo geeft je je zaak ook een gezicht.”

 

“We proberen ook heel bereikbaar te zijn: via e-mail, op Facebook, … Iemand die ons een vraag stelt op Facebook, krijgt normaal binnen het uur antwoord. Ik ben een beetje smartphoneverslaafd, dus blij dat ik me dankzij KLIK geen zorgen hoef te maken over mijn mobiele dataverbruik", lacht Geert. "Letterlijk iedereen zit vandaag online, je kan dat anno 2019 niet meer negeren.”

Net als Geert nood aan één eenvoudig all-in pakket op maat van uw zaak?

 
 

De 3 tips van Inge en Geert

  1. Toon van bij het begin voldoende ambitie: een webshop die maar uw halve productgamma aanbiedt, is totaal zinloos. Blijf over die innovaties ook constant communiceren met de klant.
  2. Online staat niet gelijk met anoniem. Ook op het internet moet uw bedrijf een smoel krijgen, zodat u ook daar een vorm van emotionele merkbeleving creëert.
  3. Hou uw klanten een wortel voor om ze de overstap te doen maken naar uw site of online winkel: een eenmalige korting, een tijdelijk voordeel...
 
 

Inspiratie

  • Welk all-in-pakket past best bij uw zaak?

    KLIK is nog beter afgestemd op uw zakelijke verbruik. Hoe ontdekt u wat u nodig hebt qua (mobiele) telefonie, internet en digitale tv?

    lees meer
  • HD-Com: “Ik startte met een simpele website”

    HD-Com was 1 uur online en daar was de eerste klant! Christian Dierickx: “Professioneel internet en telefoon waren en zijn cruciaal voor mijn business.”

    lees meer
  • "Ik bied de lezer maatwerk, daarin zit mijn grootste toegevoegde waarde"

    Ellen Storms stuurt klanten van haar online boekenclub boeken op maat toe. Haar zaak promoten doet ze op Facebook en Instagram.

    lees meer