Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Hoe Klinger anders werkt… Digitaler en toch even menselijk

"Ons recept in deze tijden? Afspraken maken, helder communiceren en vertrouwen geven"

Het zal je maar overkomen: amper 3 maanden stond Manuel Sannen aan het hoofd van Klinger Belgium toen de coronacrisis toesloeg. “Ik had net alle collega’s leren kennen. Door elkaar vertrouwen te geven, hebben we het gered.” Dat vertrouwen bleek cruciaal in het ‘anders werken’.

 

 

 

 

Klinger is een specialist in afdichtingen, fluid control, stoom- en filtratie oplossingen bij industriële klanten voor allerlei toepassingen in de processwereld.

 

De COVID-19-crisis was een donderslag bij heldere hemel voor het bedrijf, vertelt de nieuwe general manager, Manuel Sannen. “Ik was volop het bedrijf aan het ontdekken en had net met iedereen kennisgemaakt toen de lockdown werd afgekondigd. Plots moest ik bijna iedereen naar huis sturen. En dat in een bedrijf waar thuiswerk niet bestond.”

De afwisseling tussen thuis en op kantoor werken is een gouden recept gebleken

Manuel Sannen- General Manager Klinger

 
 

Vertrouwen en verantwoordelijkheid geven

De overstap verliep opvallend vlot. Zowel de mensen als de organisatie maakten heel flexibel de switch. De verklaring is hiervoor volgens Manuel te vinden in drie zaken die cruciaal zijn in het samenwerken op afstand: afspraken maken, helder communiceren en vertrouwen geven.

 

“Het is belangrijk om afspraken te maken rond werkmethodes. Zo spraken we bijvoorbeeld af om dagelijks kort te overleggen over wat er gedaan moest worden”, zegt Manuel. “Verwachtingen moet je communiceren, waarbij je de nadruk legt op de verantwoordelijkheid die iedereen draagt.”

 

“Vervolgens geloof ik dat je elkaar kunt loslaten en erop vertrouwen dat mensen hun verantwoordelijkheden opnemen. En inderdaad: dat verliep en verloopt vandaag opvallend goed. Ik merk bovendien dat onze mensen gelukkig zijn dat ze vandaag anders kunnen en mogen werken.”

 

Om vlot afspraken te kunnen maken, zorgde Manuel ervoor dat hij samen met een deel van het team bereikbaar en zichtbaar was. “E-mail en telefoon zijn prima communicatiemiddelen, maar menselijke interactie blijft onmisbaar. Sinds de lockdown heb ik zelf geen enkele dag thuisgewerkt, zodat ik ter plaatse aanspreekbaar was en de continuïteit kon verzekeren.”

Meer ruimte in nieuw pand

Net voor de COVID-19-crisis had Klinger beslist om naar een nieuw pand te verhuizen. Het zocht en vond meer ruimte in Vilvoorde, in een groene omgeving met een vlotte bereikbaarheid. De nieuwe
bedrijfsruimte kwam net op tijd.

 

“Klinger is een technisch bedrijf, met kantoren, een werkplaats en magazijn”, zegt Manuel. “Dat kan niet alleen van thuis uit gerund worden. Onze teams willen en moeten ter plaatse kunnen  samenwerken. Als een magazijnier bijvoorbeeld een vraag heeft, roept die er even een collega bij. Zo lossen ze het snel samen op.”

 

De nieuwe, grotere ruimte is dan ook een zegen voor het bedrijf. Zelfs met de geldende afstandsregels kunnen het magazijn en de werkplaats op volle bezetting draaien.

 

Balans in het ‘anders werken’

Zes maanden na de start van de coronacrisis heeft Klinger een balans gevonden in het ‘anders werken’. De bijna 50 medewerkers komen graag naar het nieuwe kantoor. Wie zijn job thuis kan uitoefenen, werkt twee dagen per week thuis. De collega’s van de werkplaats en het magazijn komen elke dag naar Vilvoorde.

 

“De combinatie van fysiek en op afstand samenwerken, vormt een gouden recept voor Klinger”, stelt Manuel. “Onze mensen zijn blij dat ze thuis mogen werken, maar komen ook graag naar kantoor. Klinger is dan wel een multinational, maar de Oostenrijkse familie die aan het hoofd van het bedrijf staat, hecht veel waarde aan welzijn en het familiegevoel. De CEO vraagt regelmatig hoe het met ons team gaat. Mensen worden hier niet als een cijfer bekeken: we besteden aandacht aan hun gezondheid en welzijn. Dat heb ik in andere multinationals nog niet vaak gezien.”

“Digitaal werken combineren én verzoenen we graag met menselijk contact.”

Manuel Sannen- Klinger

 
 

Digitaal én menselijk samenwerken

Bij de start van de coronacrisis werkten de verkopers van Klinger volledig op afstand: via e-mail, telefoon en online vergadertools. Maar zodra het mogelijk was, bezochten ze weer klanten. Zo combineerden ze het digitale samenwerken met hun gekende, menselijke aanpak.

 

“Niet alleen komen onze verkopers graag onder de mensen, onze producten zijn niet eenvoudig om op afstand te verkopen”, zegt Manuel. “Onze medewerkers gaan meestal ter plaatse in een productieomgeving bekijken wat beter kan en voor welke problemen wij een oplossing hebben. Dat lukt niet goed van achter een scherm.”

 

“Ons doel is veiligheid brengen in de processwereld. Dat doen we altijd en overal, ook in coronatijden. Onze klanten hebben nauwelijks hinder ondervonden van de lockdown. Zelfs tijdens onze verhuis was Klinger bereikbaar voor onze klanten. Dat hebben we trouwens ook een stukje aan Telenet Business te danken. Op drie dagen tijd brachten zij onze internetconnectie in orde.”

 

Anders werken. Nu en in de toekomst. Telenet Business helpt u graag op weg. Ontdek het hier.

 
 

logo de verderkijkers

 

Over Klinger

Klinger Belgium is de Belgische tak van de Oostenrijkse multinational Klinger. Het bedrijf is gespecialiseerd in hoogtechnologisch afdichtingen, fluid control, filtratie en stoom oplossingen voor vloeistoffen en gassen. Deze installeren ze bij duizenden Belgische bedrijven, waaronder alle bekende namen uit de chemie, farma-, textiel- en voedingssector. Het bedrijf creëert oplossingen op maat met technische toegevoegde waarde. De medewerkers combineren complexe uitdagingen met een flexibele service waarin ze met de klant meedenken.

 

www.klinger.be

de verderkijkers logo