Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Antiek van 300 jaar oud? Het herleeft plots op sociale media

Ook antiek verdient een online leven. Digitale durver en antiquair Aurore Morisse verlegt onder meer via videoverhalen op Instagram, Facebook en YouTube de grenzen van haar ouders en haar vak.

 
 

“Waarom steek je zoveel tijd in filmpjes maken”, vroeg haar moeder Aurore vorig jaar. “Stop er toch mee!” Vandaag merkt ze dat net deze video’s op sociale media nieuwe klanten naar Antiquités Walesa leiden.

Glas of kristal?

Aurore Morisse investeert fors in researchen, filmen en monteren. Sinds eind 2017 spendeert ze daar één dag per week aan. Telkens vertelt ze het verhaal van een voorwerp uit haar antiekzaak en post ze het op sociale media.

 

“Bezoekers in onze winkel stellen me steeds dezelfde vragen, bijvoorbeeld: ‘Wat is het verschil tussen glas en kristal?’. Wanneer ik hen uitleg dat glas waaraan minstens 10% lood is toegevoegd kristal mag heten, vinden ze dat heel boeiend. ‘Waarom deze verhalen niet delen met een groter publiek?’, dacht ik. Zo kan ik mensen informeren over de boeiende en waardevolle voorwerpen in mijn winkel. Want het is stuk voor stuk handwerk gemaakt door ervaren ambachtslui, met een savoir-faire die vandaag niet meer bestaat.”

Van online kijker tot klant

Week na week boeit Aurore meer kijkers. Een online filmpje scoort tussen 70 en 1.000 kijkers. “Ik vind het vooral tof dat het mensen aanzet om naar onze winkels te komen. Onlangs was er bijvoorbeeld een jong koppel dat een zetel wilde kopen. Ze hadden die gezien op Facebook en zijn in de auto gestapt.”

 

Opvallend is dat de antiekzaak tot 2017 helemaal geen digitaal leven had, zelfs geen eigen website. Nu katapulteert Aurore de zaak die door haar ouders in 1986 opgericht is in de nieuwe en digitale tijden.

 

“Wie geen Instagram, Facebook en YouTube doet, kan het vergeten”, weet ze. “Het zijn dé kanalen om onze producten en expertise online te tonen. Instagram is voor mij belangrijker dan Facebook. De hele wereld ziet me en klikt dankzij hashtags als #antique #cristal #decoration. We verzamelden intussen 900 volgers en 900 likes op Facebook. Stuk voor stuk echte mensen die klanten zijn of kunnen worden.”

 
 

Xavier Goebels
CEO PointCarré

Xavier Goebels: “Knap hoe Aurore haar eigen digitale stem laat klinken met eenvoudige middelen”

“Ik ontdek niet alleen de wereld van antiquairs die ik niet kende, maar ik ontmoet ook een vrouw die er in slaagt om een ouder familiaal bedrijf de digitale tijden in te loodsen”, zegt Xavier Goebels, CEO van kledingketen PointCarré. “Het is knap hoe Aurore met relatief eenvoudige middelen en een beetje software haar verhalen met de wereld deelt. Ze bewijst dat zelfs een heel klassiek beroep te digitaliseren is.”

 

“Opvallend is dat we niet de laatste technologie moeten hebben, continu data moeten verzamelen of een grote database moeten beheren om iets digitaals te doen slagen. Nee, belangrijker is het vinden van uw eigen stem. Daarin slaagt Aurore. Zij kiest haar unieke weg uit de vele mogelijke richtingen.”

 

“Hoe ze klanten aanspreekt die niet tot aan de winkel geraken of zelfs niet binnen zouden stappen, inspireert me. Haar digitale reflex kan ook andere retailers helpen om hun horizon te verbreden.”

 
 

Inspiratie

  • Opticien Dupont: "Mijn brillen passen in uw zetel? Geen probleem!"

    Optiek Dupont werkt met de tool Brilonline om klanten online brillen te laten passen. Ontdek wat het de zelfstandige opticien oplevert.

    lees meer
  • Frituur Ferro: "Onze klanten bestellen hun frietje voortaan van thuis uit"

    Online bestellen kan bij Frituur Ferro dankzij One2Three. Overweegt u ook om te starten met online bestellen?

    lees meer
  • Slager Henk: "150 gram préparé 's nachts afhalen? Gewoon doen!"

    Slagerij Henk bedacht een afhaalfrigo voor online vlees bestellingen. Dit digitale systeem verkoopt Henk via het bedrijf Meattime.

    lees meer