Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Businessbytes

Peter Hinssen over 'de kracht van het netwerk'

 
 
 
 

Peter Hinssen, auteur van The Network Always Wins en voorzitter van nexxworks, maant bedrijven aan om zich meer als netwerk te gaan gedragen en technologie meer als een strategisch wapen in te zetten. We spraken met hem op Disruptive Innovation Day 2014.

Enkele jaren geleden schreef u over het digitale als het nieuwe normaal. In uw jongste boek legt u de klemtoon op het netwerk. Vanwaar die shift? Wat is er ondertussen veranderd?

"Het digitale is nu helemaal normaal. En op het moment dat digitaal normaal wordt, is technologie geen differentiator meer. Wat je dan ziet, is dat netwerkeffecten beginnen te spelen. Netwerkeffecten gaan het verschil maken en bedrijven moeten daar leren op inspelen. Vandaag zien we bijvoorbeeld dat werknemers zich een tijdreiziger voelen. Ze leven thuis in de 21ste eeuw en gaan naar het werk in de 20ste eeuw. Veel trends rond digitalisering en informatietechnologie spelen zich eerst thuis af. Het risico bestaat dat de werkomgeving een bijna achtergestelde omgeving wordt. Dat moet je als bedrijf aanpakken."

Bedrijven moeten zichzelf heruitvinden. Maar hoe?

"We bouwen nog altijd organisaties als honderd jaar geleden. Bedrijven zijn te gestructureerd, te bureaucratisch en daardoor gewoon te traag. Ik geef graag het voorbeeld van McChrystal, de generaal die naar Afghanistan trok met een typische command-and-controlstructuur en die daar van de ene in de andere teleurstelling belandde. Tot hij besefte dat de vijand zich als een netwerk gedroeg en dat hij zijn eigen organisatie ook moest ombouwen naar een netwerk om snel genoeg te kunnen zijn. Bedrijven moeten zich op een gelijkaardige manier heruitvinden. Ze moeten de kracht van het netwerk leren gebruiken om sneller, wendbaarder en efficiënter te worden. Én om relevanter te worden voor de volgende generatie. Die generatie, dat zijn geen digital natives maar network natives. Zij hebben geleerd om in een netwerk te overleven. Zij hebben geleerd dat ze belangrijker worden naarmate ze meer informatie in het netwerk delen. De grote uitdaging voor bedrijven is daarover na te denken. Hoe kan je als bedrijf zelf de kracht van het netwerk benutten?"

“Bedrijven moeten de kracht van het netwerk leren gebruiken om sneller, wendbaarder en efficiënter te worden.”

Peter Hinssen

Voorzitter van nexxworks

Trends en technologieën als de cloud en Bring Your Own Device (BYOD) passen helemaal in uw netwerkverhaal. Ziet u andere IT-ontwikkelingen die van groot belang zijn?

"De laatste twintig jaar was IT een verhaal met een grote T en een klein I-tje. Het ging allemaal over technologie en infrastructuur. De grote shift is dat de T nu klein wordt en de I veel groter. Hoe kan je als bedrijf sneller informatie verzamelen? Hoe kan je informatie beter filteren? Hoe kan je informatie efficiënter ten gelde maken? Daar gaat het nu om. Informatie heeft waarde en als bedrijf moet je daar leren mee omgaan. Informatie mag geen reservoir meer zijn: klanteninformatie in een CRM- systeem, bedrijfsinformatie in een ERP-systeem. Neen, door de netwerken begint informatie te vloeien. Het wordt een rivier. En als bedrijf moet je de taal van de rivier beginnen te spreken. Dat is een fundamentele shift en de grote uitdaging voor bedrijven in de netwerkeconomie."

Eén van uw uitspraken is: 'technology isn't nice anymore'.

"We hebben technologie zien opkomen in de wereld van entertainment. In onze persoonlijke omgeving kunnen we met technologie communiceren, informatie ophalen, filmpjes bekijken, … dat is allemaal leuk. Maar de laatste jaren zien we dat technologie in het bedrijfsleven zeer disruptief is geweest. Technologie heeft een aantal sectoren grondig herverkaveld. De krantensector heeft het heel moeilijk, de reissector is helemaal veranderd door het technologische. En dat is nog maar het begin. Kijk naar de wereld van de logistiek met Uber, of die van retail met Zalando. Bedrijven moeten zich afvragen of ze in deze context technologie alleen maar willen gebruiken om efficiënter te worden. Of gaan ze technologie ook gebruiken als strategisch wapen om zich te differentiëren? In Silicon Valley zijn er tienduizenden start-ups. Die willen niet meer het volgende grote technologiebedrijf worden, het nieuwe Intel of Hewlett Packard. Die willen zoals Uber en Airbnb de volgende disruptor worden. Zij zien technologie echt als een strategisch wapen en gebruiken het om businessmodellen fundamenteel te herdenken. Als bedrijf moet je daar waakzaam voor zijn. Denk niet: dit is ver weg, dit belangt mij niet aan."

“Je moet leren innoveren aan de snelheid van het netwerk.”

Peter Hinssen

Voorzitter van nexxworks

U legt sterk de link tussen netwerk en innovatie.

"Omdat we in een netwerkmaatschappij leven, plant innovatie zich veel sneller voort. Innovaties gaan razendsnel door het netwerk de wereld rond. Het is niet omdat je vandaag iets nieuws hebt, dat je morgen nog goed zit. Je moet leren innoveren aan de snelheid van het netwerk. Je moet de kracht van het netwerk leren gebruiken en vermijden dat het netwerk tegen jou begint te werken."

Telenet op eerste editie Disruptive Innovation Day

Peter Hinssen, Steven Van Belleghem en andere thought leaders spraken onlangs op Disruptive Innovation Day. Bij Telenet zetten we mee onze schouders onder dit initiatief omdat we geloven dat digitale uitdagingen opportuniteiten zijn. We leveren bij Telenet connectiviteit en diensten die bedrijven helpen om de digitale wereld optimaal te benutten. Naar de eerste editie van Disruptive Innovation Day kwamen 500 ondernemers en managers. Een duidelijk teken dat er heel wat interesse voor digitale transformatie bestaat.

 
 

Bekijk ook

  • Telenet wint Palo Alto Networks ‘Excellence in Support EMEA Award’

    Om een totale beveiligingsoplossing aan te bieden, doet Telenet Business een beroep op prominente spelers uit de sector...

    lees meer
  • Reynaers Aluminium

    “De activiteiten van ons projectteam naar andere landen uitbreiden, is nu perfect mogelijk.”

    lees meer
  • Mobile Employee Plan: mobiele abonnementen voor uw werknemers

    Alle bedrijven krijgen de volgende jaren te maken met nieuwe manieren van werken...

    lees meer