Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Nicky Moreels en Simon Vanuytrecht hebben Brusselse kledinghit te pakken

"Ons modelabel KET.OFFICIAL haalde het jaardoel al na één maand"

“Tout va bien.” Dat kan je wel zeggen over het nieuwe Brusselse kledingmerk KET.OFFICIAL. Al in hun eerste maand verkochten de jonge ondernemers evenveel hippe sweaters als ze hoopten te verdelen tijdens hun eerste jaar. “Onze sweaters vertolken heel gevat wat mensen belangrijk vinden: hun identiteit”, zegt oprichter Nicky Moreels over hun succes.

 
 

Wie in Brussel rondwandelt, passeert regelmatig iemand met een sweater, T-shirt of pet met typisch Brusselse uitspraken: KET. A l’aise Ket. Allee mami. Trop Cho ket.

 

“We vinden het zelf heel straf”, zegt Nicky Moreels, oprichter en zaakvoerder van KET.OFFICIAL. “We dachten een nichepubliek aan te spreken, maar verkopen aan iedereen. Ook BV’s contacteerden ons. Ze zijn het vaak gewoon om in gesponsorde kledij rond te lopen, maar bij ons kochten ze zoals iedereen.”

 

Presentatrice Eva Daeleman, een Brusselse rapper, Gouden Schoen-voetballer Sven Kums en VRT-journaliste Danira Boukhriss gaven het jonge modemerk uit de rand rond Brussel zo een welgemikte duw in de rug.

Verkoop wat de markt wenst

Ik werkte een tijdje in een discotheek in Antwerpen, naast mijn job als leraar voor kinderen met een verstandelijke en fysieke beperking”, zegt Nicky. “Ik zag er veel mensen met sweaters en T-shirts met Antwerp op. Heel tof. Maar ja, ik woon in de rand rond Brussel. Hoe kan ik me daarmee identificeren?”

 

En dus zocht Nicky naar een manier om zijn identiteit te benadrukken. Die vond hij in zijn eigen Brusselse variant. In januari 2016 lanceerden hij en zijn vriend Simon Vanuytrecht het merk KET.OFFICIAL. Een maand nadat de verkoop gelanceerd was, overtroffen ze al hun jaardoel.

 

De uitspraak ‘A l’aise Ket’ op een sweater was een instant hit. Wij zeggen het bijna dagelijks. Wij behoren tot hetzelfde publiek als onze klanten. We willen dezelfde stedelijke, licht chauvinistische identiteit uitdragen.”

 

We verkopen de Brusselse mentaliteit, maar die leeft ook buiten de grenzen van de hoofdstad. KET is iets algemeen Belgisch geworden waarmee mensen van in de Westhoek tot in de Ardennen zich identificeren. Ook onze pop-ups in Mechelen en Knokke deden het goed. We hebben al truien verstuurd naar Parijs, naar Australië, Costa Rica en andere landen. Mensen tonen in het buitenland graag hun identiteit.”

Om steeds te verbeteren, laten we ons ook beïnvloeden door de mensen en bedrijven rondom ons.

- Nicky Moreels

 
 

Zoek een partner-ondernemer

Om zijn zaak te doen slagen, besefte Nicky dat hij niet alleen mocht starten. “Ik kan onmogelijk alles op mezelf nemen. Met meerdere mensen sta je sterker. Daarom vroeg ik mijn goede vriend Simon, die boekhoudkundige ervaring heeft opgedaan bij een multinational.”

 

Nicky zet zijn buikgevoel en commercieel talent in. Simon zijn administratief talent en ervaring. De ondernemers behouden elk hun job en werken na de kantoor- en schooluren meer dan fulltime voor KET.OFFICIAL. “We proberen een goed ritme te vinden tussen onze job, KET en ons privéleven”, zegt het duo. “Dit moet in balans zijn, al werken we 7 op 7. Vooral maan- en woensdagen zijn lange werkdagen voor ons. Dan maken we mailings en verzorgen we de bestellingen.”

 

“Om steeds te verbeteren, laten we ons ook beïnvloeden door de mensen en bedrijven rondom ons: de drukker en leveranciers van kledij. Uit overleg met hen leren we altijd bij.”

Versterk uw klanten

Nicky en Simon willen niet gewoon sweaters verkopen. “KET speelt in op het essentiële van elke persoon: zijn of haar identiteit. Als klant kies je het model dat je wil, de spreuk en kleuren. Deze laten we op maat drukken en verzenden we zelf. Heel ambachtelijk én uniek. We verschillen van de andere modemerken, waardoor we met niemand in concurrentie zijn.”

