Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

12 tips om klanten fan te maken van uw zaak

 
 

Wist u dat de kans dat u opnieuw verkoopt aan een gelukkige klant maar liefst 14 keer groter is dan dat u iets verkoopt aan een nieuwe klant? Het loont dus om uw klanten tevreden te houden. En dat kan u al met enkele eenvoudige initiatieven. Inspiratie nodig? Lees dan zeker verder.

Elke zaak heeft andere noden wat betreft klantwaardering. U vraagt zich dus best eerst af waarmee u uw klanten een plezier zou kunnen doen. Zouden ze na de aankoop nog informatie van u willen ontvangen? Willen ze graag met elkaar in contact gebracht worden? Of misschien vinden ze het fantastisch als uw zaak die van hen mee in de kijker zet?

Selecteer uit deze tips degene die het best bij uw zaak passen en ga daarmee aan de slag:

  1. Volg hen terug op sociale media

    Volgen uw klanten u op sociale media? Volg hen dan terug. Posten ze iets leuks over uw zaak, reageer daar dan op. Deel ook de leukste klantenposts ook op uw bedrijfspagina. Antwoord bovendien op de privéberichten die ze u sturen. Moedig hen aan om u te contacteren op sociale media.

     

  2. Help hen om bij te leren

    Vooral bij B2B-bedrijven is het zeer belangrijk om kennis te delen. Schakel daarvoor alle mogelijke kanalen in: blogs, webinars, whitepapers, e-books, gratis coaching, … Zo helpt u klanten om uw producten en services optimaal te gebruiken.

     

  3. Deel succesverhalen van klanten

    Heeft een klant iets leuks gedaan met uw producten of een topprestatie neergezet? Zorg er dan voor dat andere klanten dit ook zien. Een klant die zijn verhaal mag doen via uw website of sociale media voelt zich enorm gewaardeerd, en impliciet is het ook reclame voor uw bedrijf.

     

  4. Zet uw klanten in de kijker

    Reserveer op uw website en/of blog voldoende plaats voor uw klanten, want zij zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van uw zaak. Het hoeft geen groot interview te zijn, een mooi citaat is soms al voldoende om ervoor te zorgen dat uw klant zich trots voelt op uw bedrijf.

     

  5. Organiseer wedstrijden en weggeefacties

    Wil u meer interactie met uw klanten, organiseer dan eens een wedstrijd of een weggeefactie. Daar zijn klanten namelijk verzot op, zeker als ze een leuke opdracht krijgen.

     

  6. Stuur een kaartje bij gelegenheid

    Tip van Joe Girard, volgens het Guinness Recordboek de beste verkoper ter wereld: stuur wenskaartjes naar uw klanten, bijvoorbeeld voor een feestdag of op hun verjaardag. Bij overlijdens kan een rouwkaartje eveneens veel betekenen.

     

  7. Schrijf bedankbriefjes

    Hebt u een webshop of kunnen klanten bestellingen komen afhalen? Steek er dan telkens een persoonlijk briefje bij om hen te bedanken. Een handgeschreven brief heeft zoveel meer impact, dus maak van de gelegenheid gebruik om uw schoonschrift nog eens te oefenen.

     

  8. Organiseer VIP-avondjes

    Dat zijn perfecte gelegenheden om uw klanten uit te nodigen, hen beter te leren kennen en iedereen met elkaar in contact te brengen. Enkele voorbeelden: demonstraties, lezingen, workshops, netwerkmomenten, modeshows, verwenmomentjes, …

     

  9. Beveel uw klanten aan

    Heeft uw klant een eigen bedrijf of is het een B2B-klant? Geen betere manier om hem te bedanken dan met een aanbeveling bij anderen. Zo kan uw klant misschien een extra opdracht binnenhalen, iets dat zelden vergeten wordt.

     

  10. Feestdag? Beloon extra!

    Kortingen zijn altijd populair, maar in periodes met feestdagen net dat beetje meer. Zijn uw klanten op zoek naar bijvoorbeeld kerstcadeautjes? Maak die zoektocht dan comfortabeler door een korting te geven, gratis in te pakken, geen verzendkosten aan te rekenen, …

     

  11. Werknemers zijn ook klanten

    Gelukkige werknemers = gelukkige klanten! Behandel uw teamleden dus ook als klanten, want tevreden medewerkers hebben betere klantencontacten.

     

  12. Waardeer feedback

    Moedig uw klanten aan om, bijvoorbeeld nadat u deze tips hebt uitgeprobeerd, hun mening te geven en benadruk dat die waardevol is. Past u vervolgens dingen aan op basis van hun input, stuur hen dan een berichtje om te laten weten wat er door hen is veranderd. Bedank hen daarvoor.

Wil u al deze handige tips inkaderen boven uw bureau, of gewoon ergens bewaren? Dat kan u dankzij onderstaande infografiek, die we lieten maken om u een leuk extraatje mee te geven.

Volg ons op Facebook en LinkedIn!

Bekijk ook

  • Vinden klanten uw zaak via hun smartphone?

    Hebt u een lokale winkel en wil u graag meer klanten werven? Denk dan mobiel vriendelijk. Focus op mobile search zodat klanten uw zaak eerst vinden.

    lees meer
  • 11 tips om klanten in de winkel online te lokken

    Volgen uw klanten u nog niet online? Ontdek dan deze praktische tips om in uw winkel reclame te maken voor uw sociale media, website en nieuwsbrief.

    lees meer
  • Ook in online tijden winkelen mensen graag in echte winkels

    Zal de winkelstraat verdwijnen? Nee hoor. Slimme winkels evolueren mee door de voordelen van online shopping te integreren.

    lees meer