Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

En Stoemelings: wanneer het internet ambachtelijk bier thuis serveert

"Geconfronteerd met de lockdown kon onze ambachtelijke brouwerij En Stoemelings dankzij een webshop en een goede internetverbinding haar activiteiten voortzetten. De online gekochte bieren worden per fiets bij onze klanten thuisbezorgd. Een beetje geluk en smaak in deze moeilijke tijden!"

En Stoemelings is een 100% Brusselse ambachtelijke brouwerij, opgericht door twee vrienden in 2014. Midden maart 2020 leidde de COVID-19 epidemie tot de sluiting van de horeca, het belangrijkste distributiekanaal van de brouwerij. Op enkele dagen tijd lanceren de twee partners een webshop en brengen ze hun bieren online op de markt dankzij een betrouwbare internetverbinding van Telenet Business. De kostbare flessen worden per fiets bij de liefhebbers thuis afgeleverd, en voor elke aangekochte doos wordt een gift van €5 aan het UMC Sint-Pieter geschonken. Het kent onmiddellijk succes!

 

De geschiedenis van de ambachtelijke brouwerij En Stoemelings begint in 2014. Denys Van Elewyck en Samuel Languy uit Brussel zijn van kinds af aan bevriend. Ze houden van hun stad, met haar cafés, haar bieren...

 

Brussel, de hoofdstad van het bier, had slechts twee ambachtelijke brouwerijen. De twee vrienden (werkloos, creatief en ondernemend) besluiten hun eigen bier te maken. Ze beginnen in een gezamenlijke keuken, waar ze 30 hectoliter per jaar brouwen in potten, 'en stoemelings' (in het geheim).

 

Denys en Samuel verhuisden vervolgens naar een ruimte van 70 m² in de Marollen, waar ze hun bier produceren en verkopen aan de toonbank. Eind 2017 verhuist En Stoemelings naar Laken, binnen de bakermat van de duurzame economie Greenbizz, waar de brouwerij zich verder wil ontwikkelen.

Dorstlessende, karaktervolle en lichte bieren

Vandaag produceert de brouwerij een gamma van zes bieren, waarvan 90% in de horeca wordt verkocht. Alle recepten worden door Denys gemaakt en lokaal geproduceerd, met een snelheid van 300 hectoliter per jaar.

 

Het En Stoemelings credo? Het bedenken en brouwen van 'dorstige bieren'. Met andere woorden, authentiek bier dat makkelijk drinkt en met een karakteristieke smaak, maar toch licht en verfrissend. De Curieuse Neus is bijvoorbeeld een tripel van 7% die moutigheid met lichtheid combineert en 1/3 van de verkoop vertegenwoordigt.

Online verkoop, een oplossing voor COVID-19

Op 13 maart 2020 wordt de Horeca gedwongen de deuren te sluiten vanwege het coronavirus. En Stoemelings moet de moeilijke maar noodzakelijke beslissing nemen om haar activiteiten stil te leggen, en het personeel wordt op tijdelijke werkloosheid geplaatst.

 

Toen de lockdown werd verlengd in april, besloten de partners om bij de klanten thuis bier te leveren. Op een paar dagen tijd creëert Samuel een webshop die de En Stoemelingsbieren, maar ook die van twee andere Brusselse brouwerijen, Brussels Beer Project en Brasserie de la Senne, online zal verkopen. Een project dat mogelijk werd gemaakt dankzij de feilloze internetverbinding van Telenet Business. Trouw aan haar duurzaam en sociaal engagement, heeft En Stoemelings ook besloten om het UMC Sint-Pieter €5 te schenken voor elke verkochte doos van 24 flessen.

 

"De ontwikkeling van de online verkoop, met een efficiënte en snelle webshop, heeft ons in staat gesteld om onze brouwerij te behouden. Klanten volgden ons, blij dat ze thuis konden genieten van een ambachtelijk biertje! We zijn trots op het resultaat!"

 
 

Meer dan 7.000 fans op Facebook, een echte aanwinst

En Stoemelings verspreidt actief de boodschap op sociale netwerken zoals Facebook. Mond-tot-mondreclame neemt het over en het succes van de webshop gaat snel. Begin juni draait de brouwerij op 110% en gaat het personeel opnieuw aan de slag. Voor thuisleveringen werkt En Stoemelings samen met de vzw Dioxyde de Gambettes, die op de fiets bij bierliefhebbers in alle hoeken van de hoofdstad levert. Op voorwaarde dat de veiligheidsvoorschriften worden nageleefd, kunnen klanten ook hun bestellingen in de brouwerij zelf in ontvangst nemen en van de gelegenheid gebruik maken om de faciliteiten te ontdekken.

 
 

Het internet ten dienste van een lokaal bedrijf

Het runnen van een webshop vereist een snelle en efficiënte internetverbinding. "We moeten de verzoeken van klanten in real time behandelen, opvolgen, leveren, enz. De webshop is ontwikkeld op een onafhankelijk platform. Het stelt klanten in staat om producten te bekijken en snel te bestellen, met levering aan huis binnen 3 dagen. Vandaag is de horeca opnieuw ons belangrijkste distributiekanaal. Maar online verkopen is een troef, een andere manier om bierliefhebbers te bereiken."

 

Wilt u de meerwaarde ontdekken die Telenet Business voor uw bedrijf in Brussel kan betekenen?Klik hier.

 
 

Inspiratie

  • GRUUN: een stukje natuur bij je thuis dakzij een webshop

    GRUUN is een plek gewijd aan interieurplanten én goede koffie, bezield door Lore Tiebout. In de lente van 2020, wanneer COVID-19 uitbreekt, vindt Lore de zaak en zichzelf opnieuw uit. In één weekend zet ze een webshop op en levert ze zelf de planten aan huis, tot grote vreugde van haar klanten.

    lees meer
  • Time Stretch tovert met beeld en geluid

    Het Brusselse Time Stretch lanceerde als eerste audiovisueel bedrijf een tv-kanaal voor internet.

    lees meer
  • RWDM: sport, jongeren boosten en verbondenheid

    RWDM is meer dan voetbal. De ploeg heeft ook een sociale missie in Molenbeek. Het project Crampons-Crayons huist in de Telenet-ruimte van het stadion. Jongeren volgen er bijles en surfen er gratis op het internet.

    lees meer