Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Dubbelinterview Martine Tempels en Steven Van Belleghem

"Velen hebben tijdens de pandemie een gigantische sprong gemaakt"

‘De grootste digitale training ooit’, zo omschrijft auteur en digitaal expert Steven Van Belleghem de coronacrisis. ‘Ik verwacht dat we over tien jaar op deze periode zullen terugkijken als the golden age of digital.’ Martine Tempels, executive vicepresident bij Telenet Business, is het daar grotendeels mee eens en benadrukt dat de digitale technologie meer dan ooit voor iedereen toegankelijk is.

Corona was een gamechanger. Tegelijk zijn heel wat kleinere winkels en kmo’s wellicht veel minder te spreken over de grote doorbraak van de onlinehandel?

Martine Tempels: ‘Mensen hebben zich de voorbije maanden bijzonder flexibel getoond, en iedereen is er intussen van overtuigd dat online werken echt werkt. Wat we daarentegen stevig onderschat hebben, is de impact van al dat afstandswerken op het welzijn. Het is nog maar eens bewezen dat de mens een sociaal dier is. We moeten de volgende maanden zwaarder inzetten op sociale contacten, vooral in een digitale werksetting.’

 

Steven Van Belleghem: ‘Als we het over de puur economische impact op onze bedrijven hebben, denk ik dat het vooral een genuanceerd verhaal is. Ieder bedrijf heeft wel ingezien dat het nog amper kan overleven zonder een onlinepoot, tenzij je in een kleine en specifieke niche actief bent. De overgrote meerderheid van onze ondernemers beseft dat er een grote onzichtbare wereld bestaat waarop ze volop moet inzetten, naast de zichtbare wereld rondom hen.

 

Tegelijk blijft het, zeker voor de kleinere bedrijven, een inspirerend verhaal. Zij moeten en kunnen zich absoluut onderscheiden van de online-giganten. Bijvoorbeeld via een zeer laagdrempelige en menselijke benadering van hun klanten, of via een sterk lokaal gefocuste strategie. De modernste technologie kan hen helpen dit zo efficiënt en gepersonaliseerd mogelijk te doen. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de pandemie ertoe bijgedragen heeft dat veel meer mensen de voordelen van digitale technologie echt begrijpen. Daardoor zullen ze bijdragen tot de bredere verspreiding ervan.’

Heeft die lokale handelaar of kleine kmo voldoende expertise in huis om de mogelijke meerwaarde van een fijnmazige onlinestrategie voluit uit te spelen?

Steven Van Belleghem: (haalt zijn iPhone boven) ‘Ik denk dat we niet moeten onderschatten wat je met dit speeltje allemaal kunt doen. Stel je even voor dat je een kleine, lokale kledingzaak uitbaat. Als goede ondernemer weet je wie je veertig beste klanten zijn, mensen die komen aankloppen telkens er een nieuwe collectie in je winkel ligt. Dan is het toch fantastisch om die bijvoorbeeld een gepersonaliseerd WhatsApp-berichtje te sturen met enkele foto’s van nieuwe stukken? Of je kan een soort Zoom-presentatie van die collectie organiseren voor enkele groepen klanten.

 

Te weinig kleine ondernemers beseffen dat je met kleine en behoorlijk laagdrempelige onlinetools een grote impact kan hebben. Het valt me telkens opnieuw op dat die groep vooral beter moet leren digitaal te communiceren. Toegankelijke kanalen, genre Facebook, Instagram of WhatsApp, zijn tegenwoordig echt voor iedereen relevant.’

Leggen we de digitale lat soms te hoog? Onderschatten we wat we zelf allemaal kunnen, zonder daarvoor pakweg een website met veel toeters en bellen te moeten opzetten?

Martine Tempels: ‘Misschien wel, en ik denk dat de gigantische sprong die velen gemaakt hebben tijdens deze pandemie dat aantoont. Kijk hoe snel de handelaar en de consument massaal zijn overgestapt op contactloos betalen. Of wat gezegd van de QR-codes, die nu in haast elk restaurant de oude, klassieke menukaart vervangen?

 

Velen hebben de voorbije maanden aangetoond dat het heus allemaal niet zo moeilijk is, alleen moet je de stap wel durven te zetten. Te veel ondernemers komen nog aandraven met het excuus dat ze te weinig tijd hebben om zich hierin te verdiepen. Onzin uiteraard, enkele uren coaching volstaan doorgaans om de basisbeginselen onder de knie te krijgen. Eigenlijk is dit de essentie van ondernemen: telkens opnieuw op zoek gaan naar nieuwe oplossingen.’

Lees het volledige interview in De Tijd

Te weinig kleine ondernemers beseffen dat je met kleine en behoorlijk laagdrempelige onlinetools een grote impact kan hebben.

Steven Van Belleghem, digitaal expert

 
 
 
 

Inspiratie

  • "Data zijn essentieel in digitale transformatie"

    Volgens Dewi Van de Vyver, CEO van het Antwerpse digitale-innovatiebedrijf Flow Pilots, zijn goede data noodzakelijk om succesvolle digitale diensten te kunnen ontwikkelen.

    lees meer
  • "Crisisaanpak in de medische sector kan inspirerend werken voor andere sectoren"

    Marc Noppen, de CEO van het UZ Brussel, deelt zijn inzichten over de geneeskunde van de toekomst. Die is volgens hem digitaal.

    lees meer
  • "We moeten naar een datagedreven samenleving, op een positieve manier"

    Jonathan Berte, CEO van Robovision, ziet heel wat groeipotentieel voor bedrijven, dankzij AI.

    lees meer