Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Henk Beyaert vormde handicap om tot troef

rolstoel houdt Henk niet tegen om te ondernemen

Al ruim 13 jaar is Henk Beyaert aan een rolstoel gekluisterd, maar dit belette hem niet om een bloeiende zaak uit te bouwen. Meer zelfs: “Mijn ongeval toonde me het gat in de markt.”

Een zwaar auto-ongeluk veranderde Henks leven drastisch. Hij belandde in een rolstoel en besefte al snel dat hij nooit meer zou lopen. Henk bleef evenwel niet bij de pakken zitten. Eerst ging hij gewoon opnieuw aan de slag bij zijn oude werkgever, als luchtvaarttechnicus. Toen zijn baas echter om het leven kwam, startte Henk een eigen zaak.

Ikzelf en enkele van mijn werknemers zijn rolstoelgebruikers. We weten dus beter dan wie ook waar er ruimte is voor verbetering en waar we rekening mee moeten houden.

- Henk Beyaert

 
 

Gapend gat in de markt

“Nadat ik zelf in een rolstoel beland was, begon ik intensief te sporten, vooral handbiken en rolstoelbasketbal”, vervolgt Henk. “Toen zag ik voor het eerst een gat in de markt: voor rolstoelsporters was er in België weinig tot geen aanbod van goede rolstoelen. Zo’n rolstoel kost ook al snel 5.000 euro of meer en wordt in ons land niet terugbetaald. Voor bedrijven was er dus blijkbaar geen trigger om echt in te zetten op die markt.”

“Bovendien leerde ik, uit eigen ervaring, veel over een goede zithouding en ergonomie”, vertelt Henk. “Als technicus en gecertifieerd lasser herstelde ik toen ook al rolstoelen in mijn vrije tijd. Na het overlijden van mijn werkgever heb ik de knoop doorgehakt. Vanuit de overtuiging dat er ruimte was voor mijn zaak, maar ook omdat ik al snel ondervond dat het niet eenvoudig was om met mijn handicap elders aan de slag te gaan.”

Maatwerk als grote troef

Intussen zijn we bijna acht jaar verder en groeit Move All The Way als kool. Henks onderneming stelt al een 8-tal mensen te werk. De zaak ontwerpt en optimaliseert zowel sportrolstoelen als actieve rolstoelen. “Voor mensen die dagelijks of nagenoeg elke dag in een rolstoel zitten”, legt Henk uit.

“Onze meerwaarde zit daarbij vooral in het maatwerk dat we aanbieden. Dat leidt onder meer tot een sterk verbeterde zitpositie en ergonomie. En dat trouwens zowel voor sporters als voor mensen die op zoek zijn naar een ‘gewone’ actieve rolstoel. Ikzelf en enkele van mijn werknemers zijn rolstoelgebruikers. We weten dus beter dan wie ook waar er ruimte is voor verbetering en waar we rekening mee moeten houden, zoals – niet in het minst – het beschikbare budget van onze klanten.”

In tegenstelling tot de andere grote spelers op de Belgische markt, focust Move All The Way uitsluitend op rolstoelen. “We hebben met andere woorden een heel grote expertise in een zeer beperkte niche.”

Concurrentiekracht door eigen ervaring

Het klinkt nogal cru, maar als ondernemer haalt Henk ook een concurrentievoordeel uit zijn handicap. “Aanvankelijk onderschatte ik het belang van die eigen ervaring, maar ik merk nu dat alleen al mijn geloofwaardigheid daardoor blijkbaar een stuk groter is voor sommige klanten. Tegelijk haal ik een deel van mijn huidige expertise uit mijn eigen situatie”, stelt Henk.

 

“Mocht dat vreselijke ongeval me niet overkomen zijn, dan had ik deze zaak nooit opgestart, maar nu voelt het als een droom die uitkomt. Vandaag ben ik heel blij dat ik die stap naar het ondernemerschap heb gezet.”

De 3 lessen van Henk

1. Durf te gaan voor uw droom en doe in eerste instantie iets wat u graag doet. Als het goed loopt, volgen de centen achteraf wel.

2. Wees niet bang om elders aan te kloppen voor strategisch advies of expertise die u zelf niet meteen in huis hebt.

3. Uw medewerkers vormen ook het hart van uw zaak. Ga dus op zoek naar medewerkers die er net als uzelf met hart en ziel voor willen gaan.

 
 
 
 

Inspiratie

  • Starter pioniert met huidverzorging op DNA-basis

    Barbara Geusens van Nomige onderscheidt zich met optimale huidverzorgingsproducten op DNA-maat, die ze online aanprijst via blogs en sociale media.

    lees meer
  • Maarten Schenk factcheckt Facebook

    Eerst spotte Maarten Schenk met zijn zelfgeschreven software trending internettopics, vandaag doet hij ermee aan factchecking voor Facebook. Hoe pakte hij het aan?

    lees meer
  • Linked Farm brengt boeren en consumenten samen

    Laurence Claerhout richtte enkele jaren geleden Linked Farm op, een digitaal platform waarop boeren en consumenten elkaar vinden. Hoe promoot ze platform en producten?

    lees meer