Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

BusinessBytes

Eén netwerk, één scherm

 
 

“De meeste bedrijven willen vandaag zo veel mogelijk toepassingen op één scherm aanbieden en het liefst gecentraliseerd via één netwerk”, zegt Hans Demarneffe, Product Marketing Manager bij Telenet Business. Telenet speelt samen met partners-integratoren in op die behoefte, maar houdt ook rekening met bedrijven die de stap naar ‘één scherm, één netwerk’ niet willen of nog niet kunnen zetten.

"Onze garantie voor een succesvolle integratie: maatwerk, een netwerk van hoge kwaliteit en een betrouwbare backup."

Hans Demarneffe

Product Marketing Manager, Telenet Business

De trend om allerlei toepassingen op één toestel via één netwerk te laten samenkomen, is al een tijd aan de gang. Smartphones bijvoorbeeld, waarmee je kunt surfen en bellen, zijn bij het brede publiek goed ingeburgerd. “Maar bij bedrijven zien we nu ook heel andere voorbeelden verschijnen, zoals de nieuwe bedsideterminals in het UZ Leuven”, zegt Hans Demarneffe. “Op die terminals kunnen patiënten vanuit hun bed surfen, bellen, tv-kijken en allerlei toepassingen gebruiken. En de arts kan op hetzelfde scherm zijn medische dossiers raadplegen.”

Kostenefficiëntie

Een convergentie van diensten is in vele gevallen kostenefficiënt. Demarneffe: “Denk aan een bedrijf met een PBX-centrale voor elk van zijn vestigingen. Je kan al die centrales vervangen door één centrale in een VPN of in de toekomst door een cloudgebaseerde oplossing. Op die manier kan je het totale kostenplaatje sterk reduceren.. Maar de kwaliteit en betrouwbaarheid van het netwerk wordt dan wel enorm belangrijk. Een betrouwbare back-uplijn is dan een must.” Volgens Stefaan Wuytack, Product Manager bij Telenet Business, zetten veel organisaties de stap naar volledige integratie —met inbegrip van televisie en video— op het moment dat er intern een nieuw netwerk wordt gelegd. Maar ook zonder vernieuwingen aan het interne netwerk is veel mogelijk. “De integratie aan de accesskant staat ook los van die aan de interne kant. En wij stemmen sowieso altijd af op de specifieke situatie van de klant. Dat betekent rekening houden met bestaande infrastructuur en met beschikbare budgetten.”

KMO's

Als operator is Telenet natuurlijk voorstander van integratie van access. Maar zoveel mogelijk diensten via één toegang is ook voordeliger voor de klant en is operationeel eenvoudiger. Dat de klant nog maar één aanspreekpunt heeft, is handig. Hans Demarneffe: “KMO’s hebben via de coaxkabel onmiddellijk toegang tot telefonie, internet, televisie en data. Wie ISDN heeft, kan dat gemakkelijk integreren met een oplossing als Corporate Fibernet. In Corporate Fibernet is bovendien een VDSL back-up geïntegreerd. In de toekomst zullen we zeker nog meer van dergelijke geïntegreerde oplossingen voor KMO’s lanceren, al zal in een aantal situaties een stukje maatwerk nodig blijven.”

"Wij hanteren een open samenwerkingsmodel. Voor grotere ondernemingen werken we bijna altijd met een integrator samen."

Stefaan Wuytack

Product Manager, Telenet Business

Grotere bedrijven

Stefaan Wuytack: “Bij grotere ondernemingen is maatwerk de norm. We werken daarvoor altijd met een integrator samen. Die is meestal al bij de klant aanwezig. Is dat toch niet het geval, dan stellen wij indien nodig een partner voor. Maar niets is te nemen of te laten. Wij hanteren een open samenwerkingsmodel.” Een van de partners waarmee Telenet samenwerkt, is Nextel. “Net als Telenet spelen wij met verschillende technologieën flexibel in op de vraag van de klant”, zegt Tom Decoo, Account Manager Enterprise Solutions bij Nextel. “Voor ons is het een voordeel dat Telenet vaak aanwezig is met coax én glasvezel. We kunnen daardoor bijvoorbeeld gemakkelijker de migratie van ‘televisie via coax’ naar ‘televisie via IP’ realiseren. Je hoeft niet alle toestellen in één keer op het IP-netwerk te zetten. Bij zo’n migratie stelt Telenet zich ook altijd heel flexibel op, wat ons werk vergemakkelijkt.”

 
 

Bekijk ook

  • De trends in vaste bedrijfstelefonie

    Door de digitalisering van vaste telefonie is kwaliteitswinst geboekt...

    lees meer
  • Mobiel 21

    “Het Mobile Employee Plan is gemakkelijk en brengt weinig administratie met zich mee.”

    lees meer
  • Hoe gaat úw bedrijf om met thuiswerken?

    Vragen zoals deze beantwoordt u met een bedrijfsbeleid rond het gebruik van smartphone, tablet, BYOD en pc...

    lees meer