Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

CRM-software: spek voor uw bek of niet?

 
 
 
 

Bij CRM draait alles, zoals de naam al laat vermoeden, rond het beheren van uw klantenrelaties. Zo levert CRM een schat aan informatie op: wie zijn uw klanten? Welke relatie hebt u ermee? Welk profiel hebben ze? Wat brengen ze op? Met die informatie kunt u beter op hun behoeften inspelen en een beter verkoopresultaat realiseren.

Beginnen met Excel? Prima!

Moet iedere zelfstandige of KMO dan zo snel mogelijk een volwaardig CRM-systeem aanschaffen? Het is zeker geen must! Zolang uw bedrijf maar een handvol klanten heeft, is het, met wat goede wil, perfect mogelijk om uw interacties manueel bij te houden, bijvoorbeeld in Excel. Ook voor een kleine zelfstandige of KMO is het niet ondenkbaar dat het gebruik van CRM-software meer last dan voordelen met zich zou meebrengen.

 

Wanneer u echter tientallen of honderden klanten hebt en meerdere verkopers in huis hebt, kan CRM-software ervoor zorgen dat u alle informatie mooi centraliseert in één database. Dat maakt het dan weer makkelijker om, over de verschillende medewerkers heen, commerciële en marketingtrajecten beter op te volgen.

Wat betaalt u voor CRM?

CRM-software is steeds vaker Cloud gebaseerd, en dat is vooral voor zelfstandigen en kleine ondernemingen interessant: er komt immers helemaal geen software-installatie meer bij kijken! Toch mag u het voorbereidings- en analysewerk bij CRM-toepassing niet onderschatten: al dan niet in samenwerking met een IT-partner zult u uw processen eerst goed in kaart moeten brengen.

Welke CRM-oplossing kiest u als kleine ondernemer?

Er bestaan wereldwijd honderden CRM-oplossingen. Aarzel zeker niet om uw vaste informaticapartner te contacteren indien hij u advies kan verlenen. Hierna beperken wij ons tot enkele bekende internationale CRM-oplossingen voor ondernemers en zelfstandigen.

 

Act! bestaat al meer dan 25 jaar en is in België populair bij kleine ondernemers. Het programma is bijzonder eenvoudig in gebruik en resulteert in meer winstgevende klantenrelaties en een betere controle over het verkooptraject.

 

Goldmine is meer een geavanceerd contactbeheer dan een CRM-systeem. De oplossing, al vele jaren op de markt, kent in België heel wat trouwe gebruikers: een eenvoudige installatie en een lokaal netwerk van partners zijn de voornaamste troeven.

 

Zoho is redelijk nieuw op de CRM-markt. De voornaamste troeven van de Cloud gebaseerde oplossing zijn de rijke functionaliteiten en de uitgebreide integratiemogelijkheden met andere toepassingen.

 

Wat Insightly uniek maakt, is dat de oplossing CRM en projectbeheer in één combineert. Bovendien kan Insightly bogen op een nauwe integratie met Google-producten zoals Google Apps, Gmail en Google Drive (al is er ook een integratie met Office 365 en Outlook 2013).

 

Nimble is een webgebaseerde oplossing die uitpakt met een sterke integratie met sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. De oplossing omschrijft zich graag als een 'Intelligent Relationship platform'.

Er bestaan daarnaast heel wat CRM-oplossingen die meer afgestemd zijn op de noden van grotere ondernemingen en KMO's: Salesforce.com, Microsoft Dynamics CRM, Efficy,... Deze oplossingen pakken uit met krachtige functionaliteiten en integratiemogelijkheden ... maar ook met een hoger budget!