Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

“Onze klanten

bestellen hun frietje voortaan van thuis uit”

 
 

‘Nooit meer aanschuiven!’, hangt er op het raam van frituur Ferro in Bierbeek. En inderdaad. Een bakje friet bestelt u voortaan online. Digitale durver en zaakvoerder Marcel Jordens is blij met de digitalisering. Zijn klanten ook.

“We kampen al lang met een paar problemen”, erkent Marcel Jordens, zaakvoerder van frituur Ferro. “Zo was en is het hier altijd druk. Mensen moeten soms lang wachten, tot wel meer dan een half uur. Ook parkeerplaats hebben we tekort. Tegelijkertijd zit er een grens aan de groei. Ik heb vandaag al 16 mensen werken in mijn taverne, café en frituur. Meer medewerkers wil ik niet in dienst.”

 

Marcel zoekt daarom naar digitale oplossingen die zijn zaak sneller en efficiënter doen draaien. Het online bestellen en betalen, is daar één van. “Onze klanten bestellen hun frietje voortaan thuis vanuit hun zetel. Wanneer hun ticket uit onze printer rolt, brengen we het in ons baksysteem. Eens hun bestelling bijna klaar is, krijgen ze een sms. Leuk is dat ze de fysieke wachtrij niet vergroten en ze hun parkeerplaats niet lang nodig hebben. Afhalen is letterlijk binnen- en buitenspringen, zeker voor wie online betaalde.”

30% bestelt online

Dat het online bestellen zoveel gemakkelijker is, begrijpen veel vaste klanten. “30% van de klanten bestelt al online via de website, zelfs de oudere generatie”, lacht Marcel. “Vier jaar geleden zijn we begonnen met online bestellingen. Nog steeds bestellen elke maand nog meer klanten online. Vooral trouwe klanten schakelen over.”

 

Opvallend is dat mensen die van thuis uit bestellen grotere bestellingen plaatsen en vaker andere snacks en gerechten proberen. “Hier aan de kassa voelen ze zich gehaast omdat er nog andere mensen wachten. Thuis zitten ze rustig in hun zetel en nemen ze meer tijd om te kiezen. Zo heeft digitalisering enkel voordelen voor mij. Ik win parking, tijd, omzet, personeel en klanten.”

Geen IT-zorgen

Om dit allemaal te verwezenlijken, hoefde Marcel geen IT’er aan te werven, geen online shop te bouwen en geen technische kennis te hebben. Het online bestelplatform One2Three neemt dit uit handen.

 

“Hun service kost ons 300 euro per maand plus de sms’jes”, rekent Marcel, “Met dit maximumpakket laten we zoveel mogelijk klanten genieten van deze service.” Dat hij genomineerd werd als Digitale Durver vindt hij leuk en tof. “Het stimuleert me om nog meer te digitaliseren.”

 
 

Koen Van Weddingen
CEO AVA

Koen Van Weddingen: “Marcel stimuleert ook mij om iets nieuws te lanceren”

“De frituur van Marcel valt me op”, zegt Koen Van Weddingen, CEO van AVA Papierwaren. “Ik ben onder de indruk van hoe de ondernemer vanuit convenience denkt. Het gaat hem om het comfort van zijn klanten.”

Zijn frituur heeft te weinig parking. Er staan vaak lange wachtrijen. Het betalen neemt tijd in beslag … Dit hindert zijn klanten en de groei van de zaak. Maar omdat hij de digitale weg inslaat, krijgt frituur Ferro vleugels. Hij versterkt zijn lokale kracht terwijl hij een extra laag comfort toevoegt voor zijn klanten. Die krijgen nu zelfs een sms'je wanneer hun frieten gebakken zijn.”

“Met online frietjes bestellen, vindt hij geen nieuw idee uit. Wel springt hij op de juiste kar. En dat is wat handelaars moeten doen: goed rondkijken, uitzoeken welke toepassing de beste is en de oplossing aanpassen aan hun eigen zaak.”

Van Weddingen neemt vooral het woord ‘doen’ mee naar AVA. “Ook wij moeten uit de comfortzone durven stappen. Durf te veranderen, is mijn advies. Durf iets te lanceren en te verbeteren.”

 
 

Volg ons op Facebook en LinkedIn!

Bekijk ook

 
 
  • Opticien Dupont: "Mijn brillen passen in uw zetel? Geen probleem!"

    Optiek Dupont werkt met de tool Brilonline om klanten online brillen te laten passen. Ontdek wat het de zelfstandige opticien oplevert.

    lees meer
  • Slager Henk: "150 gram préparé 's nachts afhalen? Gewoon doen!"

    Slagerij Henk bedacht een afhaalfrigo voor online vlees bestellingen. Dit digitale systeem verkoopt Henk via het bedrijf Meattime.

    lees meer
  • Antiquair Aurore Morisse: "Antiek van 300 jaar oud herleeft op sociale media"

    Antiquités Walesa informeert over antiek via sociale media als Facebook, Instagram en YouTube. Zo trekt ze nieuwe klanten aan.

    lees meer