Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Online succes van Het Haakbeest van naaldje tot draadje uitgelegd

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak

Wie denkt dat haken oubollig is, heeft duidelijk nooit van Het Haakbeest gehoord. Deze haakwinkel vormt een inspiratiebron voor iedere ondernemer die de digitale toer op wil gaan. Want Het Haakbeest vertaalde zijn klassieke winkelconcept naar een sprankelende online aanwezigheid met meer dan 20.000 enthousiaste volgers.

Het Haakbeest in Haacht is gespecialiseerd in knuffeldieren haken. Je kan er terecht voor allerlei haakpatronen, haakcursussen en benodigdheden: van garen, haakboeken en haakpennen tot oogjes & neuzen. Uitbaatster Elke Wellens, dierenarts van opleiding, is een vrouw met een missie: “In 2024 stelt Het Haakbeest een gehaakte dierentuin op in de Nekkerhal in Mechelen.” Aan ambitie dus geen gebrek! Dat Het Haakbeest zich niet zomaar liet doen door een virus, kan dan ook geen verrassing heten.

Virtueel winkelbezoek

Terwijl klanten vroeger live langskwamen om garen te kiezen en advies te vragen, springen ze nu via WhatsApp virtueel binnen. Wie het nummer op de website belt, wordt in de winkel rondgeleid door Elke. “Online wol kiezen is moeilijk, want de kleuren op je scherm beïnvloeden het resultaat. Bovendien kan je op die manier niet goed kleurencombi’s beoordelen. Wanneer ik videobel met klanten, toon ik hen onze collectie en leg ik verschillende kleuren voor hen bij elkaar onder onze dakkoepel: zo zien ze de kleuren bij daglicht. Klanten vinden het fijn om overleg te kunnen plegen en persoonlijk advies te krijgen.” Het Haakbeest begon in maart met het videobellen, naar aanleiding van de lockdown. Maar ook nu de fysieke winkel opnieuw geopend is, blijft het virtuele winkelbezoek een populaire optie: “Dat gaat er nooit meer uit!” voorspelt Elke. “Klanten die vroeger 4 keer per jaar van aan de kust tot in de winkel kwamen om materiaal in te slaan, bestellen nu veel vaker. De groei van onze winkel wordt door deze manier van werken alleen maar bevorderd.”

#IedereenAanDeHaak

WhatsApp is niet het enige digitale kanaal waarvan Het Haakbeest gebruik maakt. Op Instagram post Elke Stories over verschillende kleurencombinaties, producten en patronen. Ook gunt ze volgers een blik achter de schermen. “Mijn man en ik werken samen in de zaak en hebben 3 kinderen. Die dynamiek toon ik graag in mijn InstaStories, want ook dat hoort bij Het Haakbeest. Het hoeft niet alleen maar over haken te gaan.” Facebook wordt op dezelfde manier ingezet, met als verschil dat ook de blog-artikels van Het Haakbeest hier gedeeld worden. “Onze sociale kanalen moeten geen reclame-affiche worden”, legt Elke uit. “We bieden er vooral inspiratie en informatie, gaande van grote tot kleine tips over haken.”

Op Pinterest plaatst Elke de haakpatronen van Het Haakbeest: “Wanneer iemand op Pinterest ‘panda haken’ intikt, wil ik dat die persoon ons patroon ontdekt. Als onderneming is het belangrijk om vindbaar en zichtbaar te zijn, liefst op élk mogelijk kanaal.” En daarin slaagt deze haakwinkel met glans, want Het Haakbeest bereikt in totaal meer dan 20.000 enthousiaste volgers.

Daarnaast zijn er nog de nieuwsbrieven die Elke per e-mail uitstuurt, de maandelijkse live webinars waarin ze technieken demonstreert, de wekelijkse haakateliers die via Zoom plaatsvinden, het eigen online platform ‘HaakAcademie’ met een online community en forums … “Door de combinatie van al die kanalen zijn onze klanten trouwer aan de winkel. Ze zijn benieuwd hoe ons verhaal verder loopt, hoe het eindresultaat van een nieuwe creatie eruitziet, enzovoort. Een deel van onze klanten is al helemaal digitaal mee. Zij raadplegen de Haakacademie online als ze tips of patronen zoeken. Er is natuurlijk een generatie die nog steeds de papieren versie verkiest, maar zelfs zij evolueren stilaan mee.”

“Als ik enkele dagen niks op Instagram post, vragen klanten me via WhatsApp of alles oké is”, lacht Elke. “Die digitale mogelijkheden bieden veel verbondenheid. Dat is fijn, want wij doen méér dan alleen bolletjes wol verkopen. Aan dat persoonlijke contact hecht ik veel waarde, ook in tijden dat we elkaar weinig zien. Veel van onze klanten behoren tot de risicogroep, dus zij komen amper buiten en verschillenden wonen alleen. Voor hen speelt Het Haakbeest graag een steunende rol. En er zijn zoveel mogelijkheden! Daar maken we dankbaar gebruik van.”

Sterk netwerk

Van sociaal netwerk naar logistiek netwerk: een krachtige en stabiele internetverbinding is noodzakelijk voor Het Haakbeest. “Vroeger viel onze internetverbinding regelmatig uit. Dat was heel vervelend als er net een webinar of virtueel winkelbezoek bezig was. Daarom ben ik overgestapt van provider: ik heb nu KLIK 20 van Telenet Business en sindsdien loopt alles gesmeerd. Ik vind het een grote troef dat ik altijd iemand kan bellen als ik hulp nodig zou hebben. Dat is een geruststellend idee. Diezelfde beschikbaarheid bied ik tenslotte ook aan mijn klanten.”

Elkes tip voor andere ondernemers

“GA DIGITAAL! Laat je stem horen en zorg dat je zichtbaar bent. Is dat live niet mogelijk, toon jezelf dan online. Dat geldt voor elke branche. Mijn eerste filmpjes heb ik bibberend opgenomen: ik twijfelde of het goed genoeg was en was onzeker over de kwaliteit. Maar dat wende heel snel. In het begin nam het wat tijd in beslag, maar inmiddels is het een gewoonte en gaat dat supervlot: ik zie doorheen mijn dag verhalen die ik snel film of fotografeer en die post ik op een rustig moment. Ik raad elke ondernemer aan om het gewoon te doén.”

 
 

Uitdagingen

  • Meer online bestellingen
  • Netwerkstoringen
  • Geen formule afgestemd op de zaak

Oplossingen

  • KLIK-abonnement
  • Krachtig internet

Voordelen

  • Stabiel internet dat meegroeit met de zaak
  • Altijd bereikbaar voor klanten
  • Direct persoonlijke hulp bij problemen
 
 

Welke digitale kanalen gebruikt Het Haakbeest?

  • WhatsApp: winkelbezoek via videobellen.
  • Instagram: stories met kleurcombinaties, patronen en sfeerbeelden.
  • Facebook: idem Instagram met aanvulling van de eigen blog-artikels.
  • Pinterest: patronen en technieken delen.
  • Nieuwsbrief: tips, nieuwe patronen en aankondiging webinars.
  • Webinar: 1x per maand om technieken te demonstreren.
  • Online platform ‘HaakAcademie’ voor leden: tips, moodboards, online community. 
  • Webshop: patronen, garen en andere haakbenodigdheden.
  • Zoom: 1x per week een live haakatelier.
  • Website: het verhaal van Het Haakbeest
 
 

Benieuwd wat Telenet Business voor jouw bedrijf kan betekenen? Ontdek het hier.