Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Michel verkoopt meer hemden in webshop dankzij sociale media

"influencers ontwerpen hemden die ze verkopen via onze webshop"

Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Meer dan 20 jaar geleden startte hemdenmaker Michel Byvoet, die de stiel bij zijn vader leerde, zelf een online bedrijfje op, waarbij u hemden op maat kan bestellen. “Ik was er rotsvast van overtuigd dat maatwerk de toekomst was. Kijk vandaag naar Zalando: dat bedrijf is 10 jaar bezig, maar de helft van de bestellingen wordt teruggestuurd. Op termijn is zo’n model, met een gigantische voorraad en hoogoplopende verzendkosten, voor niemand houdbaar.”

Enkele tientallen mensen ontwerpen eigen hemden, die wij dan via onze webshop verkopen.

- Michel Byvoet

 
 

Bivolino: alternatief voor massaproductie

De voorbije jaren bouwde de onderneming een eigen platform uit waarop kopers – tegen een meerprijs van zowat 25 euro per hemd – zelf een kwaliteitshemd op maat kunnen samenstellen en bestellen. In alle mogelijke kleuren, stoffen, maten en motieven.

Dat platform gebruikt Bivolino voor de eigen webwinkel, maar stelt het bedrijf ook ter beschikking van buitenlandse giganten zoals Marks & Spencer. “Dankzij onze configurator kunnen ook zij hun klanten online hemden op maat laten bestellen.”

Hoe groeit de omzet door influencers?

Pas enkele jaren geleden leerde Michel ook de kracht en meerwaarde van sociale media zoals Instagram kennen. Niet meteen voor de hand liggend voor een bedrijf dat actief is in een op het eerste gezicht eerder klassieke en behoudende marktniche.

“In de loop van de jaren zijn we steeds verder gegaan in de personalisatie van onze hemden. Eerst ging het puur om maatwerk, daarna volgden stilaan ook de stoffen, de modellen en de kraag. Vandaag kunnen klanten zelfs eigen designs uploaden. Almaar meer artiesten, ontwerpers maar ook influencers zien daar brood in", stelt Michel.

“Intussen ontwerpen al enkele tientallen mensen eigen hemden, waarna wij die via onze webshop te koop aanbieden. Telkens iemand zo’n hemd koopt, ontvangt de ontwerper een commissie op die omzet.” Bivolino krijgt ook steeds meer aanvragen van invloedrijke instagrammers en bloggers, die de hemden die ze zelf dragen via het platform aan hun volgers willen verkopen.

Zwaar inzetten op Instagram

“Al vele jaren investeren we behoorlijk wat geld in Google Ads en SEO-optimalisatie. Dankzij die artiesten en influencers genieten we nu plots ook heel wat gratis promo op sociale media en blogs.” Michel maakt zich sterk dat sociale media zoals Instagram op termijn tot een interessant promotiekanaal kunnen uitgroeien voor zijn bedrijf.

“We hebben onze website intussen ook omgebouwd naar een verkopersplatform en willen nu veel zwaarder inzetten op Instagram, omdat we daar op termijn echt brood in zien. Iemand die op Instagram een foto plaatst met een Bivolino-hemd en daar dan prompt 15.000 likes mee verzamelt, dat is natuurlijk niet niets”, glundert Michel.

“Bovendien merken we dat de klassieke zakenman geëvolueerd is: het hoeft niet altijd meer een klassiek blauw hemd met witte streepjes te zijn. Onze nieuwe artistieke lijn speelt daarop in, en met een volledig digitaal model zoals het onze kunnen we uiteraard heel vlot en flexibel mee evolueren. Wij hebben geen voorraad liggen waarmee we rekening moeten houden. Alles wordt digitaal geconfigureerd en dan op maat gemaakt. Zo kunnen we heel snel en creatief nieuwe modellen in de markt zetten.”

Vraagt u zich af hoe een internetplatform kan werken? Bezoek online kleermaker Bivolino.

De 3 lessen van Michel

  1. Hebt u al een offline business en wil u zich vooral op online toeleggen? Zorg er dan voor dat het ene het andere versterkt. Nogal wat mensen maken de fout om hun offline activiteiten plots te verwaarlozen en enkel nog op het online-aspect te focussen.
  2. Wil u vandaag enkel online gaan met een nieuw bedrijf dan start u beter een platform dan een internetwinkel. Webshops hangen enorm van Google af, terwijl u met een platform een innovatief model breder te gelde kan maken in een specifieke niche.
  3. Vanuit de online moderetail is er vandaag een gigantische vraag naar innovatieve diensten en platformen, om meer maatwerk te kunnen leveren en zo het enorme percentage retourzendingen te doen dalen. Daar liggen dus flink wat kansen voor ondernemers met een IT-achtergrond en interesse in mode.

 

 
 
 
 

Inspiratie

  • Starter pioniert met huidverzorging op DNA-basis

    Barbara Geusens van Nomige onderscheidt zich met optimale huidverzorgingsproducten op DNA-maat, die ze online aanprijst via blogs en sociale media.

    lees meer
  • Maarten Schenk factcheckt Facebook

    Eerst spotte Maarten Schenk met zijn zelfgeschreven software trending internettopics, vandaag doet hij ermee aan factchecking voor Facebook. Hoe pakte hij het aan?

    lees meer
  • App COSH zet duurzaam shoppen in de verf

    Niki De Schryver wil met haar app COSH een brug slaan tussen de consument en duurzame kledingwinkels. Lees hoe ze het aanpakt.

    lees meer