Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Minder verplaatsingen, groter groepsgevoel en efficiënter samenwerken

Sack Zelfbouw groeit dankzij digitaal samenwerken

Videoconferencing, eigen apps, een virtuele showroom… Sack Zelfbouw kiest al jaren om digitaal samen te werken met zijn stakeholders. Sinds de pandemie het land platlegde, gelooft de kmo nog sterker in hun digitale werkplek.

Sack Zelfbouw heeft niet gewacht op het virus om digitale technologieën in te zetten om beter samen te werken. Sinds 2014 werkt het bedrijf gespecialiseerd in het verkopen van zelfbouwpakketten met service al met een aantal apps die communicatie, offertes, informatie en opvolging bundelen. Al 3 jaar houdt het management wekelijks videovergaderingen om verplaatsingen uit te sparen en een sterke band te creëren tussen de mensen van verschillende vestigingen.

 

Deze technologische innovaties legde het bedrijf geen windeieren. In 1999 begonnen oprichters Mike Sack en Ann De Groote in hun slaapkamer. Vandaag zijn ze een grote speler in de doe-het-zelf bouwwereld met een derde vestiging in opbouw. Hun kracht is hun unieke focus op zelfbouwpakketten in verwarming, sanitair, badkamers, ventilatie en groene energie. Daarbij plaatst het service bovenaan, ook via digitale tools. 

Samenwerken is de basis van ondernemen. Langdurige partnerschappen met leveranciers en klanten betekenen een enorme verrijking voor onze onderneming.

Ann De Groote - CEO Sack

 
 

Corona versterkt digitaal samenwerken

“Corona heeft het digitaal samenwerken en communiceren fors versterkt”, vertelt zaakvoerster Ann De Groote. “We sloten 1 week om verschillende scenario’s uit te dokteren. Vervolgens openden we met een goed onderbouwd plan.”

 

Optimaal samenwerken staat centraal in dit plan. “Samenwerken is de basis van ondernemen”, vindt Ann. “Langdurige partnerschappen met leveranciers en klanten betekenen een enorme verrijking voor onze onderneming. Dat ik hierin veeleisend ben, is geen rem op een goede verhouding. Integendeel. Als je elkaars wensen kent en weet wat je van elkaar mag verwachten, kan je allemaal groeien.”

 

In dezelfde spirit werkt ze samen met hun 49 personeelsleden. Ann gelooft in open communicatie, in opbouwende feedback en het delen van lief en leed. “We werken hard, maar staan voor elkaar in”, zegt de zaakvoerster. “Zo helpen collega’s elkaar als er iemand met een probleem zit waardoor die bijvoorbeeld nog niet naar huis kan. Liever samen een beetje langer werken, dan 1 collega laten zitten.”

Digitale toonzaal altijd open

“Onze salesdirecteur gaf het idee om de toonzaal te digitaliseren, omdat de klanten niet meer naar de toonzaal mochten komen”, vertelt Ann. “Eén week later was de virtuele showroom een feit. Onze verkopers konden vervolgens via videoconferencing klanten rondleiden en offertes maken. 80% van onze mensen kon zo weer aan de slag. En onze klanten konden weer de badkamer van hun dromen kiezen.”

 

Bereikbaarheid is cruciaal voor Sack. Het wil zijn waar zijn klanten hen nodig hebben. “Materiaal is ondergeschikt aan de service”, beseft Ann. “Want materiaal kan je overal kopen. Maar voor onze service komen klanten speciaal naar ons. Dat deze bereikbaarheid nu ook digitaal verbeterd is, is een troef voor de toekomst.”

 

De virtuele showroom is een blijver. Dat weet Ann zeker. “Net zoals mensen zich eerst online informeren over een nieuwe auto, zoeken mensen ook eerst online informatie voor ze een badkamer, verwarming- of ventilatiesysteem kopen. Omdat de digitale toonzaal altijd open is, leiden we hen rond wanneer het hen past.” “En ik denk ook aan klanten die een afspraak annuleren omdat bijvoorbeeld hun kind ziek is. Nu kunnen we hen voorstellen om zich even voor de computer te zetten en digitaal door de showroom te wandelen.”

Oplossingen groeien mee

Het resultaat van dit digitaal samenwerken? Minder verplaatsingen. Een groter intern groepsgevoel. Een efficiëntere administratie intern én voor klanten. En bovenal: groeimogelijkheden.

 

Zowel de nieuwe digitale oplossingen als de apps waarmee klanten en chauffeurs hun activiteiten opvolgen, maken een glorieuze toekomst mogelijk. “De digitale tools hebben ervoor gezorgd dat we onze eerste vestiging konden dupliceren, en dat kunnen herhalen”, zegt Ann. “Zo willen we in de toekomst een zeer prominente rol spelen in de zelfbouw in Vlaanderen. Omdat hierin digitale technologieën cruciaal zijn, kozen we oplossingen die meegroeien naar de geplande 8 tot 10 vestigingen binnen 5 jaar. De sky is the limit nu.”

 

 

Meer weten over digitaal samenwerken en communiceren? We begeleiden u graag

 
 

logo sack 

Over Sack Zelfbouw

Ann De Groote en Mike Sack kochten, verbouwden en verhuurden al huizen toen ze nog studeerden. Daarbij merkte het koppel dat je veel zelf kunt, maar vaak nood hebt aan de raad van een vakman. 
Het idee voor Sack Zelfbouw was geboren. In 1999 gingen ze professioneel aan de slag. In 2012 openden Ann en Mike een eerste grote vestiging in Temse. 4 jaar later volgde Roeselare. In september 2020 opent het een derde vestiging. Binnen 5 jaar wil het 10 toonzalen met afhaalmagazijnen in Vlaanderen hebben. Jaarlijks groeit het bedrijf met 10 à 20%, tot 16 miljoen euro dit jaar.
In 2020 werd Sack Zelfbouw door Deloitte Private en Econopolis uitgeroepen tot Best Managed Company 2020.

sack zelfbouw