Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Marc Van Oerle post dagelijks
een nieuw Facebookbericht

"Snel wat Facebookberichtjes online gooien: zo werkt het niet"

U kan er bijna de klok op gelijkzetten: elke dag opnieuw plaatst zelfstandig verzekeringsmakelaar Marc Van Oerle een nieuw bericht op de Facebookpagina van zijn zakenkantoor. “Ik zie dit als een investering op lange termijn.”

Ruim tachtig jaar bestaat het bedrijf van Marc uit Brasschaat al. Hij volgde immers zijn vader en grootvader op als onafhankelijk makelaar. Maar blijven hangen in het verleden is er voor hem niet bij. “Mijn publiek bestaat hoofdzakelijk uit particulieren en kleine zelfstandigen, met daarbij nog een aantal kmo’s”, vertelt hij

"Via Facebook slaag ik erin mensen heel persoonlijk aan te spreken, zoals verzekeringsmakelaars dat twintig of dertig jaar geleden deden."

-Marc Van Oerle

"De tijden zijn veranderd: mensen komen hier almaar minder persoonlijk aankloppen. Tegelijk ondervind ik bijzonder veel concurrentie van de banken. Als die een krediet toekennen, eisen ze vaak dat klanten zich eveneens engageren om bij hen een verzekeringscontract van lange duur af te sluiten. Niet altijd even netjes, maar je moet als klant al vast in je schoenen staan om elders aan te kloppen voor een offerte."

-Marc Van Oerle

 
 

Klanten werven via sociale media

“Ik moet het dus hebben van tevreden klanten, die mond-tot-mondreclame maken. Intussen probeer ik ook al jarenlang nieuwe klanten te werven via de sociale media. Bijna tien jaar geleden maakte ik me een privéaccount aan op Facebook, maar al snel startte ik ook met een pagina voor het verzekeringskantoor.“

Die aanpak begint stilaan vruchten af te werpen, merkt Marc. “Almaar meer mensen spreken me aan of reageren op de content die ik plaats. Zo’n Facebookpagina voor je bedrijf levert in mijn ogen ook maar op als je echt bereid bent om er op lange termijn in te investeren. Snel wat berichtjes online gooien: zo werkt het niet.”

Delen van praktische tips

Consistentie en herkenbaarheid: daar draait het allemaal om op Facebook. Dus maakt Marc er een erezaak van om elke werkdag een nieuw bericht op zijn bedrijfspagina te plaatsen. Soms schrijft hij die stukjes zelf, soms krijgt hij content aangeleverd door het reclamebureau dat ook zijn website verzorgt.

“Ik probeer me daarbij zo veel mogelijk in het hoofd van mijn klanten te verplaatsen, en berichten te posten die hen echt kunnen interesseren. Het heeft hoegenaamd geen zin om het grote publiek dagelijks te bestoken met hypercommerciële berichten. Waar mogelijk probeer ik praktische tips of boeiend nieuws te plaatsen. Uiteraard vanuit het idee: misschien zet dit mensen aan het denken en kloppen ze achteraf aan voor meer info. Of om uit te vissen of zij op het betrokken vlak voldoende beschermd zijn.”

Levert dit echt nieuwe business op?

“Moeilijk te zeggen”, klinkt het. “Ik krijg geregeld reacties of vragen voor een offerte, en ik heb via Facebook zeker al een aantal nieuwe klanten binnengehaald. Filmpjes leveren doorgaans een hogere respons op en worden ook veel sneller gedeeld, merk ik de laatste tijd. Maar nogmaals: ik zie dit als een investering op langere termijn. Nu de kop in het zand steken en zo de digitale trein missen: dat zou pas een stommiteit zijn.”

Marc heeft intussen ook een Instagram-account, maar “ik zie mezelf niet echt elke dag een filmpje maken. Via Facebook slaag ik er wel in om mensen opnieuw heel persoonlijk aan te spreken, zoals verzekeringsmakelaars dat twintig of dertig jaar geleden deden. Vaak stellen ze mij ook een vraag via Messenger. Als ik online ben, antwoord ik gewoon meteen. Ik probeer zo veel mogelijk beschikbaar te zijn, vaak zelfs na de kantooruren.”

Benieuwd hoe goed Marc Facebook wel aanpakt? Bezoek de Facebookpagina van zijn zakenkantoor.

De drie lessen van Marc

  1. Spring op de trein van de nieuwe media en investeer daar voldoende tijd in. Op termijn werpt die aanpak sowieso vruchten af.
  2. Zorg als starter voor een goed doortimmerd financieel plan. Ik merk geregeld dat beginnende ondernemers op dat vlak niet voldoende gewapend aan de start komen.
  3. Vanuit de online-moderetailBreng als startende ondernemer alle risico’s in kaart en dek je voldoende goed in.

 

 
 

Meer inspiratie

 
 
 
 

Inspiratie

  • App houdt voedsel uit de vuilnisbak

    Jonas Mallisse brengt met Too Good To Go klanten en voedingszaken samen. Zo redde hij al meer dan 30 miljoen maaltijden. Op welke kanalen zet hij online in?

    lees meer
  • Deel Een Koe verkoopt online rundsvlees

    David De Keyser is piloot én de drijvende kracht achter Deel Een Koe. Met dat volledig online bedrijf verkoopt hij natuurlijk en smaakvol rundvlees. Hoe pakt hij het aan?

    lees meer
  • PARC-app brengt jonge ouders samen

    Sabine Minutillo en Ellen Schoenaerts lanceerden PARC, een app voor jonge ouders. Op sociale media heeft PARC intussen een fanclub die gratis reclame maakt voor de app.

    lees meer