Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

5 tips voor Unified Communications in 2020

De werkplek is
aan het veranderen.

Heel wat bedrijven verwachten vandaag niet meer dat hun werknemers dagelijks op kantoor verschijnen. Ze ondersteunen hen met technologieën en mogelijkheden om gemakkelijk van thuis of vanop een andere plek te werken.

 

Maar hoe zorgt u ervoor dat het allemaal efficiënt verloopt?

 
 

1. Centraliseer uw communicatie

Als mensen niet fysiek samen zitten, verlopen communicatie en samenwerking best zo centraal mogelijk. Help uw medewerkers vlot met collega’s praten, ongeacht het kanaal dat gebruikt wordt. Pas uw IT-omgeving aan en maak gebruik van video, audio en instant messaging. Belangrijk daarbij is de omgeving gebruiksvriendelijk in te vullen, zodat medewerkers geen tijd verliezen om bv. van de ene naar de andere app over te schakelen. Daarnaast is het voor uw IT-departement belangrijk dat zij alles centraal kunnen beheren.

2. Zorg ervoor dat het management achter de beslissing staat

Als u een nieuwe communicatie- en samenwerkingsstrategie (UC&C) ontwikkelt, is het cruciaal dat iedereen zich achter de nieuwe technologie schaart – inclusief het management. Want dat management moet klaarstaan om haar teams te ondersteunen en te helpen bij het gebruik van nieuwe technologieën.

3. Maak communicatie een onderdeel van de bedrijfscultuur

Performante teams bestaan uit mensen die elkaar vertrouwen en zich met elkaar verbonden voelen. Als bedrijf kan u daar een handje bij helpen door:

 

  • Geregeld video calls op te zetten met teamleden die op afstand werken, zodat ze weten wat er in het bedrijf gebeurt.
  • Meetings te beginnen met informele topics en ruimte te laten voor informele gesprekken alvorens werkelijk aan de slag te gaan.
  • Een kanaal te voorzien waar mensen ook gesprekken kunnen hebben die niet over het werk gaan.
  • Events te organiseren waarbij mensen elkaar af en toe zien, zoals groepslunches of een jaarlijks bedrijfsevent.

4. Focus op flexibiliteit

Flexibiliteit wordt alsmaar belangrijker in de huidige werkomgeving. Bedrijven staan daarbij onder druk om hun werknemers enerzijds een waaier aan communicatiemogelijkheden te bieden, anderzijds is het hun verantwoordelijkheid om de verschillende apps die hun werknemers gebruiken, naadloos te doen samenwerken. Bovendien moeten de oplossingen niet alleen kunnen werken in een kantooromgeving, maar ook daarbuiten. Als u dus op zoek bent naar oplossingen voor uw ’Unified Communications & Collaboration’-platform, zorg er dan voor dat ze zo flexibel mogelijk zijn en gemakkelijk kunnen worden uitgebreid.

Zoek naar een platform dat kan integreren met meerdere third party-apps en externe hardware, zodat uw teamleden de vrijheid hebben om de tools te gebruiken die zij verkiezen en hen zo productief mogelijk maken. Denk ook op lange termijn, stel vragen over wat de toekomst brengt en kies voor een flexibel systeem.

5. Beloon creativiteit en moedig het aan

En tot slot: zorg ervoor dat iedereen zich comfortabel voelt om nieuwe ideeën te delen met de rest van het team. Wekelijkse brainstormsessies, waarbij gebruik wordt gemaakt van een samenwerkingsapp waar iedereen zijn ideeën (hoe gek ook) kan beschrijven, stimuleren de creativiteit.

Omarm de moderne werkplek

Volgens McKinsey verbeteren samenwerkingsprocessen en netwerktools de productiviteit met 20-30% bij globale software development teams. Mensen werken beter als ze zich een waardevol deel van het team voelen.

Onthoud: het is niet omdat de werkplek meer verspreid is en er meer op afstand gewerkt wordt, dat het moeilijker wordt om efficiënt samen te werken of om te communiceren.

Als u van ’Unified Communications & Collaboration‘ een essentieel onderdeel van uw organisatie maakt, merkt u er al op vrij korte termijn de positieve resultaten van.

Meer Inspiratie

 
 
 
 

Inspiratie

  • Samenwerkingstool vervangt verplaatsingen

    Productiviteit en snelheid zijn essentieel voor Haeger & Schmidt Logistics Belgium. Deze stijgen sinds kort gevoelig dankzij de samenwerkingstool Teams.

    lees meer
  • Zuidnatie kiest centrale telefonieoplossing

    Zuidnatie ging van 3 verouderde telefoonplatformen naar 1 telecomoplossing. Ontdek de uitdagingen en de voordelen die de medewerkers merken.

    lees meer