Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

De kosten delen of niet?

Het gsm-verkeer van je medewerkers: wat is fiscaal interessant?

Je smartphone is niet meer weg te denken uit je dagelijkse leven. Zowel privé als zakelijk staan we de hele dag door met elkaar in verbinding. En dat heeft gevolgen, want de lijn tussen persoonlijke en professionele activiteit vervaagt.

Veel organisaties bieden hun medewerkers daarom een mobiel toestel met abonnement aan, als onderdeel van hun verloningspakket. In ruil betalen hun medewerkers een belasting ‘voordelen alle aard’. Een andere optie is om een netto-onkostenvergoeding toe te voegen aan het loon. Maar waar trek je de lijn? In hoeverre ga je mee in een uitgebreid loonpakket? Misschien heb je eerder nood aan een oplossing waarbij je de factuur opsplitst?

Hieronder leggen we je alle opties in detail uit. Zo kan je gemakkelijker beslissen welke oplossing - of combinatie van oplossingen - het beste is voor jou en je medewerkers.

Optie 1: je betaalt zowel het toestel als het abonnement van je medewerkers

Impact op je organisatie?

Je betaalt zelf zowel de aanschaf van het toestel als de kost van het abonnement. Je kan deze allebei volledig als kost inbrengen. Bovendien krijg je bij sommige aanbieders van mobiele abonnementen mooie kortingen op gsm-toestellen als je bij hen klant bent.

Tip: laat opnemen in je arbeidscontract dat het gsm-verkeer ‘normale proporties ’ moet hebben. Daarmee voorkom je kostelijke scenario’s, zoals urenlange privételefoontjes naar een ander continent.

Impact op je medewerkers?

Je medewerkers betalen een belasting ‘voordelen alle aard’ op hun toestel én op het abonnement. De bedragen daarvan zijn wettelijk bepaald:

  Bedrag voordeel alle aard per jaar Gemiddelde kost per jaar als medewerker zelf betaalt
smartphone € 36 € 202
Abonnement € 48 € 120 tot € 600

Helemaal gratis is een telefoon en abonnement via het werk dus niet. Maar als je bedenkt dat de gemiddelde smartphone 404 euro kost en ongeveer 2 jaar meegaat, en dat een mobiel abonnement tussen de 10 en 50 euro per maand kost, is de rekening snel gemaakt.

Optie 2: je betaalt enkel het abonnement van je medewerkers

Impact op je organisatie?

Je betaalt zelf het volledige abonnement van je medewerkers. Je kan dit volledig als kost inbrengen.

Tip: laat opnemen in je arbeidscontract dat het gsm-verkeer ‘normale proporties’ moet hebben. Daarmee voorkom je kostelijke scenario’s, zoals urenlange privételefoontjes naar een ander continent.

Impact op je medewerkers?

Je medewerkers betalen ‘voordelen alle aard’ op het abonnement.

  Bedrag voordeel alle aard per jaar Gemiddelde kost per jaar als medewerker zelf betaalt
Abonnement € 48 € 120 tot € 600

Helemaal gratis is een abonnement via het werk dus niet. Maar als je bedenkt hoeveel een abonnement per jaar voor particulieren zou kosten, valt de eindrekening alsnog mee.

Optie 3: je deelt de rekening (‘split-bill’)

Hierbij leg je een vast percentage, een vast bedrag, of de kosten binnen een specifieke categorie op voorhand vast. Denk daarbij aan de categorieën videochat, spraakoproepen of dataverbruik . Een combinatie van percentages of bedragen binnen categorieën kan ook.

Je kan je plan meestal eenvoudig beheren en aanpassen via een portaal, zoals bij Telenet Business. In enkele klikken beheer je vlot alle mobiele nummers, notificaties, je facturatie … Bovendien ken je op elk moment het verbruik en stel je zelf je limieten in. Zo vermijd je verrassingen op je factuur.

Impact op je organisatie?

Je betaalt zelf alleen voor het gedeelte ‘professioneel gebruik’, wat een mooie kostenbesparing kan opleveren. Ook dit kan je volledig als kost inbrengen.

Belangrijk: het abonnement moet op naam van je medewerker staan. Jij vergoedt hem of haar voor het gedeelte ‘professioneel gebruik’.

Impact op je medewerkers?

Je medewerkers betalen geen belastingen ‘voordelen alle aard’ op hun abonnement, maar betalen wel hun eigen verbruik.

Optie 4: je betaalt een vaste onkostenvergoeding

Een meer algemene oplossing is om je medewerkers een vaste vergoeding te geven voor hun telefoonkosten. Dat kan via een forfaitaire onkostenvergoeding, waarbij je een vast bedrag kiest of een percentage van het loon uitkeert (bv. 10%).

Impact op je organisatie?

Je bent vrijgesteld van RSZ en belastingen voor deze onkostenvergoedingen. Er gelden wel een aantal voorwaarden. Zo moet je nauwkeurig beschrijven om welke kosten het gaat en de arbeidsovereenkomst aanpassen. Verder moet de forfaitaire vergoeding op de loonfiche komen. Je sociaal secretariaat kan je verder informeren hierover.

Impact op je medewerkers?

Je medewerkers betalen geen belastingen op de vergoeding. Het is dus een netto-toevoeging aan hun loon.

De kans bestaat dat bij elk jobprofiel een andere oplossing past. Dit kan afhangen van senioriteit, maar ook van jobinhoud. Zo kan je het loonpakket van een operationeel directeur moeilijk vergelijken met dat van een junior Customer Care medewerker.

Daarnaast hebben medewerkers van HR of Sales allicht een intenser telefoonverkeer dan mensen die louter achter de schermen werken.

Welke optie je voor wie kiest, hangt dus af van verschillende factoren. Belangrijk hierbij is dat alle betrokken partijen goed geïnformeerd zijn over de gekozen oplossing.

Op zoek naar een mobiel plan dat werkt voor jou? Ontdek Business Mobile van Telenet Business.

 
 

Inspiratie

  • Met Teams buiten je organisatie bellen? Kinderspel

    Wil je bellen naar een externe gsm of vaste lijn via Teams? Voortaan kan dat gemakkelijk. Je gesprekspartner hoeft de app zelfs niet te installeren.

    lees meer
  • Vakantieplannen? Zo voorkom je roaming-stress bij jezelf en je medewerkers

    Hoe zat het nu weer met roamingkosten in Europa? Wat na de Brexit? En wat zijn de addertjes onder het gras? Ontdek 3 eenvoudige tips om roaming-stress te vermijden.

    lees meer
  • Telenet/BASE heeft ultrasnel mobiel netwerk

    Het mobiele netwerk van Telenet/BASE is ultrasnel, zegt de onafhankelijke studie van de telecomregulator BIPT.

    lees meer