 

KET.OFFICIAL anticipeert op wat er omgaat in mensen. Zo versterkt het de persoonlijkheid. “We merken dat onze klanten niet gewoon een kledingstuk dragen. Nee, ze lopen ermee rond uit fierheid voor hun stad en hun land. En dat tonen ze graag.”

Leer de basis van ondernemen

Natuurlijk is een sweater bedrukken nog iets anders dan een onderneming starten. Gelukkig kwam het duo niet helemaal onbeslagen op het ijs. Nicky en Simon leerden tijdens hun opleiding Kantoor en Verkoop al hoe een onderneming werkt. “We richtten er een mini-onderneming op met businessplan, een eigen boekhouding en administratie. We leerden aan- en verkopen. We deden er basiskennis op die ons zeker heeft geholpen.”

 

Net zo bereiden de vrienden agendapunten voor bij overleg. “We hebben een todo-lijst, maken verslagen van vergaderingen en houden de boekhouding op orde. Als ik zie hoe sommige ondernemers hun papierwinkel verwaarlozen en zo in de problemen komen ... Nee, dat gaat ons niet overkomen.”

Communiceer via sociale media

Aan ideeën hebben Nicky en Simon geen gebrek. Via Facebook en e-mail krijgen ze honderden ideeën toegestuurd. ‘Ken je die leuze?’. ‘Zou dat woord niet cool zijn op een sweater?’ ‘Mokke of Maske. Zou toch tof zijn!’ In onze frigo ligt een berg uitspraken en woorden te wachten. Hoe meer een bepaalde oneliner of woord terugkomt, hoe meer potentieel het heeft als we het uitbrengen.”

 

Facebook en Instagram zijn cruciaal voor het jonge merk. “Ondernemers onderschatten het belang van het moment waarop ze posten, de zinnen en hashtags, de sfeer op de foto … Alles moet juist zitten voor een optimaal effect. Daar denken we over na.”

 

“En vooral: onze klanten posten vaak en taggen ons.” Bijvoorbeeld Danira Boukrissh deed dat op Instagram. “A l’aise ket”, post ze vanuit het zwembad in Ibiza. De foto heeft meer dan 5 000 likes. Helemaal gratis! “We hoeven enkel maar te reposten. Mensen zijn zo gul. Dat is heel plezant.”

Behoud uw kwaliteit

Opvallend is dat succes voor het duo niet moet leiden tot een sterke groei. “We blijven ons hoofdberoep uitoefenen en gaan financieel geen grote risico’s aan. Zo zullen we geen duizend stuks van één sweater laten drukken om overal te verkopen. We willen de beste kwaliteit behouden en maatwerk leveren met lokale leveranciers.”

 

En over vijf jaar? “Dan hopen we een vaste speler te zijn binnen de retail, met ons eigen publiek. Daarvoor blijven we innoveren en proberen. Laat ons hopen dat de mensen het leuk blijven vinden, dat we hun identiteit kunnen blijven vertolken en versterken. Een stabiel bedrijf worden is niet evident in de grillige modewereld.”

 

De outfits van KET.OFFICIAL al gezien?

 
 

3 tips die ik graag geef aan de starter die ik zelf was

  • 1. Durf groter denken. Als uw product van dag 1 goed verkoopt, moet u durven groter te denken.
  • 2. Luister voortdurend naar de markt. Die vertelt wat u moet maken.
  • 3. Hou de papierwinkel op orde. Schrijf verslagen en verzorg de boekhouding nauwkeurig.

 

Benieuwd naar wat Telenet Business uw zaak kan bieden in Brussel? Klik dan hier!

 
 

Inspiratie

  • “Zakelijk internet hielp mee onze score op Booking opkrikken tot 9,7 op 10”

    Gasten van de B&B Living in Brûsel kunnen sinds het gratis bezoek van een Telenet Business-specialist genieten van ultrasnel internet in Brussel.

    lees meer
  • Olympisch kampioene Heidi Rakels groeit van 0 naar 100 miljoen

    Ex-judoka Heidi Rakels is een succesvolle onderneemster dankzij haar eigen bedrijf GuardSquare. Zij geeft tips die starters zeker moeten weten.

    lees meer
  • Saxofoonmaker Karel Goetghebeur realiseert zijn droom

    Van over de hele wereld zakken saxofonisten af naar conceptstore Adolphe Sax & Cie in Brugge. Nochtans heeft Karel het als starter niet gemakkelijk gehad.

    lees meer