Kantoren worden sociale ontmoetingsplekken voor thuiswerkers
Nu bedrijven weer openen, is niets zoals het vroeger was. “Thuiswerken blijft vaak de norm. Waardoor bedrijven hun kantoren anders willen inrichten, meer als ontmoetingsruimten.” Of hoe facility managers zich voorbereiden op het ‘Nieuwe Samenwerken’.
De pandemie verplichtte organisaties om versneld digitaal samen te werken. Maar ook nu iedereen zich weer naar de werkvloer begeeft, wordt duidelijk dat dit volgens een nieuwe balans tussen thuis- en kantoorwerk gebeurt.
Voor de Vlaamse ambtenaren wordt thuiswerken de norm. Ook andere organisaties evolueren in deze richting. “Hierdoor stellen bedrijven hun vastgoed in vraag”, zegt Guy Claes, marketing director bij Facilicom. “Omdat hun kantoorruimte leeg staat, beseffen ze dat ze deze een andere invulling zullen moeten geven. Ze willen sociale ontmoetingsplekken gaan creëren voor mensen die meer thuiswerken dan voorheen én elkaar regelmatig ontmoeten voor overleg.”
“Kantoren zullen mensen op een andere manier bij elkaar krijgen dan voor de crisis. Catering gaat hier een prominente rol in krijgen, met ruimere openingsuren van het bedrijfsrestaurant, een ander aanbod doorheen de dag in een aangename omgeving.”
“Bedrijven willen sociale ontmoetingsplekken creëren voor hun thuiswerkers.
Guy Claes- marketing director bij Facilicom
Facility managers zitten bij deze evolutie mee aan het stuur. “Vroeger spraken we enkel met de facility managers over het onderhoud van gebouwen, de inrichting, IT en andere bedrijfsdiensten”, vergelijkt Guy als dienstenleverancier in facility management. “Vandaag zijn we een partner bij het herinrichten van organisaties.”
Klanten vragen Facilicom nu: “Hoe kan je ons helpen in het aantrekken en behouden van talent?” Dit sluit ook aan bij de internationale trend. “We zien in Nederland en het Verenigd Koninkrijk dat er mensen van HR mee aan tafel schuiven, dat zelfs de CEO en CFO meepraten en beslissen over de impactvolle facetten van facility management. Onder meer omdat het gebouw, de diensten en de resources die medewerkers krijgen een bepalende rol spelen in werkgeluk, rendement en loyaliteit.”
In dit zoeken naar oplossingen op maat, gelooft Guy in expertise en... “Transparantie vind ik belangrijk in elke samenwerking. Daarom vragen we door tot we echt weten wat klanten willen. Dit is vaak niet wat ze in een lastenboek neerschreven. Door dialoog evolueren we naar een betere samenwerking en oplossing. We voeren het gesprek op een ander niveau dan de vroegere prijsdiscussies over het onderhoud van een gebouw.”
“Transparantie is belangrijk in elke samenwerking. Ik merk dat we door een open dialoog evolueren we naar een betere samenwerking en oplossing.
Guy Claes- marketing director bij Facilicom
In dit nieuwe samenwerken ondersteunt Facilicom de facility manager ten volle. “Vroeger was facility een noodzakelijk kwaad”, weet Guy. “Een gebouw moet nu eenmaal onderhouden worden. Dat wijzigt nu helemaal door de grootste uitdagingen van organisaties: de war on talent én de pandemie.”
Net zo wijzigt de manier van samenwerken tussen Facilicom en zijn klanten. “Wij gaan vanuit een adviesrol de behoeften in kaart brengen, bijvoorbeeld rond activity based working. Hoe wil de organisatie gaan werken? Meer van thuis uit of via satellietkantoren? Andere werktijden? Meer bij elkaar komen voor brainstormings en open meetings? Vervolgens dokteren we in overleg oplossingen uit en faciliteren we bij de herinrichting en de change management die erbij komt kijken.
Daarbij zijn er zoveel mogelijkheden. Je moet bijvoorbeeld je kantoor digitaal ontsluiten om te kunnen evolueren naar minder werkplekken. Dan kan een medewerker een werkplek reserveren op zijn of haar smartphone, zijn of haar lunch reserveren, een parkeerplaats…”
Schaalbaarheid is hierin essentieel. Hoe meer flexibel organisaties worden, hoe noodzakelijker flexibele oplossingen en partners zijn. “Elk bedrijf moet op elk moment kunnen zoeken naar een goede mix in wat bij hen past, bij hun medewerkers, activiteiten en grootte”, zegt Guy. “Wanneer een bedrijf groeit, verandert of inkrimpt, kijken we mee naar oplossingen. Als goede partner bewegen we mee.”
Over Facilicom
Facilicom is een grote leverancier van facilitaire diensten. Het zorgt voor catering, onthaal, beveiliging, inrichting, postbedeling, onderhoud, IT enzomeer van bedrijven. Het van oorsprong Nederlandse familiale bedrijf stelt 32.000 medewerkers tewerk, waarvan 5000 in België. Volledig op maat van de klant combineert het diensten met derde partijen en de in-house afdelingen die instaan voor facility. Dit doet het voor onder meer Telenet, Antwerpse scholengroep, Port of Antwerp, Siemens en veel bank- en verzekeraars. Binnen vijf jaar mikt het op een top-3 plaats in al zijn activiteiten, met een verdubbeling van de huidige Belgische omzet van 220 miljoen euro. De totale groep draait 1,3 miljard euro.