Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

De trends in vaste
bedrijfstelefonie

 
 
 
 

Door de digitalisering van vaste telefonie is er de voorbije decennia vooral veel kwaliteitswinst geboekt: telefoongesprekken zijn veel helderder en betrouwbaarder geworden. Edwin Lakerveld, Product Manager bij Telenet staat stil bij de belangrijkste trends van vaste telefonie en werpt voor u een blik op de toekomst.

Telenet Business wil altijd en overal voortrekker zijn in innovatie. Ook als het op een 'oude' technologie als vaste telefonie aankomt. Edwin Lakerveld houdt als Product Manager de vinger aan de pols en ziet dat vier telefonietrends zich duidelijk aftekenen.

1. ISDN-telefonie maakt plaats voor IP-telefonie

Eind 2014 verliepen voor het eerst meer telefoongesprekken via IP dan via ISDN. "Dat betekent niet dat ISDN ten dode opgeschreven is," verduidelijkt Edwin, "heel wat bedrijven hebben nog een klassieke PBX-telefooncentrale. Wat we wel merken, is dat klanten die in vaste telefonie investeren tegenwoordig bijna altijd voor SIP (Session Initiation Protocol) kiezen, een protocol voor multimediacommunicatie en Voice Over IP (VoIP)."

 

Edwin vindt die keuze niet onlogisch: "De investering in een IP-PBX-centrale is op lange termijn gerechtvaardigd: SIP is een toekomstgerichte en bedrijfszekere oplossing. Het is niet alleen makkelijk te combineren met dataconnectiviteit via IP-VPN en CLIC (Corporate LAN InterConnect), we leveren het als enige provider ook over een 'dedicated' glasvezel- of coaxverbinding. Zo heeft internetgebruik geen invloed op de kwaliteit van de vaste telefonielijn."

2. Telefooncentrales verhuizen naar de cloud

Telefooncentrales staan hoe langer, hoe minder lokaal. Edwin: "Ook bij vaste telefonie is er inderdaad een trend richting de cloud. We zien de opkomst van 'de virtuele telefooncentrale': de telefooncentrale staat bij de operator, klanten connecteren via IP en de operator 'deelt de centrale op' per klant. Telefonie staat dus niet langer apart, maar wordt een 'extra laag' bovenop connectiviteit. En in tegenstelling tot andere providers, is het aantal beschikbare telefoonlijnen bij Telenet niet afhankelijk van de bandbreedte van de internetverbinding."

Telenet Business lanceerde onlangs een oplossing om via de cloud te bellen:

FreePhone Business

Lees het kaderstuk onderaan dit artikel voor meer info

 
 

3. Het verschil tussen vaste en mobiele telefonie vervaagt

Edwin ziet het 1-nummerconcept de komende jaren doorbreken: "Hoewel mobiele telefonie steeds belangrijker wordt, merken we dat bedrijven hun vast(e) telefoonnummer(s) niet willen loslaten. Een vast nummer geeft nu eenmaal een professionele indruk en is zeer toegankelijk, zeker een gratis 0800-nummer. Een vast nummer zorgt ook voor continuïteit: mobiele nummers zijn gelinkt aan medewerkers, vaste nummers aan bedrijven."

 

Vaste telefoonnummers zullen de komende jaren dus zeker hun plaats niet verliezen. Edwin: "Integendeel, vaste nummers zullen net meerdere contactgegevens gaan bundelen. Ze zullen bijvoorbeeld doorschakelen naar VoIP-toepassingen als Skype voor Bedrijven of naar het mobiele nummer als degene die opgebeld wordt niet op kantoor is. Is die persoon op dat moment al mobiel aan het bellen, of zit hij in een meeting, dan wordt de beller automatisch op de hoogte gebracht van die status."

4. Wifi-bellen wordt standaard bij mobiele toestellen

Mobiele telefonie zal steeds meer via Wifi verlopen. Volgens Edwin zullen gebruikers daar zelf niets van merken: "Dat zal automatisch gebeuren, zonder dat de beller het weet. Zo bellen iPhones met iOS 8 al sinds juni 2014 via Wifi als dat mogelijk is. Het zet nog maar eens in de verf dat VoIP volwassen geworden is en steeds meer ingang vindt."

"Met de virtuele telefooncentrale in de cloud komt vaste telefonie opnieuw in een stroomversnelling."

Edwin Lakerveld

Product Manager Telenet

FreePhone Business: vaste telefonie met het gemak van de cloud

Telenet Business lanceerde onlangs een oplossing voor vaste telefonie via de cloud. Edwin: "FreePhone Business zal gebruik maken van IP Centrex, een technologie waarbij de telefooncentrale en bijhorende PBX-functies bij Telenet gehost worden en we de spraakdienst via IP voor onze zakelijke eindgebruikers toegankelijk maken. Momenteel zijn die zakelijke gebruikers nog beperkt tot kleine bedrijven."

 

Edwin schetst ten slotte de belangrijkste voordelen van bellen via de cloud:

  • Geen investering en onderhoudskosten
    Klanten hoeven niet in hardware te investeren en zitten niet voor een lange periode vast aan een gekozen technologie of leverancier. De centrale wordt volledig beheerd door Telenet, die ook instaat voor het onderhoud ervan.
  • Begeleiding door Telenet
    Wie naar Telenet overstapt voor telefonie, kan zijn huidige telefoonnummers behouden. De klant hoeft enkel aan te geven welke nummers hij wilt overdragen. Telenet regelt alles en begeleidt de klant bij de overstap.
  • Gebruiksgemak
    De klanten krijgen alle gangbare bedrijfstelefoniediensten en kunnen al hun instellingen heel eenvoudig beheren via een gebruiksvriendelijk online portaal. In tegenstelling tot een eigen centrale vereist dat geen verregaande kennis of specialisten.
  • Schaalbaar en pay-per-use
    Net als de bandbreedte, kan de klant het aantal simultane gesprekken makkelijk upgraden. Bovendien betalen klanten binnen het cloudmodel enkel wat ze verbruiken.
  • Optimale geluidskwaliteit
    Uiteraard genieten klanten van een superieure geluidskwaliteit. Omdat de telefonie voorrang krijgt op ons netwerk, zijn ze zeker dat hun lijnen altijd beschikbaar zijn en dat ze zonder storingen kunnen bellen.
  • Integratie door partners blijft mogelijk
    De integratie van vaste telefonie verloopt vaak via een van onze businesspartners. Dat open model blijft perfect mogelijk. Klanten kunnen dus bij hun vertrouwde partner of integrator blijven.
 
 

Vaste telefonie op maat van uw bedrijf?

 
 
 
 

Bekijk ook

  • Corporate Fibernet verdubbelt snelheid

    Onze ultrabetrouwbare internetoplossing met VDSL back-up...

    lees meer
  • Van ISDN tot telefonie in de cloud

    Bekijk onze infografiek over bedrijfstelefonie in een stroomversnelling...

    lees meer
  • Hoe gaat úw bedrijf om met thuiswerken?

    Vragen zoals deze beantwoordt u met een bedrijfsbeleid rond het gebruik van smartphone, tablet, BYOD en pc...

    lees meer