Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Laat e-mailverkeer uw productiviteit niet ondergraven!

 
 
 
 

Datanews leerde ons onlangs dat er elke minuut 138,8 miljoen e-mails (inclusief spam) verzonden worden. Op de koop toe zijn ze vaak dubbelzinnig, vaag of ronduit slordig. Met de technologie zelf is er niets mis. Het probleem is de manier waarop we er gebruik van maken.

De permanente stroom aan informatie maakt uw hersenen louter reactief, en dat wreekt zich op de efficiëntie van de communicatie. Tijd om zelf de teugels weer in handen te nemen met enkele nuttige tips!

Maak uw e-mails effectiever

Bij het schrijven van een e-mail stelt u zich best vier vragen: wie, waarom, wat en hoe?

 

  1. Wie zijn de personen die actie moeten nemen of uw vraag moeten beantwoorden, en wie moet gewoon op de hoogte zijn (deze zet u gewoon in cc.)
  2. Waarom zijn deze personen betrokken bij het project en is deze informatie belangrijk voor hen?
  3. Wat is het doel van de e-mail en welke zijn de exacte feiten waarover u wilt communiceren? 
  4. Hoe verwacht u dat men reageert? Stel duidelijk in uw bericht wat u verwacht van wie, en wat de deadlines zijn. Ga er niet van uit dat mensen wel zullen begrijpen wat u verwacht.

Onduidelijke e-mail? Verlies er geen tijd mee!

Krijgt u een slordige of onduidelijke e-mail? Stuur meteen een standaard antwoord terug waarin u om meer verduidelijking vraagt. Het is niet aan u om tijd te verliezen bij de interpretatie van de e-mail!

Maak gebruik van de ‘onderwerp’-regel voor een snellere response

U kent ze wel: de e-mails waarvan de ‘onderwerp’-regel begint met RE:RE, FWD:FWD, of één of andere mysterieuze omschrijving. En dat, terwijl het onderwerp net het allerbelangrijkste is van uw ganse e-mail. Zorg ervoor dat u op een heldere manier communiceert waarover het gaat en wat u als gewenst resultaat verwacht: ‘actie verwacht:..‘, ‘graag antwoorden voor:......’, ‘ter informatie:...’,...

Sluit uw e-mail applicatie!

Door de hele dag door e-mails te lezen en te beantwoorden, wordt u voortdurend afgeleid en gaat u geen enkele taak meer efficiënt kunnen afwerken. Multitasken is niet de meest productieve manier van werken! 2 maal per dag een tijdsblok inlassen om uw e-mails te lezen is veel efficiënter.

Lees meer

3 extra tips om uw persoonlijke productiviteit in 2015 te verhogen?

  1. Optimaliseer uw to-do lijst
    U kunt onmogelijk alles onthouden wat van u gevraagd wordt. Jobat vertelt hoe u optimaal werkt met een to-do lijst!
  2. Zeg wat vaker "nee"
    “Het verschil tussen succesvolle mensen en zeer succesvolle mensen is dat zeer succesvolle mensen op bijna alles ‘nee’ antwoorden.” Een wijze raad om productiever te werken, volgens Time Magazine.
  3. Uw kantoor: een efficiënte én aangename plek
    Een opgeruimde werkplek, tijd maken voor collega’s,... efficiëntie kan best samengaan met aangenaam werken, zo leert ons Express.be.