Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

De kracht van digitale

transformatie

 
 
 
 

Ideeën die een paar jaar geleden vergezocht leken, komen in het digitale tijdperk zo tot leven. Nieuwe producten en diensten, zelfs hele businessmodellen schieten als paddenstoelen uit de grond. Workflows en processen veranderen, klantenervaringen verbeteren, resultaten gaan de hoogte in. Maar wat is nu de drijvende kracht achter die digitale transformatie? En wat zijn de uitdagingen die ermee gepaard gaan?

Zo heeft digitale transformatie onder meer geleid tot nieuwe:

  • Businessmodellen: producten neem je nu vaak ‘as a service’, waarbij je enkel het gebruik betaalt
  • Ecosystemen: bedrijven vertrouwen steeds meer op partners voor bepaalde taken
  • Communicatie: klanten staan via verschillende kanalen rechtstreeks in contact met bedrijven

Vijf technologieën, één drijvende kracht

De digitale transformatie wordt gestuwd door vijf technologieën: mobiel, de cloud, the Internet of Things, big data en unified communications. De constante, drijvende kracht achter die technologieën is het netwerk.

 

Het netwerk zorgt ervoor dat teams kunnen samenwerken, dat gegevens gedeeld kunnen worden, dat processen blijven lopen, dat diensten altijd en overal beschikbaar zijn. Daarom is het ook zo belangrijk dat bedrijven een netwerk hebben dat aangepast is aan hun noden en doelstellingen – ook als die veranderen in de tijd.

Drie uitdagingen bij digitale transformatie

Digitaal transformeren gebeurt niet alleen vanuit de IT-afdeling, het gaat om een fundamentele cultuurverandering binnen het bedrijf. Alleen zo levert het een duurzaam concurrentievoordeel op. Wilt u digitaal transformeren, houd dan rekening met deze drie uitdagingen.

 

  1. Klantenervaring
    Om een uitstekende klantenservice te bieden, moeten uw processen achter de schermen feilloos lopen, moeten alle systemen betrouwbaar, efficiënt en veilig communiceren. Niets verknalt de digitale ervaring van uw klant meer dan een time-out – bijvoorbeeld als zijn e-mail of muziekbibliotheek volledig in de cloud opgeslagen is. Uw service moet schaalbaar zijn om aan de verwachtingen te voldoen. Pieken of niet, vertragingen zijn onaanvaardbaar.
  2. Efficiëntie en groei
    Om efficiënt te zijn, moeten werknemers vlot samenwerken met collega's, over de juiste tools beschikken en in een oogwenk toegang hebben tot gegevens. Als niet alleen zij, maar ook partners en klanten uw netwerkverkeer verhogen, moet nagegaan worden hoe de exploitatie van het netwerk zo efficiënt mogelijk kan gebeuren. Zonder dat de menselijke overhead van het beheer ervan toeneemt.
  3. Veiligheid en risicobeheer
    Databeveiliging is uiteraard een risico, maar het is niet het enige waarmee u geconfronteerd kan worden. Uw bedrijf moet een infrastructuur hebben die gelijktijdige prestatiebeïnvloedende gebeurtenissen kan verwerken: van kwaadaardige (een DDoS-aanval) over toevallige (kabels die beschadigd raken tijdens wegwerkzaamheden) tot alledaagse (onvoorziene pieken in de vraag). Uw netwerk moet in staat zijn om de belangrijkste prestaties te handhaven.

Drie aanbevelingen om te starten

Een echt digitaal bedrijf worden, vraagt tijd. Des te meer reden om er vandaag al mee te starten. Next-generation netwerken helpen u uw digitale transformatie te realiseren en uw strategische doelstellingen te halen. Deze aanbevelingen zetten u op weg.

 

  1. Creëer de juiste setting
    De eerste stap is uw bestaande technologieomgeving te evalueren in het kader van uw zakelijke strategie en doelstellingen. Identificeer de gebieden die voor verbetering vatbaar zijn.
  2. Kies een netwerk dat u zelf kan beheren
    Kies een netwerk waarbij u zelf voor het beheer kan instaan, bijvoorbeeld via een webportaal. Zo kan u uw bandbreedte instellen naargelang de situatie en enkel betalen wat u gebruikt. Zo staat uw netwerk uw doelstellingen niet in de weg, maar helpt het u integendeel om ze te bereiken.
  3. Vertrouw op partners
    Om het beheer van uw netwerk qua budget en tijd onder controle te houden, kan u vertrouwen op partners die het netwerk managed aanbieden. Dan staan hun specialisten in voor de implementatie, de configuratie en het onderhoud ervan.

Dit artikel is gebaseerd op een studie van Forrester Research uitgevoerd op vraag van Verizon in februari 2015. Wil u meer weten? Download hier het volledige dossier

 
 

Bekijk ook

  • Interactive Class: leren in de 21e eeuw

    Om het onderwijs te transformeren in een leeromgeving van de 21e eeuw, is er dan ook nood aan een totaaloplossing.

    lees meer
  • Wat als uw internet uitvalt?

    Wij geven vijf tips die ervoor zorgen dat het niet zover komt.

    lees meer
  • DEKRA

    “ Stabiliteit en redundantie zijn voor ons cruciaal, zonder internet zijn 50 van onze mensen werkloos. ”

    lees meer